10

Stofwisseling versnellen: 7 tips!

Het is een belangrijk woord voor iedereen die zich met zijn gewicht bezig houdt: je stofwisseling. Je zult de term ongetwijfeld wel eens tegen zijn gekomen op de vele websites die je vertellen hoe je het beste af kunt vallen. Vaak worden daarbij ook de meest waanzinnige trucs gegeven om je stofwisseling te versnellen waarvan een groot deel volkomen onzinnig is.

Gelukkig wil dat niet zeggen dat het helemaal niet mogelijk is. Vandaag geven we je zeven bewezen methoden om je stofwisseling ietwat te versnellen. Onthoud dat het effect van sommige tips niet altijd van grote impact is. Uiteindelijk is hetgeen je dagelijks verbruikt en hetgeen in je mond stopt heilig. Desalniettemin is het ook weer zo dat alle kleine beetjes helpen, zeker als je dit over een langere periode bekijkt.

Wat is stofwisseling?

We leggen je eerst even kort uit wat je stofwisseling nu eigenlijk precies is - want dat is vaak onduidelijk. Je stofwisseling – ook wel je metabolisme genoemd – is, kort gezegd, het geheel van alle chemische reacties in je lichaam. Bewegen? Een reactie die onder je stofwisseling valt. Het opnemen van bouwstoffen en het verwerken van afvalstoffen. Precies hetzelfde. De hormonale regulering van je humeur en bijvoorbeeld je hongergevoelens? Ook dat valt onder je stofwisseling.

Als je lichaam een machine is, is de stofwisseling dus in feite wat er in de motor gebeurt. En wat gebeurt er als je de motor versnelt? Precies, dan verbruik je meer energie. Zo is het mogelijk om je stofwisseling te versnellen en zodoende meer calorieën te verbranden. En dat betekent uiteraard ook dat je makkelijker afvalt met een snellere stofwisseling. Alle reden, kortom, om eens te kijken hoe je dat nu eigenlijk voor elkaar krijgt.

Stofwisseling versnellen tips

1. Krachttraining

Elke vorm van lichamelijke beweging zorgt ervoor dat je meer energie verbruikt, maar vooral krachttraining is hiervoor enorm effectief. Spieren verbruiken niet alleen energie voor herstel na een training, maar ook om zichzelf in stand te houden. Zelfs in rust verbrandt een lichaam met veel spierweefsel dus meer energie dan een ongetraind lichaam. Krachttraining is, met andere woorden, de ideale manier om je stofwisseling blijvend te versnellen. (En ja, dat geldt ook – of juist! – als je een vrouw bent.)

2. Doe aan intervaltraining

Intervaltraining – korte, hevige inspanningen afgewisseld met rustige periodes pauzes – heeft talloze voordelen. Eén daarvan is dat het je stofwisseling versnelt, zonder dat je urenlang op een loopband of crosstrainer hoeft te staan. De korte uitbarstingen van energie zorgen dat je enige tijd na je work-out extra calorieën verbrandt. Met een intervaltraining kan je met een relatief korte training veel calorieën verbranden. Zo houd je voldoende tijd over om met gewichten te trainen!

3. Slaap voldoende

Voor iedereen, maar zeker voor sporters is de duur en kwaliteit van de nachtrust van groot belang. Tijdens je nachtrust vinden er diverse hormonale processen plaats die van invloed zijn op je stofwisseling. Zo maakt je lichaam groeihormoon aan tijdens de nachtrust. Dit hormoon is belangrijk voor het opbouwen en herstellen van cellen en weefsels, maar het speelt ook een grote rol bij de vetverbranding.

Voeg daar nog aan toe dat een slapeloze nacht hongergevoelens opwekt. Wanneer je slecht slaapt raak de aanmaak van de hormonen leptine en ghreline uit balans. Deze hormonen geven signalen aan je hersenen af dat je vol zit of dat je juist trek in voedsel krijgt. Wanneer je slecht slaapt is de kans groter dat je 'overeet'. Slaap elke dag zo'n 7 tot 8 uur en probeer ook de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Slaap in een donkere en koele kamer en ontdoe je van alle soorten media een half uur voordat je gaat slapen.

4. Drink koffie

Van cafeïne is aangetoond dat het je stofwisseling versnelt. Daarnaast kan koffie/cafeïne voor het sporten je helpen om net wat extra inspanning te leveren. Zo verbruik je weer wat extra energie. Dit moet echter geen reden zijn om enorm veel cafeïne houdende dranken te nuttigen.

Ten eerste is dit effect vooral merkbaar bij wie normaal niet veel koffie drinkt. Als je altijd al zes koppen per dag neemt, is deze tip dus minder effectief. Ten tweede kan koffie verslavend werken: je hebt steeds meer nodig om dezelfde effecten te ervaren. Nog een nadeel van teveel cafeïne is dat het vervelende bijwerkingen kan geven zoals een onrustig en angstig gevoel. Zo'n 2-3 koppen koffie per dag is prima, maar ga niet teveel over die grens heen.

Tip: Drink geen koffie meer laat in de avond. De opwekkende eigenschappen van cafeïne hinderen je nachtrust. Zoals je inmiddels weet is die nachtrust juist van belang voor een optimale stofwisseling.

5. Eet relatief veel eiwit

Je lichaam heeft relatief veel energie nodig om eiwitten te verteren. Met andere woorden, je verbruikt er meer calorieën mee – meer dan bij koolhydraten of vetten. Een extra voordeel is dat eiwitten ervoor zorgen dat je meer spierweefsel opbouwt en behoudt. Zoals je inmiddels weet is dat belangrijk om je energieverbruik op peil te houden. Nog een voordeel van eiwit is dat het goed verzadigt, mensen blijken over het algemeen minder te eten als ze relatief veel eiwit nuttigen.

6. Sta vaker even op

Zitten is enorm ongezond, blijkt uit steeds meer onderzoek. Langdurige periodes zonder beweging zorgen ervoor dat je metabolisme enorm vertraagt. Zorg dus dat je met enige regelmaat even opstaat. Neem de trap in plaats van de lift, loop naar je collega's in plaats van ze te bellen of loop een extra rondje met je hond. Blijf in beweging en vermijd langdurig stil zitten. Al deze kleine aanpassingen zorgen ervoor dat je op jaarbasis flink wat extra calorieën verbruikt.

7. Eet pittig eten

Goed, dit geldt niet voor iedereen, want je hebt een flinke dosis pepers nodig om effectief te zijn. Veel mensen kunnen zo veel scherpte niet verdragen. Heb jij echter een relatief vuurvaste mond? Dan is het stofje capsaïcine (het stofje dat pepers zo heet maakt) een volgende manier om je stofwisseling te versnellen.

Ook andere kruiden en specerijen kunnen je stofwisseling ietwat versnellen. Onthoud dat dit effect zeer minimaal is, het is dus niet zo dat de kilo's er ineens af vliegen als je deze smaakmakers over je eten gooit. De diverse kruiden en specerijen hebben bovendien tal van gezondheidsvoordelen en leveren nauwelijks energie. Kortom: baat het niet dan schaadt het niet!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 10 reacties