Heb jij ons boek al?
Klik hier voor meer info.
Of lees de reviews op BOL.com!

2

Roomboter of margarine, wat is gezonder?

Staat er bij jou in de koelkast een kuipje margarine en smeer je eigenlijk nooit roomboter op je brood? Goede kans dat je ervan overtuigd bent dat je daarmee heel gezond bezig bent: er is ons immers jarenlang verteld dat roomboter verzadigde vetten bevat en slecht is voor je cholesterolniveau. Toch wordt er na recent wetenschappelijk onderzoek steeds meer aan dat beeld getwijfeld. Is roomboter opeens wel weer gezond, en moet de margarine nu juist te prullenbak in? In dit artikel nemen we de feiten uitgebreid met je door. Roomboter of margarine, wat is gezonder?

Verschil roomboter en margarine

Roomboter en margarine zijn beide producten die voor het grootste deel uit vetten bestaan. Bij roomboter gaat dat voor ten minste 80% om melkvet: een product mag pas boter heten boven die grens. Het productieproces is hier vrij eenvoudig. Het vet wordt uit de melk gehaald en gekarnd, waardoor de deeltjes steeds meer aan elkaar gaan kleven en er een samenhangende roomboter ontstaat.

Margarine bestaat voor een veel kleiner deel uit melkvet; hier zijn namelijk ook water en plantaardige oliën aan toegevoegd. Van dat mengsel wordt met behulp van emulgatoren een smeuïge substantie gemaakt. Hoewel de namen boter en margarine vaak voor beide producten gebruikt worden, is er dus wel degelijk een groot verschil.

Verzadigde vetten

Hoe bepalen we nu welke van de twee gezonder is? Laten we eerst eens kijken naar het belangrijkste argument dat vaak tegen roomboter gebruikt wordt: de hoeveelheid verzadigd vet die het product bevat. Dat vet zou tot hart- en vaatziektes kunnen leiden – een goede reden om de roomboter links te laten liggen, op het eerste gezicht!

Het verhaal blijkt echter ingewikkelder in elkaar te zitten. Allereerst bestaan de vetten in roomboter uit kortere ketens, waardoor ze veel lichter te verteren zijn en ook minder ongezond zijn. Daarnaast bevat margarine in plaats van die vetten veel en veel meer kunstmatig verharde transvetten, die waarschijnlijk nog een heel stuk slechter zijn dan verzadigd vet!

Omega 3 en 6

Een ander probleem van margarine is de enorme hoeveelheid omega-6 vetzuren die het bevat. Deze vetzuren, die ook wel bekend staan als linolzuur, zijn weliswaar nodig voor het functioneren van je lichaam – maar dan moet je ze wel in de juiste verhouding met omega-3 vetzuren binnenkrijgen. De verhouding omega-3: omega-6 zou ongeveer 1:2 moeten zijn.

Door het moderne westerse dieet is die verhouding bij veel mensen echter naar wel 1:25 gestegen – en dat is bepaald niet gezond meer! Margarine draagt alleen maar verder bij aan die disbalans en kan daarom voor veel mensen ongezonde gevolgen hebben.

Vitamine D

Een laatste verschil tussen roomboter en margarine is de hoeveelheid vitaminen die ze bevatten. Margarine en andere kunstboters bevatten veel meer vitamine D dan roomboter; dat wordt er bij de productie namelijk extra aan toegevoegd. In dat opzicht is margarine dus wat gezonder dan roomboter.

Het nadeel van deze kunstmatig toegevoegde vitamine D is wel dat het lichaam het veel minder goed opneemt dan vitamines die direct uit natuurlijke voedingsmiddelen komen. Je kunt er daarom ook voor kiezen om geen margarine te eten en in plaats daarvan genoeg zalm, forel, ei en zuivel binnen te krijgen.

Is roomboter gezond?

Met alle bovenstaande punten in gedachten kunnen we een uitspraak doen over de gezondheid van boter. Allereerst lijkt het erop dat roomboter (wanneer je dit met mate consumeert) in ieder geval gezonder is dan margarine: het bevat minder transvetten, de verzadigde vetten zijn volgens recent onderzoek niet direct gelinkt aan hart- en vaatziekten.

Als je iets op je brood wilt smeren, kies je dus het beste voor gewone boter. Dat betekent echter niet direct dat je de hele dag boter moet eten, een teveel van iets is nooit goed! Varieer bij het bakken bijvoorbeeld met kokosolie om de verschillende voedingstoffen in balans te houden.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media knoppen wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties