Hoe krijg je een six pack?

Wanneer het om spieren gaat, zijn er over het algemeen maar een paar delen van het lichaam die de meeste mensen echt belangrijk vinden – en de buik is daar één van. Welke krachtsporter droomt er immers niet van om zo’n scherp afgetekende six pack onder zijn shirt te hebben? Toch slagen maar weinig mensen erin om hun buikspieren ook echt tot zo’n niveau te ontwikkelen. Fouten bij het trainen en een onzorgvuldig eetpatroon zijn daarbij de belangrijkste boosdoeners. Maar hoe krijg je dan wel een six pack? In deze blog leggen we je de basis uit, én vertellen we je welke valkuilen je moet ontwijken. Zo heb je in ieder geval een goede basis voor je training!

Six pack krijgen

De vraag ‘hoe krijg je een six pack?’ is in zekere zin heel misleidend, en dat komt door het woordje ‘krijgen’. Dat suggereert dat er een manier bestaat om een six pack zo in je schoot geworpen te krijgen! Helaas is het tegenovergestelde waar. Een six pack kweken is hard werk, punt – iedereen die een ‘makkelijke’ manier beweert te hebben, probeert waarschijnlijk om je iets te verkopen.

Als je besluit om aan je buikspieren te gaan werken, moet dat iets zijn waar je constant mee bezig bent. Ook buiten de sportschool is constante zelfbeheersing vereist. Begin er dus alleen aan als je weer dat je die discipline op kunt brengen – dat scheelt je een hoop frustratie!

Buikspieren vs. buikvet

Goed, maar hoe krijg je dan dat six pack? Eenvoudig gezegd bestaat het geheim van goed zichtbare buikspieren uit twee principes: minder buikvet en meer buikspieren. Die twee gaan overigens niet hand in hand, zoals veel mensen denken. Als je je buikspieren intensief traint, verdwijnt daarmee niet automatisch het vet op die plek – plaatselijk vet verbranden is namelijk een mythe!

Je zult dus aan de twee doeleinden tegelijk moeten werken. Aan de ene kant is het belangrijk om zo te trainen dat je je buikspieren optimaal laat groeien. Aan de andere kant is er ook het buikvet dat moet verdwijnen om die nieuwe spieren zichtbaar te maken – iets waarvoor je vooral je eten in de gaten moet houden.

Trainen voor een six pack

Wanneer je je six pack goed vorm wilt geven, zijn er drie groepen oefeningen die je intensief uit zult moeten voeren. Allereerst zijn er de lage buikspieren, die je traint met oefeningen als hanging leg raises en decline-bench reverse crunches. Rope cable crunches en decline-bench crunches zijn geschikt voor de hoge buikspieren.

Ten slotte train je de schuine buikspieren met decline-bench Russian twists en oblique raises. Train zo om de twee of drie dagen met één oefening uit iedere groep, en zorg dat je de buikspieren in de tussentijd voldoende tijd voor herstel geeft. Op die manier bereik je op de lange termijn het meeste resultaat.

Eten voor een six pack

Wanneer je intussen buikvet weg wilt werken, zul je je calorie-inname iets moeten beperken. Let echter op dat je wel steeds voldoende eiwitten blijft eten! Op die manier minimaliseer je de afbraak van je spieren, iets dat je natuurlijk zo veel mogelijk wilt voorkomen. Bovendien zorgen die eiwitten ervoor dat je redelijk verzadigd voelt, ook al eet je minder. Eet verder veel vullende maar caloriearme groenten, en minder koolhydraten. Vooral toegevoegde suikers en suikerhoudende drankjes kun je maar beter mijden.

Vermijd deze fouten!

Bij het trainen voor een sixpack maken mensen vaak twee fouten: ze trainen te veel en ze eten te weinig. Het eerste is vooral schadelijk omdat het je vatbaarder maakt voor blessures. Je spieren hebben tijd nodig om te herstellen, sterker te worden én te groeien. Zorg dus echt voor voldoende rust, net als bij iedere andere spiergroep in het lichaam!

Dan is er nog het probleem van te weinig eten. Hoewel dit op korte termijn een snelle manier is om vet te verliezen, gaat het op de lange termijn niet het gewenste effect opleveren. Je lichaam gaat immers ook spierweefsel afbreken als het te weinig energie krijgt, en dat komt je six pack niet ten goede. Doe alles dus met mate en toewijding: uiteindelijk krijg je zo het beste resultaat.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties