Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

2

Tips om je kwark lekkerder te maken!

Kwark is één van die producten waar je ontzettend veel aan hebt als je meer eiwitten probeert te eten. Helaas zijn er veel mensen die de zurige smaak van dit zuivelproduct maar niets vinden en er daarom bij voorkeur met een grote boog omheen lopen wanneer ze in de supermarkt zijn. Klinkt dat je bekend in de oren? Dan is dat ontzettend jammer, want je loopt er een makkelijke en goedkope bron van goede voedingsstoffen mee mis. Met deze tips wordt het hopelijk makkelijker om kwark de waardering te geven die het verdient!

Is kwark gezond?

Kwark is een heel verse kaas die gemaakt wordt door melk ongeveer een etmaal lang te laten verzuren met behulp van een stremsel. De wrongel die overblijft als dat mengsel gezeefd wordt, wordt doorgeroerd tot het de gladde substantie vormt die wij als kwark kennen. Het grote voordeel van dit eindproduct is dat het ontzettend rijk is aan eiwitten: met iedere 100 gram kwark krijg je bijna 10 gram aan proteïne binnen.

Kwark bevat voornamelijk caseïne, een eiwit dat langzaam door het lichaam wordt opgenomen. Veel sporters eten het daarom voor het slapen gaan: op die manier heeft het lichaam de hele nacht een constante aanvoer van eiwitten.

Koop de juiste soort kwark

Om optimaal te kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen van kwark, is het wel heel belangrijk dat je de juiste soorten koopt. Allereerst kun je beter niet voor kwark met smaakjes kiezen: daar zijn vaak niet alleen flink wat onnatuurlijke smaakstoffen aan toegevoegd, maar ook suikers of andere ongezonde zoetmiddelen. Het vet in kwark is ook helemaal niet zo ongezond als veel mensen nog steeds schijnen te denken. Of je dus voor volle of magere kwark gaat hangt af van je doelstelling en de rest van je calorieën en macro's. Kijk dus altijd eerst even op de ingrediëntenlijst voor je een keuze maakt.

Kwark lekker maken tips

1. Hou de kwark koud

Kwark is een populaire lunch onder sporters en mensen die op een dieet zijn, maar wanneer je het bijvoorbeeld mee naar werk neemt, is het wel zo verstandig om het koel te houden tot het moment dat je het daadwerkelijk gaat eten. Lauwwarme kwark smaakt namelijk een stuk zuriger dan de fatsoenlijk gekoelde variant, iets dat niet prettig is als je toch al niet blij wordt van de van nature relatief zure smaak van het product. Zet het daarom altijd in de koelkast op werk, of neem het simpelweg niet mee als je daar geen mogelijkheid toe hebt.

2. Voeg fruit en noten toe

De beste manier om de smaak van kwark wat te maskeren, is natuurlijk door er andere producten aan toe te voegen. Limonadesiroop is bij veel mensen erg populair, maar bepaald niet gezond – een scheut geconcentreerde suiker is niet de beste manier om je dieet te verbeteren. Ga daarom liever voor wat vers fruit als je een iets zoetere smaak wilt, waar ook vezels en vitaminen in zitten.

Blauwe bessen of aardbeien zijn een goede keuze, maar appel met kaneel kan ook heel lekker zijn. Nootjes zijn eveneens een goede toevoeging, zolang ze niet geroosterd zijn. Let wel op dat je hier niet teveel van eet.

3. Kokos

Het toevoegen van kokos is nog een manier om je kwark lekkerder te maken. Kokos is niet alleen enorm smakelijk, maar het is ook een belangrijke leverancier van gezonde vetten die veel mensen niet voldoende binnenkrijgen. Let er met kokos wel op dat je er niet teveel van eet, vanwege het hoge vetgehalte bevat het ook relatief veel calorieën. Strooi bijvoorbeeld een klein handje kokosrasp over je kwark om de smaak een stuk aangenamer te maken.

4. Maak een smoothie of drinkyoghurt

Als je de smaak van kwark echt zo veel mogelijk wilt verbergen, kun je hem ook altijd nog in een smoothie of drinkyoghurt verbergen. Zo krijg je wel alle nuttige eiwitten binnen, maar kun je er voldoende fruit en groenten aan toevoegen om de typische kwarksmaak grotendeels kwijt te raken. Wanneer je voor een echte proteïneboost gaat, kun je de smoothie zelfs nog verrijken met eiwitpoeder, eventueel met een smaak die je lekker vindt. Let daarbij natuurlijk wel op de kwaliteit van het poeder, zodat je de gezonde eigenschappen van de smoothie niet tegenwerkt!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 8 september 2017

Dag Marion,

Ja, caseïne is het belangrijkste eiwit in koemelk. Het zit daardoor ook in veel andere producten zoals yoghurt, skyr en kwark.

Groet,

Mark

Reageer
Marion - 8 september 2017

Misschien een stomme vraag. Ik heb altijd de joghurt van het merk Skyr in huis. Maar zit hier dan ook het caseïne eiwit in?

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties