Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

4

Andere benamingen voor suiker in een handig overzicht!

Minder suiker eten, dat willen we allemaal wel. En veel mensen slagen er ook aardig in om de meest voor de hand liggende bronnen van suiker te vermijden. Koekjes, suikerige frisdranken en repen chocola komen bij veel huishoudens de keuken niet meer in. Het probleem: daarmee ben je er nog lang niet!

Suiker is namelijk één van de populairste ingrediënten van de voedingsindustrie, ook in producten waarin je het helemaal niet zou verwachten. En om het nog moeilijker te maken, is het op etiketten ook lang niet altijd goed te herkennen. Waarom is dat zo lastig, en wat doe je eraan? Vandaag hebben we het in onze blog over de vele benamingen voor suiker!

Koolhydraten en suikers

Laten we eerst nog even kort kijken waarom er nou zo veel drukte om die suiker gemaakt wordt. Op zichzelf is er met koolhydraten namelijk weinig mis. Ze leveren energie waar je lichaam, en vooral je hersenen, snel en makkelijk gebruik van kunnen maken. Helaas worden ze minder gezond wanneer je ze geheel isoleert, of met andere woorden, losse glucose eet.

De koolhydraten worden dan té snelle bronnen van energie voor je lichaam. Je kunt ze zodra ze gegeten worden in je bloed opnemen, zonder dat daar eerst nog iets voor afgebroken hoeft te worden. Dat leidt tot razendsnelle stijgingen in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door even snelle dalingen.

Het probleem van suiker

Dat soort pieken en dalen in je bloedsuiker brengen een hoop problemen met zich mee. Eén daarvan is dat ze het moeilijker maken om af te vallen. Tijdens zo’n suikerdal schreeuwt je lichaam namelijk om meer energie – met flinke eetbuien tot gevolg. Zie die maar eens te weerstaan, zeker als je wel gewoon suikerig voedsel in de buurt hebt!

Ongemerkt kan dat tot honderden extra calorieën per dag leiden. Niet voor niets wordt een hoge consumptie van suiker in verband gebracht met obesitas. Daarnaast is er ook een link met verschillende andere ziektes en aandoeningen: denk aan hart- en vaatziekten, diabetes en mogelijk zelfs sommige soorten kanker. Hoewel je echt niet dood zult gaan van af en toe wat suiker, kun je er dus maar beter niet te veel van eten.

Verschillende soorten suiker

Maar wat verstaan we onder suikers, en wat niet? Daarover bestaan de gekste ideeën, wat tot een hoop paniekzaaierij leidt. Laten we eerst even naar de scheikundige kant van het verhaal kijken. Alle koolhydraten bestaan uit suikers, zogezegd, maar de meeste ‘trage’ koolhydraten bestaan uit meerdere suikerdeeltjes.

Dat geldt niet voor de ‘monosachariden’, zoals glucose en fructose – ook wel druivensuiker en vruchtensuiker genoemd. Dit zijn dan ook de soorten die te snel opgenomen kunnen worden en daarmee problematisch zijn. Fructose kan daarbij voor extra moeilijkheden zorgen omdat het lastiger verteerd wordt en minder voor verzadiging zorgt. In redelijke hoeveelheden gegeten doet het echter niet heel veel anders dan glucose.

Natuurlijke suikers?

Tegenover de mensen die fructose veroordelen en je aanraden om helemaal geen fruit meer te eten, staan de mensen die juist alles met fruitsuikers willen zoeten. Denk bijvoorbeeld aan dadels en fruitsiropen. In hetzelfde rijtje passen vaak ook andere ‘natuurlijke suikers’, zoals honing en ahornsiroop.

Het fabeltje is dat dit soort suikers op de één of andere manier anders door je lichaam verwerkt worden omdat ze ‘natuurlijk’ zijn. Helaas klopt daar weinig van. De glucose en fructose in dit soort producten is nog steeds precies dezelfde stof als in tafelsuiker. Het enige verschil is dat honing en andere stropen producten verder (iets) meer vitamines en mineralen bevatten. Vers fruit is wel echt beter: dat wordt dankzij de vele vezels namelijk trager verwerkt.

Andere woorden voor suiker

Het is, kortom, belangrijk om een beetje bij te houden hoe veel suiker je binnenkrijgt. Helaas wordt dat een stuk lastiger gemaakt door de manier waarop de voedingsindustrie werkt. De producenten van jouw eten weten namelijk ook prima dat je liever geen suiker eet. Om die reden wordt er veel moeite in gestopt de suiker zo veel mogelijk te ‘verstoppen’.

Er worden bijvoorbeeld andere benamingen voor suiker uit de kast getrokken om het goedje in de ingrediëntenlijst te verhullen. Of er worden dingen als ‘alleen natuurlijke suikers’ op het etiket gezet: meestal gewoon fruitsiroop, en dus gewoon fructose. Al dat soort trucjes maken het een stuk moeilijker om je suikerinname te controleren.

Benamingen voor suiker

Hoe mag suiker in de ingrediëntenlijst nu allemaal genoemd worden? Er zijn bijna te veel opties om op te noemen, maar we geven je toch graag een lijstje met veelgebruikte alternatieven. Al deze benamingen komen eigenlijk precies op hetzelfde neer: suiker.

Bron: Diabetesfonds

AgavesiroopAhornsiroop
AppelsapconcentraatAppelstroop
Basterdsuiker
Bruine kandijsuiker
Bruine rietsuikerBruine suiker
DruivensapconcentraatDruivensuiker
DextroseFructose
Fructose-invertsuikerstroopGalactose
Gebrande suikerGebrande suikerstroop
Geconcentreerd perensapGeconcentreerd vruchtensap
Gekarameliseerde suikerGekarameliseerde suikerstroop
GeleisuikerGlucose
GlucosefructosestroopGlucosestroop
HoningInverstsuiker
InvertsuikerstroopIsoglucose
KandijstroopKandijsuiker
KaneelsuikerKaramelsuikerstroop
KokosbloesemsuikerKristalsuiker
LactoseMaïsstroop
MaltoseMaltodextrine
MelasseMelksuiker
MoutstroopMoutsuiker
PalmsuikerPoedersuiker
RietsuikerRietsuikerstroop
Ruwe rietsuikerSacharose
StroopSuiker
SuikerstroopTarwestroop
TrehaloseVanillesuiker
VruchtensuikerVruchtensap op basis van concentraten
Vruchtensap uit concentraatVruchtensapconcentraat

Suiker herkennen

Natuurlijk heb je geen zin om de tientallen verschillende benamingen voor suiker uit je hoofd te leren. Gelukkig is dat ook nergens voor nodig. De meeste van deze namen vallen namelijk in een paar redelijk simpele categorieën. In het algemeen kun je er vanuit gaan dat iets een suiker is wanneer het aan één van de volgende voorwaarden voldoet:

  • Het eindigt op –ose. Of het nu dextrose, fructose of zelfs lactose (melksuiker) is: het blijft allemaal min of meer hetzelfde spul.
  • Het eindigt op stroop, siroop of honing. Klinkt natuurlijk, is het meestal niet.
  • Het is een ‘vruchtenconcentraat’. Dat betekent dat vruchtensap zo ver ingekookt is dat, wederom, alleen de suikers over zijn gebleven.
  • Het product bevat het woord ‘suiker’. Ja, ook als er bijvoorbeeld kokosbloesem voor staat.

Suiker vermijden

Ga je bij het lezen van etiketten op zoek naar deze benamingen voor suiker, dan vind je ze overal terug. Dat kan even flink ontmoedigend zijn. Toch is er een goede manier om suiker zo veel mogelijk te vermijden: kook zo veel mogelijk zelf! Aan verse en natuurlijke producten kan immers niets toegevoegd zijn.

Toch hier en daar een ingrediënt nodig dat niet makkelijk zelf te maken is? Zoek dan liefst naar een suikervrije optie, maar maak je ook niet te druk als dat eens niet lukt. Van een beetje suiker ga je niet dood: het is de overdaad die schadelijk is.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan wordt enorm gewaardeerd. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt enorm gewaardeerd!

Laat een reactie achter:

 

Mark - 16 juli 2017

Hoi Julien,

Bedankt voor je reactie.
Misschien heb je wat aan deze blogpost:
https://drogespieren.nl/overig/tips-tegen-kramp-in-je-benen

Groet,

Mark

Reageer
van den eeckhout julien - 15 juli 2017

goede middag
als ik 50 a 100meter ga krijg ik de kramp in mijn linker boven bil van achter ben met de kinesist bezig maar helpt niet weet U raad voor mij ik ben de moed kwijt groetjes

Reageer
Mark - 14 juli 2017

Hi Joke,

Erg leuk om te horen dat je veel aan de info hebt!

Weet niet of al staat ingeschreven voor de nieuwsbrief? Daar deel ik wekelijks leuke tips en weetjes.
Mocht je interesse hebben, je kunt je hier inschrijven:
https://drogespieren.nl/gratis-receptenboek

Groetjes,

Mark

Reageer
Joke Jeras - 14 juli 2017

Ik wordt steeds weer verrast hoe we allemaal voor de gek gehouden worden, ik vind de info van drogespieren.nl echt goed en ik heb er alle belangstelling voor.
gr Joke.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 4 reacties