6 tips tegen hongergevoel na eten!

Wanneer je af wilt vallen, is dat vaak gedeeltelijk een kwestie van beter eten. Het ontwikkelen van een fit en gezond lichaam gebeurt voor een groot deel in de keuken. Makkelijk, zou je denken; drie gezonde maaltijden per dag, dan kom je er wel. Behalve dat dat vaak tegenvalt als je eenmaal bezig bent! Een snack tussendoor kan heel verleidelijk zijn… Daarnaast hebben veel mensen zelfs na het eten nog last van stevige trek. Vervelend, want een hongergevoel na eten is natuurlijk een recept voor ongezonde en calorierijke tussendoortjes. Daar gaat je zorgvuldig samengestelde voedingsplan! Gelukkig valt er wel degelijk iets aan te doen! We geven je zes handige tips tegen hongergevoel na eten.

Hongergevoel verminderen

Het slechtste dat je kunt doen om een hongergevoel na eten te verminderen, is meer gaan eten. Dat is niet alleen omdat je dan onnodig veel calorieën binnenkrijgt, maar ook omdat het waarschijnlijk nutteloos is! Wanneer je gewoon een goed bord eten hebt gehad, komt die trek niet meer voort uit echte honger. Doorgaans zit het probleem dan ergens anders, zoals in wat je precies eet. En daar meer van nemen, is in dat geval natuurlijk niet de oplossing. Het hongergevoel na eten kun je alleen aanpakken door te kijken wat er precies met de rest van je eetpatroon aan de hand is!

Tips tegen hongergevoel na eten

1. Eet met minder toevoegingen

Eet jij regelmatig een blik kant-en-klare soep, of maak je je wokgerechten af met saus uit een flesje? Niet doen! Aan dat soort kant-en-klare producten zijn namelijk vaak stoffen toegevoegd die je hongergevoel versterken. Suiker is natuurlijk een bekend voorbeeld. Zo houd je je hersenen voor de gek met het idee dat je nog trek hebt. Dit is ook waarom suikerrijke tussendoortjes en frisdranken een hongergevoel na eten versterken! Maar ook smaakversterkers en conserveermiddelen kunnen deze werking hebben.

2. Drink voldoende

Je hersenen zijn niet alleen te foppen met suiker; ook andere signalen geven ze vaak verkeerd door. Zo wordt dorst door je lichaam snel geïnterpreteerd als honger. Wanneer je niet genoeg water drinkt, kan dat dus flinke eetbuien tot gevolg hebben! Wanneer je na het eten vaak hongergevoelens hebt, is het mogelijk dat je gewoon gedehydrateerd bent. Zorg dat je dagelijks zo'n 1,5 to 2 liter water drinkt. In het begin lijkt dat misschien belachelijk veel, maar je zult merken dat je er vanzelf aan gewend raakt.

3. Eet langzaam

Nog een tip om hongergevoel na eten tegen te gaan is door langzamer te eten. De verbinding tussen je maag en je brein is niet zo snel als de meeste mensen denken. Het gevolg is dat je brein het niet altijd meteen weet als je fysiek gezien vol zit. Het hongergevoel blijft daardoor aanhouden! Het signaal dat je genoeg gegeten hebt, komt pas twintig minuten na het begin van de maaltijd op gang. Geef jezelf daar dus de tijd voor. Daarnaast zorgt snel eten er vaak voor dat je met een onbevredigd gevoel achterblijft. Aandacht voor wat je eet is belangrijk, kortom.

4. Ontbijt met eiwitten

De eerste maaltijd is belangrijk voor je trek tijdens de verdere dag. Wanneer je met relatief veel eiwitten begint, zorgt dat voor een stabiel bloedsuikerniveau. En dat betekent ook dat er geen enorme dalen optreden waar je ontzettende honger van krijgt – zelfs na het eten. Uit onderzoek is herhaaldelijk gebleken dat een eiwitrijk ontbijt hongergevoelens de rest van de dag vermindert. Aarzel dus zeker niet om de dag met een gekookt eitje, wat vlees of een flinke bak kwark te beginnen.

5. Eet veel groenten en peulvruchten

Groenten zitten, net als peulvruchten, vol vezels. Vezels zijn ontzettend belangrijk, ze geven je een verzadigd gevoel terwijl je er relatief weinig energie mee binnenkrijgt. Een tekort kan zodoende hongergevoelens na het eten versterken. Het voordeel van peulvruchten is dat ze ook flink wat eiwitten leveren, win-win dus. Andere bronnen van voedingsvezels zijn fruit en volkoren granen, die om die reden beter zijn dan ‘witte’ koolhydraten!

6. Voorkom verveling

Dit is misschien wel de belangrijkste reden dat mensen maar blijven eten – en hij is volledig mentaal. Verveling is een grote oorzaak van eetbuien. Probeer er daarom altijd voor te zorgen dat je na het eten echt bezig bent. Hang niet voor de tv, maar maak liever een lange wandeling. Nog beter is het natuurlijk als je jezelf uit het patroon weet te krijgen dat voor die trek zorgt. Het is wel zo rustig om je zonder honger te kunnen vervelen!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties