12

Skyr yoghurt: bom van eiwitten! 

Het ligt pas kort in de supermarkten, maar veel mensen hebben er al wel eens van gehoord: Skyr. Deze IJslandse yoghurt (die je overigens uitspreekt als ‘Skir’) van het merk Arla wordt snel populairder. Heb jij het nog niet uitgeprobeerd, dan is er goede kans dat je toch twijfelt of je dat niet eens zou moeten doen. Maar is Skyr nu ook inderdaad de moeite van het proeven waard? Hieronder leggen we je precies uit wat de voor- en nadelen van deze nieuwe yoghurtvariant zijn. Zo kun je zelf kiezen of Skyr iets aan jouw ontbijtroutine toe te voegen heeft.

IJslandse yoghurt

Skyr wordt meestal omschreven als een product dat ‘net geen yoghurt, maar ook net geen kwark’ is. Wat is het dan wel? Als je naar het productieproces kijkt, blijkt dat het eigenlijk een heel jonge kaas is. De skyr wordt gemaakt van magere melk, waar eerst levende bacterieculturen aan toegevoegd worden – net als bij gewone yoghurt.

Vervolgens wordt er ook stremsel bij gevoegd. De iets vaster wordende eiwitten worden gefilterd, en net als bij kaas wordt de wei afgescheiden. Wat je overhoudt is een kwark-achtige substantie met een frisse, zuurzoete smaak! In IJsland en andere Scandinavische landen is Skyr al jarenlang waanzinnig populair. In andere landen, zoals Duitsland en Nederland, is het pas recent op de markt gebracht.

Voedingswaarde Skyr

Wat maakt die Skyr nu precies zo populair? Laten we met de voedingswaarde van de naturel versie beginnen. Net als de meeste yoghurt- en kwarksoorten is Skyr natuurlijk rijk aan eiwitten. Het goede nieuws voor sporters is echter dat dat in dit geval uitzonderlijk veel eiwitten zijn! Per 100 gram levert Skyr ongeveer 11 gram eiwitten.

Dat is ongeveer 1,5 keer zo veel als kwark, en maar liefst 2,5 keer zo veel als gewone yoghurt. Verder bevat het wat koolhydraten, die vooral afkomstig zijn van de lactose die nu eenmaal in melk zit. De Skyr van Arla is ten slotte vetarm, wat betekent dat de hoeveelheid calorieën beperkt blijft.

Eiwitten in (Griekse) yoghurt, kwark en Skyr (per 100 gram)

  • Magere yoghurt: 4,5 gram
  • Volle yoghurt: 3,5 gram
  • Griekse yoghurt (0% vet): 5,5 gram
  • Griekse yoghurt: 4 gram
  • Magere kwark: 8,5 gram
  • Volle kwark: 5,5 gram
  • Skyr: 11 gram

Een vullend ontbijt

Dat alles bij elkaar maakt Skyr een prima kandidaat voor een gezond en vullend ontbijt. De belangrijkste functie van het ontbijt is om je lichaam een goede start te geven voor de rest van de dag. Daarnaast is het belangrijk dat je ’s ochtends genoeg eet om latere eetbuien te voorkomen. Bij dat laatste kan Skyr ook zeker helpen.

Dat is vooral dankzij de eiwitten. Die worden relatief langzaam verteerd en zorgen er zodoende voor dat je je lange tijd verzadigd voelt. Het enige dat het product niet bevat, is vezels. Gelukkig kun je die ook makkelijk zelf toevoegen, bijvoorbeeld in de vorm vers fruit, zelfgemaakte muesli of granola.

Skyr met smaakjes

We hebben het tot nu toe steeds over de naturel Skyr gehad. Omdat veel mensen niet dol zijn op naturel yoghurt, heeft Arla ook een paar varianten met smaakjes op de markt gebracht. Je kunt kiezen voor honing, vanille, bosvruchten of framboos-cranberry. Zijn die dan ook zo’n gezonde keuze? Dat valt helaas weer tegen…

Zoals wel vaker zijn het de toevoegingen die een product in één keer een stuk minder verantwoord maken. In dit geval gaat het om geconcentreerd fruit en honing – beide eigenlijk gewoon suiker. Daarnaast worden er nog ingrediënten als maiszetmeel en onduidelijke ‘aroma’s’ toegevoegd. Het gevolg: 8,3 gram suiker per 100 gram Skyr. Niet meer zo’n ideale optie om je dag mee te beginnen.

100% natuurlijk?

Nog een laatste puntje om even te bespreken is de claim ‘100% natuurlijk’ die op alle Skyr-verpakkingen staat. Veel mensen denken dat dat net zoiets betekent als ‘biologisch’. Arla staat ook inderdaad bekend om haar biologische producten, wat de verwarring nog eens vergroot. Maar nee, Skyr is niet biologisch. Het enige dat de claim ‘natuurlijk’ wil zeggen, is dat de ingrediënten niet synthetisch gevormd zijn.

Er zijn echter geen duidelijke voorwaarden waar je als fabrikant aan moet voldoen om deze kreet te kunnen gebruiken. Bovendien kun je bij ingrediënten als maiszetmeel betwisten of mensen ze echt snel ‘natuurlijk’ zouden noemen. Dit is dus een mededeling op de verpakking die je beter rustig kunt negeren.

Is Skyr yoghurt gezond?

Alles bij elkaar genomen, hoe gezond is die Skyr dan precies? De naturel variant is over het algemeen genomen een prima optie. Er zitten geen gekke toevoegingen in: het bevat dezelfde ingrediënten als yoghurt. Door het alternatieve productieproces blijven er alleen wat meer eiwitten over, wat zeker voor sporters een mooie plus kan zijn.

Wel zouden we je aanraden om het ook lekker bij die naturel variant te houden! De Skyr met fruit- en honingsmaak zijn namelijk lang niet meer zo gezond als ze doen voorkomen. Ze bieden nauwelijks de voordelen van fruit, en wel alle nadelen van een grote dosis suiker. Lekker links laten liggen, met andere woorden.

Toch een smaakje?

Vind je kale Skyr toch niet helemaal geslaagd als ontbijt? Dat kan natuurlijk altijd; niet iedereen houdt van die wat zurige yoghurtsmaak. Gelukkig zijn er betere manieren om daar wat aan te doen. Je beste optie is om gewoon voor naturel Skyr te gaan er daar dan zelf extra ingrediënten aan toe te voegen. Fruit is altijd een geweldige optie.

Niet alleen levert dat meer vitamines en mineralen dan die geconcentreerde ‘fruitsiroop’, er zitten ook nog eens meer vezels in. En dat is precies wat je nodig hebt om je ontbijt nog vullender en voedzamer te maken. Naast fruit kun je bijvoorbeeld ook zaden, noten of zelfs geraspte kokos toevoegen. Door daar lekker mee te variëren hoeft de start van je dag nooit saai te worden!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 18 oktober 2017

Dag Marleen,

Dat mag zeker.

En het huismerk Skyr van de Lidl is helemaal prima.
Idealiter wel de naturel variant zonder toegevoegde suikers nemen.

Groet,

Mark

Reageer
marleen - 18 oktober 2017

Is het merk van LIDL ook goed

Reageer
marleen - 18 oktober 2017

Beste ,mag ik skyr eten met een proteine dieet

Groetend Marleen

Reageer
Laura - 5 juni 2017

Ja ik ben ook wel heel benieuwd naar de magere kwark met 10.4 gram eiwit?
Welk merk/winkel?

Reageer
Mark (beheerder) - 4 juni 2017

Hi Elis,

Dank voor je reactie.

Welke kwark bedoel je in dit geval?
In het artikel ben ik uit gegaan van de kwark van de Albert Heijn.

Je kunt de Albert Heijn website raadplegen voor de voedingswaarde.

Groetjes,

Mark

Reageer
Elis - 3 juni 2017

Interessant maar niet waar! Magere kwark heeft nl 10.4 gr eiwit en niet zoals vermeld maar 8,5 gr.
Zo is het verschil met Skyr wel erg klein!

Reageer
Mark (beheerder) - 3 juni 2017

Hi Saskia,

Dank voor je compliment.

Skyr naturel bevat 65 kcal per 100 gram.
Bij de Albert Heijn betaal je voor 500 gram €1.53,-

Skyr met smaakje bevat iets meer calorieën, namelijk 78 per 100 gram.
Ook qua prijs is die iets duurder, namelijk €1.69,- voor 500 gram.

Je zou dit nog kunnen vergelijken bij andere aanbieders.

Hoop dat je hier iets mee kunt!

Groetjes,

Mark

Reageer
Mark (beheerder) - 3 juni 2017

Hi Pris,

Dat is een goeie. Bij deze (heb het ook in het artikel toegevoegd).

Griekse yoghurt: 4 gram eiwit per 100 gram.
Griekse yoghurt (0% vet): 5,5 gram eiwit per 100 gram.

Groetjes,

Mark

Reageer
Mark (beheerder) - 3 juni 2017

Goed te horen Eddy.
Laat je even weten hoe de Skyr is bevallen?

Groet,

Mark

Reageer
Eddy ijff - 3 juni 2017

Ik vond het een interessant artikel ga het zeker uit proberen heb namelijk vaak de heledag trek kijken of het minder word

Mvg Ed

Reageer
Pris Cilla - 3 juni 2017

En skyr vergeleken met griekse yoghurt?

Reageer
Saskia - 3 juni 2017

Ik vind het zeker een interessant artikel. Met name omdat ik sowieso al iedere ochtend ontbijt met yoghurt met vers fruit. Voorheen was dat altijd appel of perzik maar omdat ik meer eiwitten moet gaan eten voor opbouw spiermassa ben ik net overgeschakeld op banaan. Misschien de yoghurt ook vervangen door Skyr? Om dit te beslissen wil ik eerst iets meer info opzoeken over de prijs van Skyr en ook het aantal caloriën dat het bevat per 100.ml (nu neem ik altijd magere yoghurt) Hebben jullie hier een antwoord op dan graag natuurlijk. (anders neuzel ik het wel even op via google oid) Groetjes, Saskia

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 12 reacties