Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in brood en is het een dikmaker?

'Van brood word je dik'. Je hebt die bewering vast wel eens voorbij horen komen, of het nu bij een koolhydraatarm dieet of een anti-tarwegoeroe was. Als je deze blog leest, weet je echter ook dat we meestal niet zo gecharmeerd zijn van dat soort uitspraken. Hoog tijd om de reputatie van brood als dikmaker eens tegen het licht te houden, kortom! Belangrijk is dat natuurlijk hoeveel calorieën brood eigenlijk bevat.

Maar we kijken ook naar de verdere gezondheidswaarde: hoe ziet het met vitamines, mineralen en andere nutriënten? En wat is er nou waar van al die alarmerende berichten over tarwe? Kortom: alles over brood in de blog van vandaag!

Voedingswaarde en calorieën in brood

Om met de basis te beginnen: wat is de voedingswaarde van brood? En hoeveel calorieën zitten er ongeveer in? Het spreekt voor zich dat dit per broodsoort een beetje kan verschillen. Een gemiddelde volkoren boterham (30 gram) bevat echter ca. 75 calorieën. Het grootste deel daarvan is natuurlijk afkomstig van koolhydraten: daarvan bevat een sneetje brood ongeveer 13 gram.

Daarnaast vinden we nog 2,5 gram eiwitten en een krappe gram vetten. Volkoren brood bevat ongeveer 2 gram vezels per snee. Verder is het vooral rijk aan verschillinde B-vitamines en mineralen als ijzer, magnesium, kalium, jodium en calcium.

Koolhydraten in brood

Het is de moeite waard om nog even verder te kijken naar die koolhydraten in brood. Die zijn namelijk de reden dat zo veel mensen dit product helemaal afzweren. Koolhydraten hebben de reputatie dat ze je dik maken, omdat ze de insulinereactie activeren. Nu is het waar dat veel mensen relatief te veel koolhydraten (en dus te weinig eiwitten en/of vetten) eten.

Dat wil echter zeker niet zeggen dat koolhydraten per se slecht zijn. Je lichaam heeft ze gewoon nodig voor energie; vooral je brein kan moeilijk zonder. De koolhydraten in brood zijn dus zeker geen reden om het helemaal niet meer te eten. Kies daarbij dan het liefst voor trage koolhydraten, met veel vezels, dan weet je zeker dat je gezond bezig bent.

Is brood een dikmaker?

De reputatie van brood als dikmaker is dus in ieder geval ten dele onterecht. Je wordt niet dik van koolhydraten – eiwitten en vetten kunnen net zo goed als lichaamsvet opgeslagen worden. Het enige waar je dik van wordt, is een overschot aan calorieën. Je lichaam is dan immers gedwongen om dat teveel als vet op te slaan.

Dus is brood een dikmaker? Dat kán het zijn – als je er zo veel van eet dat je er je dagelijkse caloriebehoefte mee overschrijdt. Maar wanneer je brood in een gezond en gebalanceerd voedingspatroon integreert, wordt je er niet dikker van dan van andere calorieën. Een snee brood bevat zelfs minder calorieën dan bijvoorbeeld een banaan. “Van brood word je dik” is dus een flink ongefundeerde uitspraak die je lekker kunt vergeten.

Is tarwe ongezond?

Dan is er nog een reden om een probleem met brood te hebben: tarwe. Volgens verschillende bronnen – waaronder het beruchte boek Broodbuik – is tarwe ongeveer de oorzaak van al het kwaad op aarde. Je zou er nare aandoeningen van krijgen. Het grappige is dat spelt door veel van die bronnen dan wel weer goedgekeurd wordt. En dat terwijl die twee granen qua voedingswaarde extreem op elkaar lijken! Spelt bevat iets meer eiwitten en vetten dan tarwe, maar dit verschil is minimaal.

Ook bevatten zowel spelt als tarwe gluten. Mensen met coeliakie zijn overgevoelig voor gluten en kunnen deze niet verdragen. Slechts 1% van de Nederlanders heeft een intolerantie voor gluten. Voor het overgrote deel van de mensen is dit dus absoluut geen reden om je zorgen te maken. Twijfel je? Neem dan even contact op met je huisarts.

Is brood gezond?

Als we dan zo’n beetje alle bezwaren afgewerkt hebben, is het tijd om onze kernvraag te beantwoorden. Is brood gezond? Tenzij je bijvoorbeeld een glutenallergie hebt, is het antwoord eigenlijk gewoon ja. Het is een prima bron van koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen. En het bevat ook relatief weinig calorieën, als je kijkt hoe goed het vult, waarmee het ook prima in een dieet past.

Natuurlijk is het niet per se nodig om brood te eten als je gezond wilt eten. Voor veel mensen is het echter wel een heel makkelijke optie. Daarnaast is het de snelste manier om genoeg jodium binnen te krijgen.

Welk brood is gezond?

Wel moeten we daarbij een kanttekening plaatsen: niet iedere broodsoort is even gezond. In het algemeen geldt, zoals gezegd, dat je het beste voor een soort met veel vezels kunt gaan. Die vullen beter, en voorkomen daarmee dat je eeuwig door blijft eten – en dus te veel calorieën binnenkrijgt. Volkorenbrood is daarom vaak de beste keuze. Let op: bruin brood is niet altijd volkoren, gewoon witbrood met een kleurtje door toevoegingen. Alleen de term ‘volkoren’ is beschermd, dus daarmee weet je zeker dat je goed zit.

Gezond broodbeleg

Een tweede kanttekening is dat brood natuurlijk zo gezond is als wat je erop smeert. Je kunt nog zo’n gezonde volkoren boterham nemen, maar als je die dicht plamuurt met chocopasta, ben je alsnog niet veel verder. Hetzelfde geldt voor hagelslag, jam dat vooral uit suiker bestaat en veel bewerkte producten als sandwichspread en bewerkte vleessoorten.

Wat is dan wel gezond beleg? Magere vleeswaren (kipfilet, rosbief, kalkoenfilet), hüttenkäse, pindakaas met 100% pinda, rauwkost, hummus, of combinaties daarvan zijn allemaal uitstekende keuzes. Voor meer inspiratie verwijzen we je graag naar ons artikel over gezond broodbeleg!

Verschil in calorieën boterham met kaas en tosti kaas?

Als we het dan toch over brood en calorieën hebben, kunnen we ook de ‘tostimythe’ nog even aanstippen. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat tosti’s meer calorieën bevatten dan een gewone boterham met kaas. De reden is dat die kaas er een stuk vetter uitziet als hij eenmaal warm en gesmolten is. Dat vet zit er echter altijd al in!

Het is alleen vast en hard bij koudere kaas, zodat je het minder goed ziet. Een tosti met kaas bevat dus precies net zo veel calorieën als een gewone boterham met kaas. Tenzij je er een enorme lepel ketchup bij eet, natuurlijk…

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties