Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

Hoe lang duurt het om 5 kilo af te vallen?

5 kilo afvallen in een week: je bent vast al vaak genoeg websites en advertenties tegengekomen die je dat soort miraculeuze resultaten beloven, liefst met wat spectaculaire foto’s en pseudo-wetenschappelijke termen erbij. Het klinkt allemaal geweldig, maar werkt het ook daadwerkelijk zo goed? Helaas is het antwoord daarop een heel besliste nee.

Natuurlijk willen we allemaal graag razendsnel resultaat, maar zo werkt ons lichaam nu eenmaal niet – en het is niet gezond als we het alsnog zo proberen te laten werken. Maar hoe snel kunnen we dan die 5 kilo afvallen? Er zijn een aantal factoren die daarbij een rol spelen, en die we in dit artikel verder zullen uitleggen.

Glycogeen voorraden

Allereerst is het van belang om te beseffen dat je in de eerste week van je dieet waarschijnlijk een stuk sneller af zult vallen dan later in het proces, vooral als je een koolhydraatarm eetpatroon aanneemt. Wanneer je geen koolhydraten eet, zullen de glycogeen voorraden in je spieren namelijk leeg blijven, en dat scheelt gewicht, hoewel je er weinig verschil door ziet.

Veel mensen nemen na die eerste week aan dat ze voor eeuwig op hetzelfde tempo door zullen gaan – en verliezen hun motivatie wanneer dat niet het geval blijkt te zijn. Let dus op dat je niet in die val trapt!

Spierafbraak voorkomen

Een volgende factor die zeker in overweging genomen moet worden, is dat gewichtsverlies absoluut niet altijd gelijk staat aan vetverlies. Wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, gaat je lichaam zijn energie uit andere bronnen halen, en vet is daar één van. Spierweefsel is echter een andere opslagplaats van energie, en als je niet uitkijkt zul je dus ook veel spierweefsel kwijtraken – waar je er niet beter van uit gaan zien!

Het zoveel mogelijk voorkomen van spierafbraak is essentieel in een periode van vet verlies (cutten). Er zijn twee dingen die je kunt doen om spierverlies te voorkomen: regelmatig aan krachttraining doen (blijf zo zwaar mogelijk trainen), en geen al te groot calorietekort creëren in je dieet.

Een goede richtlijn is om niet meer dan 10-20% onder je energiebehoefte te eten, dit is bij de meeste mensen zo'n 300-500 calorieën. Je lichaam zal dan vooral vetreserves aanspreken voor het produceren van energie en je spiermassa zoveel mogelijk in stand houden.

38.885 calorieën verbranden om 5 kilo af te vallen!

Dat calorietekort brengt ons bij het volgende punt: het aantal calorieën dat je moet verbranden om 5 kilo af te vallen. Een kilo lichaamsvet staat ongeveer gelijk aan 7.777 calorieën (je kunt hier lezen waarom dit geen 9.000 calorieën is). Om 5 kilo af te vallen zul je in totaal dus een tekort van 5 x 7.777 = 38.885 calorieën gecreëerd moeten hebben. Of met andere woorden, je zult 38.885 calorieën meer verbrand moeten hebben dan je binnen hebt gekregen.

Het is aan jou om ervoor te zorgen dat die calorieën voornamelijk uit je vetreserves en zo min mogelijk uit spierweefsel komen. Dit doe je door voldoende lichamelijke beweging, genoeg te eten en zogeheten crash diëten die 5 kilo gewichtsverlies in een week beloven te vermijden.

Geen crash diëten

Een veelgemaakte fout is dat mensen vaak geloven dat heel snel heel veel afvallen even goed werkt als over een langere periode geleidelijk aan vet verliezen. Helaas zijn crash diëten een valkuil waar je maar beter met een grote boog omheen kunt lopen. Een te groot calorietekort lijkt resultaat te leveren op korte termijn, maar zorgt op de lange termijn vrijwel altijd voor een grote teleurstelling.

Je kunt natuurlijk best een calorietekort van 1500 calorieën per dag creëren, en de kilo’s zullen er inderdaad afvliegen – maar omdat je je lichaam er compleet mee overhoop haalt, zitten die er ook meteen weer aan zodra je enigszins normaal begint te eten. Je metabolisme vertraagt enorm en je verliest spiermassa; iets wat je uiteraard wilt voorkomen en waar je zeker niet beter van gaat uitzien!

5 kilo afvallen?

Als we dat alles bij elkaar nemen, hoe veel tijd kun je dan verwachten nodig te hebben om 5 kilo af te vallen? Een gezond calorietekort waarbij je spierweefsel zoveel mogelijk behoudt en niet te veel jojo-verschijnselen zult zien, is maximaal 20% van je dagelijkse energiebehoefte – voor de meeste mensen zo’n 500 calorieën per dag.

Een simpel rekensommetje leert je dat je daarmee wekelijks zo'n 3500 calorieën verliest, dus ongeveer een halve kilo (zorg er in ieder geval voor dat je niet meer dan 750 gram per week verliest). Onthoud dat we het hier over gemiddelden hebben, we zijn immers allemaal anders. Er spelen uiteraard nog meer variabelen een rol zoals leeftijd, gewicht en huidig vetpercentage.

5 kilo afvallen duurt op dat tempo gemiddeld dus ongeveer tien weken. Valt dat tegen? Bedenk dan maar dat dit echt de enige manier is om duurzaam én gezond af te vallen – liever tien nuttige weken dan dat je in twee weken 5 kilo verliest en het er twee weken later weer allemaal bij hebt!

Heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder een reactie achter. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren! 🙂

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties