Heb jij ons boek al?
Klik hier voor meer info.
Of lees de reviews op BOL.com!

Is het verstandig om veel zout te eten?

Over zout gaan flink wat slechte verhalen de ronde, maar er zijn juist ook mensen die het aanprijzen als een belangrijk mineraal maar waar weinig mensen voldoende van binnenkrijgen. Verwarrend? Dat valt mee als je ziet dat het over verschillende soorten zout gaat! We leggen je in deze blogpost precies uit waar de misverstanden vandaan komen en hoe je zelf nu precies je zoutconsumptie in de gaten kunt houden. Daarmee wordt het zoutdebat een stuk makkelijker te begrijpen.

Soorten zout

Er zijn allerlei verschillende soorten zout, die op verschillende manieren geproduceerd worden. Het bekendst is waarschijnlijk het gewone keukenzout (ook wel natriumchloride of NaCl), dat de meeste mensen in hun keuken hebben staan. Zouten met minder natrium en meer jodium zijn echter ook steeds populairder – je kunt dan aan merken als JoZo en Lo Salt denken, maar ook aan bakkerszout dat gebruikt wordt om Nederlands brood mee te bakken. Ten slotte zijn er nog de zogenaamde natuurzouten, zoals Himalayazout en Keltisch zeezout. Deze soorten zijn vooral de laatste jaren flink in opkomst, maar over de precieze gezondheidswaarde is nog flink wat debat gaande.

Voordelen JoZo en Lo Salt

De reden dat zout vaak zo ongezond genoemd wordt, is dat het voor het grootste deel uit natrium bestaat – een stof waar de meeste mensen ruim drie keer de aanbevolen hoeveelheid van binnenkrijgen. Overschotten kunnen tot een hoge bloeddruk en zelfs hartproblemen leiden, dus het is niet gek dat hiervoor gewaarschuwd wordt!

In zouten als JoZo en Lo Salt zit minder natrium, terwijl ze juist zijn verrijkt met stoffen waar veel mensen te weinig van hebben, zoals jodium. Om die reden zijn dit soort merken gemiddeld een stuk gezonder dan het standaard keukenzout dat je in keukenkastjes en supermarktproducten terugvindt.

Voordelen natuurzouten

Het grote nadeel van de eerdergenoemde zoutsoorten is dat ze zo bewerkt zijn dat een groot deel van de oorspronkelijke mineralen eruit verdwenen is. Dat is zonde, want puur zout bevat juist ontzettend veel stoffen die voor ons lichaam van groot belang zijn: zo zitten er in Keltisch zeezout maar liefst vierentachtig verschillende mineralen en elementen die voor je lichaam van belang zijn.

Om die reden kan het verstandig zijn om voor dit soort zouten te kiezen. Wel zit hier nog steeds gewoon natrium in, dus ook van natuurzout is het niet verstandig om heel veel te eten. Voeg het dus met mate aan je eten toe!

Hoe veel zout per dag?

Voor welk zout je ook kiest, het is vooral verstandig om op de natriumhoeveelheid te letten. Kinderen tot één jaar mogen daar maar heel weinig van binnenkrijgen: 0,4 gram is het maximum dat door het voedingscentrum wordt aangeraden. Bij oudere kinderen loopt dat langzaam op, en volwassenen kunnen dagelijks ongeveer 2,4 gram natrium verdragen. Dat komt neer op zo’n 6 gram JoZo zout per dag, of ongeveer 3 gram natuurzout. Veel mensen denken er daarbij niet aan om ook het zout in bewerkte producten mee te tellen, maar het is van groot belang dat je dat wel doet!

Zout uit de supermarkt

Dat er echt heel veel zout in ons bewerkte eten zit, wordt duidelijk wanneer je hoort dat maar liefst 80% van onze zoutinname uit voorbewerkte producten afkomstig is. Denk daarbij aan snacks en gebak, maar ook aan sauzen, kant-en-klare maaltijden en zelfs zogenaamd ‘gezonde’ producten als soepen en brood. Wie echt iets aan zijn zoutinname wil doen, kan daarom maar beter voor onbewerkte producten kiezen, of goed de labels lezen. Dat laatste is sowieso een verstandige keuze wanneer je je echt bewust wilt zijn van wat er in je maag belandt!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media knoppen wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties