Heb jij ons (eiwitrijk) receptenboek al?
Klik hier voor meer info.
Of lees de reviews op BOL.com!

'Moet ik stoppen met suiker eten als ik wil afvallen?'

Suiker is het nieuwe vet op dieetgebied. Waar je tegenwoordig wel weer een bak volle yoghurt mag eten, wordt suiker nu vol in het verdomhoekje geplaatst. Van suiker word je dik. Van suiker krijg je enge ziektes. Suiker verpest de gezondheid van je huid en je organen en vast nog wel van wat andere dingen ook. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in – al die waarschuwingen komen ergens vandaan. Maar betekent dat ook dat je echt met álle suiker moet stoppen om af te kunnen vallen? Of is rigoureus stoppen met suiker nou ook weer niet nodig? We bespreken het vandaag!

Is suiker een dikmaker?

Je hoort vaak dat je dik wordt van suiker; hele obesitasepidemieën worden ermee verklaard. Is het dan zo dat je van suiker ‘automatisch’ aankomt? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Je komt aan wanneer je meer calorieën eet dan je verbrandt. De overtollige energie wordt dan namelijk in de vorm van vet in je lichaam opgeslagen.

Suiker bevat zelf niet bijzonder veel calorieën: 4 per gram. Dat is niet meer dan in andere koolhydraten! Puur theoretisch gezien zou suiker dus geen sterkere dikmaker moeten zijn dan, laten we zeggen, meel. Als je kleine hoeveelheden suiker eet, zou dat dus niet direct problemen voor je gewicht op moeten leveren.

Zijn suikers slecht?

Daarnaast is het niet zo dat suikers in het algemeen geen rol hebben in het functioneren van je lichaam. Integendeel: glucose is de belangrijkste energiebron voor bijvoorbeeld je organen en je hersenen. Hoewel het in principe mogelijk is om op eiwitten en vetten te functioneren, zijn koolhydraten een stuk toegankelijker voor de meeste mensen.

Met andere woorden: het is onzinnig om suikers als geheel uit je voedingspatroon te schrappen. Het helpt niet eens echt om af te vallen, zoals we in ons artikel over koolhydraatarme diëten al uitleggen. Laat je dus geen angst aanjagen voor het woordje suiker in het algemeen!

Niet alle suikers zijn gelijk

Toch komen al die waarschuwingen voor suiker ergens vandaan. En daar is een vrij goede reden voor: niet alle suikers zijn namelijk gelijkwaardig. Er zijn de soorten die van nature in je eten voorkomen. Suikers van dit type zitten bijvoorbeeld in fruit, maar ook lactose in zuivel is een suiker.

Dan zijn er toegevoegde suikers. Het gaat daarbij om geïsoleerde glucose die extra bij je eten wordt gedaan. Wanneer mensen een probleem maken van suiker, gaat het eigenlijk altijd om die laatste soort. Dit soort pure glucose komt namelijk net even anders je lichaam binnen. In het vervolg van dit artikel bedoelen we daarom toegevoegde suikers wanneer we het over stoppen met suiker eten hebben.

Het probleem van ‘lege’ suikers

Wat is nu het gevaar van toegevoegde suiker? Het zijn wat we ‘lege’ calorieën noemen. Suiker bevat wel energie, maar levert verder geen stoffen die voor je lichaam nuttig zijn. Het bevat geen vitamines en mineralen, om maar iets te noemen. Ook zitten er in toegevoegde suikers over het algemeen geen vezels.

Dat in tegenstelling tot natuurlijke suikers, die dankzij die vezels gelijkmatiger verteerd kunnen worden. Het probleem van dit soort ‘lege’ voedingsmiddelen is dat ze niet vullen en je lichaam niet alle benodigde nutriënten geven. Je lichaam heeft daardoor veel meer ander voedsel nodig om wel alle benodigde stofjes binnen te krijgen. En dát kan leiden tot een calorieën overschot én gewichtstoename op de lange termijn.

Overeten

Daarnaast is er nog de beruchte verslavende werking van suiker. De reden daarvoor is dat toegevoegde suikers heel snel in je bloed worden opgenomen. Kristalsuiker en soortgelijke varianten bestaan namelijk al uit vrijwel pure glucose; daar hoeft niets meer aan afgebroken te worden. Het gevolg is dat je bloedsuikerpeil in korte tijd enorm omhoog schiet.

Je lichaam gaat als een razende insuline produceren om al die glucose weer weg te werken, waardoor er al snel een diep dal volgt. En voilà, dat is de bekende suikerdip. Je hebt onmiddellijk weer energie nodig, omdat er in de haast té veel glucose uit je bloed gehaald is. Het vult niet, je eet dus snel weer iets suikerigs... enzovoort.

Stoppen met suiker

Suiker is dus niet automatisch een dikmaker als je het eet. Door zijn lage voedingswaarde en zijn verslavende werking kan suiker het je echt wél heel lastig maken om minder calorieën te eten! Je maakt het afvallen dus waarschijnlijk makkelijker door te stoppen met suiker. Dat betekent, nogmaals, niet dat álle suikers ‘fout’ zijn.

De suikers in bijvoorbeeld fruit zijn nog steeds prima en zelfs behoorlijk gezond. Het betekent ook niet dat je meteen aan zult komen als je eens iets met suiker erin eet. Het betekent vooral dat toegevoegde suikers geen standaard onderdeel van je voedingspatroon meer zijn. Taart bij bijzondere gelegenheden is prima. Een ijsje of koekje op zijn tijd? Helemaal prima! Iedere dag twee donuts en een reep chocola tussendoor? Niet bepaald!

Lees de etiketten

Wanneer je wilt stoppen met suiker eten, is het belangrijk om etiketten te leren lezen. Het is namelijk niet altijd duidelijk waar wel en geen suiker aan toe is gevoegd. Van zoete producten is het natuurlijk volkomen duidelijk, maar suiker is alomtegenwoordiger dan je denkt! Zo zit het ook in brood, bijna alle kant-en-klare maaltijden, ingeblikte groenten, soepen en chips.

Het staat ook niet heel letterlijk op alle etiketten. Soms wordt het ‘verstopt’ onder beter klinkende namen. Een handige vuistregel: alles dat op –ose of –siroop eindigt, is suiker. Het ‘waarvan suikers’-cijfer in de voedingswaardentabel kan je ook helpen om een betere inschatting te maken.

Kijk uit met ‘natuurlijke zoetstoffen’

In gezondere recepten vind je vaak alternatieve zoetstoffen, zoals honing of ahornsiroop. Hoewel dat soort producten iets meer vitamines en mineralen bevatten, bestaan ze nog steeds grotendeels uit pure glucose. Dat betekent dat ze nog steeds dezelfde suikerpiek teweeg kunnen brengen. Kijk er dus wel een beetje mee uit. Iets soortgelijks geldt voor producten die zichzelf ‘natuurlijk gezoet’ noemen.

Dat betekent vaak dat ze bijvoorbeeld met ingekookte fruitsiroop gezoet zijn. Dat is ook gewoon suiker; alle gezonde stoffen van dat fruit zijn eruit verdwenen. Controleer in een dergelijk geval toch altijd nog even het etiket wat er nu precies in zit!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties