7

Heb ik een calcium tekort?

Calcium heeft je lichaam ontzettend hard nodig. Het is een mineraal dat er onder andere voor zorgt dat je botten en je gebit stevig blijven. Maar bij een calcium tekort kan je lichaam hier niet goed meer voor zorgen. Je merkt een tekort niet heel snel op, maar de gevolgen kunnen uiteindelijk groot zijn. Het is daarom heel belangrijk dat je voldoende van dit mineraal binnenkrijgt zodat je een tekort en de nadelige gevolgen daarvan kunt voorkomen. In dit artikel leer je hier meer over!

Waar zit calcium in?

Calcium kun je in verschillende voedingsproducten terugvinden, waaronder in peulvruchten, groenten, noten, vlees en brood. Maar het hoogste gehalte vind je veruit terug in zuivelproducten, zoals melk, kaas en yoghurt. Deze producten zijn voor je calcium inname haast onmisbaar. Wanneer jij te weinig aan zuivelproducten eet, is de kans dat je een calcium tekort oploopt groot. Eet je geen zuivel omdat je misschien veganistisch bent? Let er dan goed op dat je genoeg andere voedingsproducten eet waar calcium in zit. Zo voorkom je dat je een tekort oploopt.

Betere calcium opname vitamine d supplement

Voor een betere opname door je lichaam kun je ervoor zorgen dat je meer vitamine D binnenkrijgt. Vitamine D stimuleert de opname van calcium door je lichaam waardoor de kans dat je een calcium tekort oploopt kleiner wordt. Het drinken van alcohol, thee, koffie en cola zorgt er juist weer voor dat je lichaam meer calcium verliest.

Door deze producten plas je dit mineraal namelijk sneller uit. En ook voedingsvezels kunnen hiervoor zorgen, maar als jij voldoende gevarieerd eet, is dit geen enkel probleem. Voedingsvezels heb je tenslotte ook hard nodig om gezond te blijven.

Symptomen van een calcium tekort

De belangrijkste functie van calcium, en waarschijnlijk ook gelijk de meest bekende functie, is dat het meehelpt aan het behoud van stevige botten en een goed gebit. Maar het is daarnaast ook heel belangrijk voor het onderhoud van je spieren en zenuwen, bij het transporteren van stoffen in je lichaam en bij bloedstolling en je hartslag. Een calcium tekort zal je niet heel snel opmerken, maar kan wel ontzettend schadelijk zijn voor je lichaam. Zodra je te weinig van dit mineraal naar binnen krijgt en een langdurig tekort opbouwt, moet je lichaam het ergens anders vandaan halen.

De enige bron die het dan heeft waar, zijn je botten. Het is een lang proces, maar uiteindelijk zullen je botten broos worden en kan een groot calcium tekort leiden tot osteoporose, oftewel botontkalking. Andere klachten zijn er bijna niet, maar soms kun je door een calcium tekort last krijgen van vergeetachtigheid, spierkrampen of –zwakte en hartritmestoornissen. Het is dus ontzettend belangrijk om er altijd voor te zorgen dat je calcium inname in orde is. Botontkalking kun je helaas niet terugdraaien!

Te veel calcium

Naast een calcium tekort kun je juist ook een te hoog gehalte in je lichaam krijgen. Dit heet hypercalciëmie en dat houdt in dat er een te hoog calcium gehalte in je bloed zit. Een persoon heeft op een dag gemiddeld 1000 milligram calcium nodig. Dit verschilt natuurlijk ook weer per persoon, want ouderen en kinderen kunnen vaak weer meer gebruiken. Krijg je meer dan 2500 milligram per dag binnen, dan loop je het risico dat je te veel calcium binnenkrijgt.

Een teveel aan calcium kan net als een tekort voor problemen zorgen. Je kunt dan onder andere last krijgen van nierstenen en verkalking van de bloedvaten. Maar er kan ook een lichamelijke oorzaak zijn waardoor jouw calcium gehalte veel te hoog is. De meest voorkomende oorzaak is een te snel werkende bijschildklier. Deze geeft dan een verhoogde hoeveelheid PHT (parathyroïdhormoon) af dat een heel sterke invloed heeft op jouw calcium gehalte. Te veel vitamine D kan ook voor een verhoging van jouw calcium gehalte zorgen.

Heb ik een calcium tekort?

In tegenstelling tot een calcium tekort kun je bij een teveel van dit mineraal wel verschillende symptomen opmerken. Het nadeel is alleen dat dit over het algemeen vrij algemene symptomen zijn, zoals misselijkheid, dorst, diarree, braken en vermoeidheid. Daardoor kan het vrij lastig vast te stellen zijn of je te veel calcium in je bloed hebt. Het komt ook wel minder vaak voor dan een calcium tekort. Denk je toch dat je een tekort hebt of juist te veel calcium in je lichaam hebt? Dan kan het raadzaam zijn om het te laten controleren bij de huisarts. Je lichaam gaat tenslotte maar één keer mee!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Corinq - 7 januari 2018

Zal ik doen !

Reageer
Lotte (beheerder) - 6 januari 2018

Hi Corina,

Een goede tip! Natto heeft een wat typische smaak waar veel mensen even aan moeten wennen, maar als je ervan houdt is het inderdaad heel gezond. Het is bijvoorbeeld ook gefermenteerd, waardoor het veel probiotica bevat die de darmflora gezond houden. Laat het ons weten als je het uitgeprobeerd hebt 😉

Reageer
Corina - 6 januari 2018

Vitamine K2 in de vorm van menaquinone7 ofwel mk7 om de calcium naar de botten te transporteren en neerslag in de vaten te voorkomen

Goede natuurlijke bron hiervoor is natto een japans gerecht. of dat ook lekker is geen idee !

Google Cees Vermeer biochemicus en expert op dit gebied voor meer info

Reageer
Lotte (beheerder) - 23 december 2017

Hi Corina, fijn dat je iets aan onze site hebt! Calcium wordt door zuivel niet zomaar uit je botten onttrokken, zeker niet wanneer de rest van je voedingspatroon op orde is. Onderzoek laat simpelweg zien dat calciumconsumptie de kans op ontkalking op latere leeftijd vermindert. Bovendien is het heel lastig om uit andere bronnen genoeg calcium binnen te krijgen 🙂 Natuurlijk is het aan te raden om een beetje af te wisselen, maar zuivel kan zeker een nuttige bijdrage leveren.

Reageer
Corina - 22 december 2017

Calcium uit zuivel? Dat wordt toch slecht opgenomen en wanneer teveel ontrekt het dan niet ook juist calcium aan je botten? Volgens mij kun je je calcium beter aanvullen met produkten welke plantaardig zijn zoals bijv brandnetel kamille of zoiets als die kalkhoudende alg Lithothamnium. Groeten en toffe site verder

Reageer
Mark (beheerder) - 14 februari 2017

Hoi E Weer Meijer,

Dat durf ik niet te zeggen.
Je kunt die vraag het beste even aan een arts stellen. Die kan je daar een duidelijk antwoord in geven.

Groet,

Mark

Reageer
e weer meijer - 13 februari 2017

Mijn man heeft last van trillende handen kan dat ook een oorzaak zijn

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 7 reacties