Gamification is een redelijk nieuwe term die circa 10 jaar geleden is bedacht in de Verenigde Staten. Het is toepasbaar in werkelijk alle onderdelen van het leven, omdat het te maken heeft met spelenderwijs waardering krijgen en concurreren met anderen. Hoe zien we gamification dan terug in de sport?
Hoe werkt gamification in de praktijk?
Spelletjes spelen we al eeuwen. Buiten, met munten, op spelborden en de laatste jaren veel digitaal. Je gaat de ‘strijd’ aan met je tegenspelers of werkt juist samen. En daar komen emoties bij kijken van spanning, euforie en blijheid. Dat is waar gamification om gaat: het creëren van positieve emoties in de echte wereld door middel van speltechnieken.
Deze speltechnieken kunnen we in het alledaagse leven toepassen. Soms zijn dat maar hele kleine dingen, soms is er een heel spel opgetuigd. Soms draait het op het halen van een hoge score, iets voltooien of gewoon om de fun: Hier volgen een paar voorbeelden.
- In Stockholm is een trap naast de roltrap omgetoverd tot piano. De treden maakten het geluid van een piano. Hierdoor werd het leuk om de trap te nemen in plaats van de roltrap. Meer dan 60% van de mensen koos vanaf dat moment de trap.
- Het je een fitnesshorloge dan kun je waarschijnlijk badges verdienen met het aantal stappen. Of challenges aangaan met vrienden.
- Ook Holle Bolle Gijs in de Efteling is een voorbeeld. Het is een attractie geworden om je papier weg te gooien in de mond van Gijs en te horen wat hij te zeggen heeft.
Gamification is een echte trend geworden in bedrijven, en ook in de sportwereld. Toenemende concurrentie zorgt er ook voor dat bedrijven steeds creatiever worden om zich te onderscheiden van de rest. Gamification is dan een goede optie.
Gamification kan ook hele makkelijke manieren. Maar wil je er echt een business van maken, dan vergt dat veel kennis van gedrag, speltechnieken, design en techniek. Je wilt het gedrag van mensen spelenderwijs veranderen, ze toezetten iets te doen, betrokkenheid creëren en een boodschap overbrengen.
Vormen van gamification in de sport
1. Een puntensysteem
Met punten kan je waardering tonen en voortgang belonen. Na het afronden van een bepaalde taak of het voltooien van een oefening of vaardigheid krijg je punten. Dat kan ook voor bepaalde sportprestaties. Aan de hand van je prestaties kun je je voortgang visualiseren.
2. Toekennen van badges
Wanneer je voldoende punten hebt behaald, leidt dat tot de toekenning van badges. Het levert doelen op waar naartoe kan worden gewerkt. Dat werkt motiverend en kan ervoor zorgen dat je net wat harder werkt. En een beloning geeft je een positief gevoel.
3. Leaderbord
Op een leaderbord worden de sporters gerangschikt. Op basis van een puntensysteem, tijd, gewicht of iets anders. Mensen meten zich aan andere mensen en dus zal het je stimuleren om goed te presteren.
Het is wel van belang dat je je veilig voelt. Niet in de top 10 eindigen mag niet demotiveren of als slecht beoordeeld worden. Het gaat niet om verliezen of winnen. Het doel is samen andere betrokken plezier te hebben en elkaar te stimuleren.
Is gamification effectief?
Als gamification op een doordachte manier wordt toegepast, is het een goed middel om motivatie en betrokkenheid te verbeteren. Het is daarbij altijd van belang dat de deelnemers ook met plezier hun activiteit blijven uitoefenen.
Daarnaast stelt gamification je in om met mensen van over de hele wereld te sporten. Denk aan online fietswedstrijden, waarbij je virtueel kunt racen. Of wereldwijde leaderbords kunt bijhouden. Gamification doorbreekt grenzen, omdat je niet beperkt wordt door landsgrenzen en taal.
Gamification werkt ook drempelverlagend. Wanneer je niet per se van sporten houdt kan het erg moeilijk zijn om jezelf er toe te zetten om naar de sportschool te gaan. Een leuk spelletje daarentegen, misschien met vrienden, heeft een veel lagere drempel.
Ook als je iets nieuws wilt proberen, kan gamification je op weg helpen. Met behulp van de techniek leer je spelenderwijs nieuwe skills. Zo kun je vanalles proberen. Dat is ook hartstikke goed voor je hersenen.
Laat hieronder een reactie achter. We proberen dezelfde dag nog te reageren!