FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

2

5 gezondheidsvoordelen van periodiek vasten!

Periodiek vasten is één van de dieethypes van dit moment. Het wordt ook wel intermittent fasting genoemd, en draait om een heel simpel idee: af en toe een tijdje niet of heel weinig eten. Op het eerste gezicht vinden veel mensen dit maar een raar idee. Waarom zou je jezelf urenlang maaltijden ontzeggen?

Toch heeft periodiek vasten wel degelijk behoorlijk veel voordelen. Het kan daarom toch de moeite van het proberen waard zijn! Vandaag noemen we vijf grote voordelen van intermittent fasting – en kijken we nog even of er ook nadelen aan verbonden zijn. Je kunt dan zelf bekijken of het iets voor jou is!

Tip: Onderstaan staat ons e-book over Intermittent Fasting / periodiek vasten. Dit e-book bevat een makkelijk te volgen stappenplan voor mensen die I.F. eens een kans willen geven.

Wat is periodiek vasten?

Hoewel het kernidee van periodiek vasten duidelijk is, bestaan er veel verschillende methodes en schema’s voor. Er bestaat dan ook niet zoiets als één soort periodiek vasten. Een populair dieet van dit moment is het 5:2 dieet, waarbij je 5 dagen gewoon eet, en 2 dagen heel weinig.

Ook kun je ervoor kiezen om maar acht uur op een dag te eten. Je plant al je maaltijden bijvoorbeeld tussen 11 en 7 uur, en de rest van de tijd eet je niets. Er bestaan zelfs versies waarbij je maar één heel grote maaltijd per dag eet. Je kunt voor jezelf bepalen wat werkt (heb je bijvoorbeeld een kleine maag, dan is één maaltijd per dag niet handig).

Voordelen van periodiek vasten

Maar waarom zou je al die moeite doen en niet gewoon eten wat je wilt? De reden is dat je lichaam interessante veranderingen doormaakt wanneer je voor een langere periode niet of nauwelijks eet.

Natuurlijk moet je dat niet te lang doen, daar word je duidelijk niet gezonder van. Maar voor een etmaal of bijvoorbeeld een periode van 16 uur? Dat kan wel degelijk grote voordelen hebben! We zetten de vijf belangrijkste onder elkaar.

1. Betere insulinegevoeligheid

Wanneer je koolhydraten eet, maakt je lichaam insuline aan. Je cellen zijn daarmee in staat om glucose uit je bloed op te nemen. Eet je echter veel koolhydraten, dan word je steeds minder gevoelig voor die insuline. Je moet er dus steeds meer van aanmaken om nog van die suikers af te komen – iets dat uiteindelijk zelfs tot diabetes kan leiden.

Wanneer je langere tijd niets eet, wordt dat effect omgekeerd. De insulineresistentie neemt af en je lichaam kan de koolhydraten weer beter verwerken.

2. Meer groeihormoon

Door periodiek vasten neemt de productie van het groeihormoon toe. Dit is gunstig, het groeihormoon speelt namelijk een belangrijke rol bij het repareren van cellen en weefsels (aanmaak spiermassa). Daarnaast helpt het hormoon ook energie uit vet reserves te halen. Je verbrand er dus makkelijker vet mee.

3. Minder calorieën

Wie af wil vallen, kan ook veel baat hebben bij periodiek vasten. De meeste mensen krijgen zo namelijk automatisch minder calorieën binnen. Dat is bijvoorbeeld omdat ze twee dagen per week minderen eten, of omdat ze een groot dagdeel niks van calorieën binnenkrijgen.

Zo creëer je al snel een calorietekort zonder daar bijzonder veel voor te hoeven doen! Intermittent fasting zorgt er dus voor dat het verbranden van vet makkelijker/aangenamer wordt.

Let op: dit geldt niet voor iedereen. Er zijn ook mensen die aangeven juist last te krijgen van eetbuien na langdurig niks te hebben gegeten. Houd hier rekening mee wanneer je overweegt om met periodiek vasten te beginnen.

4. Betere cholesterolverhouding

Je hebt twee soorten cholesterol: gezond HDL-cholesterol en ongezond LDL-cholesterol. Bronnen laten zien dat bij het vasten vooral het LDL-cholesterol afneemt. Dat betekent niet alleen dat je totale hoeveelheid cholesterol afneemt, maar ook dat de verhouding tussen de twee soorten verbetert. Daarmee neemt de kans op hart- en vaatziekten af – één van de belangrijkste doodsoorzaken in onze huidige maatschappij.

5. Minder ontstekingen en oxidatieve stress

Onderzoek op dieren geeft ten slotte aan dat vasten voor minder ontstekingen en oxidatieve stress kan leiden. Dat heeft misschien grote gevolgen. Het zijn juist namelijk dat soort celbeschadigingen die de oorzaak vormen voor veel ouderdomsziekten. Mogelijk kan periodiek vasten daarom zelfs je levensduur verlengen. Meer onderzoek is nodig om hier harde conclusies uit te trekken.

Zijn er ook nadelen?

Dat alles klinkt bijna perfect – vet verliezen, gezonder blijven en langer leven. Helaas zijn er ook wel een paar mindere kanten aan periodiek vasten. We noemen kort vijf punten:

1. Niet voor alle sporters

Niet alle sporters presteren even goed op intermittent fasting. Wanneer je actief sport, heb je simpelweg genoeg energie nodig. Urenlang niet eten kan averechts werken. Ook dit is weer erg persoonsgebonden. Sommige mensen geven juist aan prima te presteren wanneer ze trainen op een lege maag. Dit is iets dat je voor jezelf zult moeten ervaren.

2. Niet bij medicatie

Wanneer je medicatie gebruikt, kan periodiek vasten juist heel ongezond zijn. Gebruik je bijvoorbeeld al cholesterolverlagende middelen, dan moet je altijd eerst met je arts overleggen. Ook voor mensen met hartproblemen of zwangere vrouwen is periodiek vasten niet geschikt. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst een arts.

3. Vervelende bijwerkingen

Niet iedereen trekt het goed om 16 uur zonder eten te gaan. Sta jij altijd hongerig op? Of voel je je echt slecht bij een laag bloedsuikerniveau? Dan krijg je waarschijnlijk vervelende bijwerkingen die ook niet altijd zullen wennen.

4. Juist meer eten

We noemden het al eerder: niet iedereen slaagt er ook in om zich voldoende in te houden op de momenten waar je wel mag eten. Verwacht je dat je jezelf juist vol gaat stoppen zodra het mag? Dan is periodiek vasten misschien niet het beste idee.

5. Nog weinig onderzoek

Hoewel er veel interesse is voor intermittent fasting, valt de hoeveelheid kwalitatief onderzoek nog tegen. Veel studies zijn kort of alleen op dieren uitgevoerd. Over de effecten op de lange termijn weten we dus nog niet zo veel!

Tot slotvet verliezen 1.0

Periodiek vasten: veel mensen zweren erbij, terwijl er ook een grote groep is die gewoon de voorkeur geeft aan een 'traditioneel' eetschema. Je zult dus echt voor jezelf moeten gaan ervaren of deze manier van eten wel of niet bij je past.

Wil je Intermittent Fasting een kans geven en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan is het e-book 'Vet Verliezen 1.0' wellicht wat voor jou.

Dit e-book bevat achtergrondinfo, weekschema's en een stap voor stap handleiding om met intermittent fasting aan de slag te gaan. Dit e-book kost nu €9,95,-. Na betaling ontvang je het e-book direct via de e-mail en kun je dus meteen van start.

Klik hier om met met dit e-book aan de slag te gaan!

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 10 september 2017

Hoi Femke,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het zelf zeker geprobeerd en ik doe het nog regelmatig.
Niet elke dag omdat het soms gewoon niet uit komt en dan accepteer ik dat ook.

Voel me er erg prettig bij. Al heb ik de koffie in de ochtend wel echt nodig.

Ook sporten op een lege maag bevalt me prima. Ik probeer mijn trainingen wel kort en productief te houden (zo'n 45 minuten max).

Groet,

Mark

Reageer
Femke - 9 september 2017

Hebben jullie het zelf geprobeerd? Ik wel. Omdat ik als gewichtsconsulente zelf wil ervaren of iets werkt, heb ik het gedaan. (ik doe dat alleen bij dingen die me echt interessant en geen crash dieet lijken) De versie waarbij je tussen 12.00 en 20.00 eet. Het bevalt mij prima. Ik kan prima sporten op een lege maag. Zelfs beter dan wanneer ik net gegeten heb. Er moet sowieso twee a drie uur zitten tussen de maaltijd en intensief sporten, maar op een nuchtere maag bevalt me het best.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties