4

Tips om minder zout te eten!

Voedingsdeskundigen en artsen waarschuwen ons al jarenlang dat we te veel zout eten – maar toch lijkt dat niet echt voor verandering te zorgen in het dieet van de gemiddelde Nederlander. Bij sommige mensen is dat vooral omdat ze het idee hebben dat ze toch niet te veel eten, terwijl anderen het gewoon te lekker vinden om veel zout over het eten strooien. Beide redenen zijn begrijpelijk – maar ze maken die overdosis natrium niet gezonder. Hoe zit het met jouw zoutconsumptie, en hoe eet je minder zout zonder dat je eten naar karton gaat smaken? We bespreken het allemaal in deze blog!

Waarom minder zout eten?

Natrium – het belangrijkste bestanddeel van gewoon keukenzout – is een noodzakelijk mineraal waar je lichaam absoluut niet zonder kan. Dat betekent echter niet dat je er onbeperkt van kunt eten zonder dat je na een tijdje schadelijke gevolgen begint te ondervinden! Gemiddeld hebben mensen zo’n 2,4 gram natrium per dag nodig, wat overeenkomt met 6 gram zout per dag.

In Nederland eten we gemiddeld echter wel 9 gram zout per dag! Zulke hoeveelheden zorgen voor allerlei nare gezondheidscomplicaties, zoals een verstoorde vochtbalans, hartproblemen en soms ook een gevaarlijk hoge bloeddruk. Het is om die reden dus van groot belang dat je je natriumconsumptie een beetje binnen de perken houdt.

Kook zelf

Maar hoe doe je dat dan, minder zout eten? Het eerste dat je zult moeten beseffen, is dat je veel zout ongemerkt binnenkrijgt. Maar liefst 75% van je inname komt uit kant-en-klare producten uit de supermarkt, waar zout gebruikt wordt als smaakversterker of conserveermiddel. Zelfs als je bij het koken nooit extra zout een je eten toevoegt, eet je er waarschijnlijk dus toch ruim te veel van.

De eerste tip is dus om zo min mogelijk kant-en-klare maaltijden meer te eten! Geen salades met voorverpakte dressing, geen woksauzen uit een flesje, en zeker geen kruidenmixen meer – die dingen barsten doorgaans van het zout. Van verse producten weet je zeker dat er niets aan toegevoegd is.

Lees het etiket

Toch ontkom je er soms natuurlijk niet aan om dingen te kopen die al in de fabriek voor je gemaakt zijn. Niet iedereen heeft nu eenmaal tijd om dagelijks zelf brood te bakken, om maar iets te noemen, en om nu zelf je eigen kaas te gaan produceren… In dat soort gevallen zijn supermarktproducten dus wel degelijk je beste optie.

Let dan goed op het etiket! Daar staat precies op vermeld hoe veel natrium er in het product zit; dit doe je keer 2,5 om de hoeveelheid zout uit te rekenen. Je zult zien dat goedkopere merken vaak veel meer zout gebruiken om de mindere smaak van de ingrediënten te maskeren.

Gebruik andere smaakmakers

Dat zout zo veel gebruikt wordt in supermarktproducten is niet voor niets; onze hersenen hebben nu eenmaal de neiging om zout eten lekkerder te vinden, waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat de meeste mensen eerder een natriumtekort dan een –overschot hadden. Wie zonder zout gaat koken, kan dus best het idee hebben dat zijn eten er een heel stuk smakelozer op wordt.

De truc? Experimenteer met andere smaakmakers! Verse kruiden zijn geweldige opties, maar ook specerijen als gember, chilipoeder en kerrie werken goed, vooral omdat die pittigheid ervoor zorgt dat je het zout minder mist. En wat dacht je van een scheutje citroensap om je eten wat pit te geven? Deze smaakmakers maken je eten niet alleen een stuk lekkerder, ze zijn ook enorm gezond. Win-win dus!

Raak gewend aan minder zout

Alle begin is moeilijk, en dat geldt zeker ook voor zoutloos eten. Toch zul je al snel gaan merken dat je smaak zich aan begint te passen aan de lagere hoeveelheden natrium. Plotseling lijkt dat frietje uit de muur belachelijk zout, en goede kans dat je ook in restaurants zult gaan merken dat je veel gevoeliger bent geworden voor het zout dat ze door je eten doen. En dat is goed nieuws – want het betekent dat je gezonder bent gaan eten zonder er last van te hebben!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 13 juli 2016

Dag Tidde,

Helemaal goed.

Groetjes,

Mark

Reageer
Tidde (cde technologie bv) - 13 juli 2016

Dank je Mark, ik ga dat artikel over kaas een nader bestuderen
gr
tidde

Reageer
Mark (beheerder) - 2 juli 2016

Dag Tidde,

Dank voor de reactie.
Je vraag m.b.t. de afbraak van zout in je lichaam kun je het beste bij een dokter weg leggen. Daar kan ik je geen antwoord op geven helaas.

Kaas bevat inderdaad veel zout, dus wanneer je daarmee mindert krijg je al een stuk minder zout binnen.

Zie ook dit artikel:
https://drogespieren.nl/afvallen/soorten-kaas

Verder is het verstandig om een tijdje goed bij te houden wat je binnenkrijgt door verpakkingen te lezen.
In veel producten (waarvan je het soms niet verwacht) in de supermarkt zit veel zout.
Door verpakkingen te lezen krijg je snel meer inzicht en weet je welke producten je beter wel/niet kan vermijden.

Succes in ieder geval!

Groetjes,

Mark

Reageer
Tidde (cde technologie bv) - 30 juni 2016

Dank voor het artikel, vraagje de afbraak van zout in je lichaam hoe zit dat? ik schijn omgerekend 20mg per dag binnen te
krijgen ? denk dat kaas de boosdoener is voor de rest kan ik nog niet herleiden. helaas zeg maar want zit wel met de bloeddruk die te hoog is..

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 4 reacties