Hoe kom je van je opgeblazen gevoel af?

Wanneer je buik opgezet is en je last van winderigheid hebt, heb je eigenlijk last van een opgeblazen gevoel. Dit gevoel krijg je vaak wanneer je wat teveel gegeten hebt. En dat gebeurt bij iedereen wel eens! Daarnaast hebben sommigen ook last van een terugkerend opgeblazen gevoel, zelfs na een gewone maaltijd. Deze mensen hebben niet noodzakelijk 'teveel' gegeten, maar hun maag en darmen zijn gewoon net iets gevoeliger dan gemiddeld. De vraag is nu, hoe kom je van dit vervelende gevoel af?

De oorzaak van een opgeblazen gevoel

Alles wat wij eten wordt via onze spijsvertering verwerkt. In onze darmen gebeurt dit door de aanwezige gassen erin. Maar het kan gebeuren dat de gassen in de dikke darm niet goed geproduceerd worden. Vaak is er een te snelle en overproductie van die gassen. Bepaalde voedingsmiddelen zoals suiker, koolhydraten en voedingsvezels versterken de aanmaak van gassen.

Ook melkproducten kunnen dit effect hebben. Wanneer je teveel gas aanmaakt, kan dit leiden tot het opgeblazen gevoel zoals dat hierboven omschreven is. Andere mogelijke oorzaken van een opgeblazen gevoel zijn stress, het eten van veel kauwgum, nervositeit, maar ook roken.

Wat kun je er aan doen?

Jammer genoeg is er geen wondermiddel dat je van het opgeblazen gevoel vanaf brengt. Echter kun je het gevoel wel verlichten. Wanneer je bijvoorbeeld regelmatig last hebt van een opgeblazen gevoel, doe je er goed aan om na de maaltijd thee – het liefst kruidenthee – te drinken. Ook vermijd je het eten van veel vetrijke producten zoals spek, gefrituurd eten, maar ook geraffineerde en gesuikerde tarwegranen beperk je het best tot een minimum. Het drinken van bier en koolzuurhoudende dranken is ook afgeraden wanneer je heel veel last hebt van een opgeblazen gevoel.

Hoe vermijd je het gevoel?

In ieder geval door het beperken van bovenstaande voedingsmiddelen zal je normaal minder of minder hevig last hebben van een opgeblazen gevoel. Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde. Daarom is het belangrijk uit te zoeken om te zien door welke voeding je een opgeblazen gevoel krijgt. Dit doe je door na te gaan wat er in je maaltijd zat wanneer je een opgeblazen gevoel hebt.

Vind je in de lijstjes geregeld dezelfde ingrediënten terug, dan is het zeer waarschijnlijk dat zij de boosdoener zijn voor het opgeblazen gevoel. Beperk de inname van deze voedingsmiddelen dan tot het minimum. Eet ook rustig en neem de tijd om al je eten goed te kauwen, ook dit zorgt voor een betere vertering. Wanneer je er tijd voor hebt, is een korte wandeling na het eten ook altijd een goed idee.

Zoals eerder gezegd, reageren onze darmen ook op stress. Het kan dus zijn dat je eigenlijk niet abnormaal eet, maar toch last hebt van het opgeblazen gevoel. Probeer dan te achterhalen hoe dit komt. Stress is een van de meest voorkomende oorzaken. Probeer te achterhalen waarom je stress hebt, maar probeer vooral ook genoeg te ontspannen! Ook regelmatig sporten heeft een goed uitwerking op je darmen.

Blijft het duren?

Wanneer je ondanks bovenstaande adviezen nog steeds last hebt van een opgeblazen gevoel, kan het zijn dat er meer aan de hand is. Wanneer je hier zeer regelmatig last van hebt, is het verstandig om een arts te raadplegen. Het is immers mogelijk dat je aan het prikkelbare-darmsyndroom (soms beter bekend als spastische darm) lijdt. Vooral vrouwen hebben hiervan last, en dat vooral wanneer ze een leeftijd hebben van tussen de twintig en dertig jaar. Echter is er geen wondermiddel tegen deze stoornis waarvan de belangrijkste symptomen buikpijn, gasvorming, diarree en verstopping zijn. De arts zal erop aandringen dat je op je voeding let, je veel beweegt en stressvolle situaties vermijdt.

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties