Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

Te weinig koolhydraten eten, kan dat?

Dat we niet zo enthousiast zijn over koolhydraatarme diëten weet je al wel als je deze blog regelmatig leest. Een belangrijke reden is dat het gewoon niet zo goed werkt om te weinig koolhydraten te eten. Je verliest misschien kortstondig gewicht, maar met het vetverlies op de lange termijn valt het flink tegen.

Daar komt bij dat het gewoon ongezond is! Dieetsites beweren graag dat je prima zonder koolhydraten kunt, maar daar denkt je lichaam vaak toch anders over. Zowel mentaal als fysiek kan het nare gevolgen hebben. We bespreken hieronder wat er gebeurt wanneer je te enthousiast koolhydraatarm gaat eten.

Zijn koolhydraten noodzakelijk?

Koolhydraten hebben een belangrijke functie als energieleverancier. Ze leveren makkelijk beschikbare energie voor je spieren en organen, in tegenstelling tot eiwitten en vetten. Die leveren óók energie, maar het kost je lichaam veel meer moeite om die te gebruiken. Sommige organen – zoals je brein – kunnen zelfs alleen maar op koolhydraten functioneren.

Kortom, zijn koolhydraten noodzakelijk? Heel strikt gezien niet: als je alleen nog maar vetten en eiwitten hebt, zul je niet verhongeren. Dat wil echter niet zeggen dat het gezond is. Wil je een goed kunnen functioneren, zonder gekke tekorten en schade aan organen? Dan zul je toch echt voldoende koolhydraten moeten eten.

Gevolgen te weinig koolhydraten

Wat gebeurt er namelijk wanneer je te weinig koolhydraten eet? We zetten zeven belangrijke gevolgen hieronder op een rijtje:

1. Minder energie

Zoals al gezegd: koolhydraten zijn de favoriete energieleveranciers van je lichaam. Omdat het gebruik van eiwitten en vetten meer moeite kost, schakel je bij een tekort aan koolhydraten automatisch een standje terug. Daar komt nog bij dat juist koolhydraatarme producten als granen belangrijk zijn om genoeg ijzer, magnesium en B-vitamines binnen te krijgen. Dat zijn juist de stoffen die je nodig hebt om je energiek te blijven voelen!

2. Tragere gedachten en somberheid

Je brein heeft zeker te lijden onder een gebrek aan koolhydraten. Je hebt namelijk gewoon glucose nodig om je hersenen van brandstof te voorzien. Met een te koolhydraatarm dieet zul je je dus constant voelen alsof je gedachten net wat trager gaan. Koolhydraten zijn bovendien noodzakelijk om bepaalde neurotransmitters te produceren, waaronder serotonine. Precies, dat is dat stofje waar je je vrolijk van gaat voelen. Zo kunnen te weinig koolhydraten al snel tot een constant somber gevoel leiden.

3. Slechtere fysieke conditie

Zonder koolhydraten raak je sneller vermoeid, ook tijdens fysieke inspanningen. Zo ben je bij het sporten opeens sneller buiten adem. Tijdens krachttrainingen zorgt een tekort aan glycogeen in je spieren er ook voor dat je minder prestaties kunt leveren. Dat betekent dat ook de intensiteit van je trainingen achteruit zal gaan, hoe veel eiwitten je ook eet. En daarmee lopen natuurlijk ook de resultaten al snel terug!

4. Minder spieropbouw

Dat is bovendien niet de enige reden dat je spieropbouw bij een koolhydraatarm dieet achteruit gaat. Een andere belangrijke factor is dat je simpelweg koolhydraten nodig hebt om überhaupt spierweefsel op te kunnen bouwen! Glucose in je bloed zorgt namelijk voor een snelle aanmaak van insuline, en je hebt insuline nodig om eiwitten in spierweefsel op te kunnen nemen. Niet voor niets wordt het aangeraden om na je training niet alleen eiwitten, maar ook koolhydraten te eten.

5. Spierafbraak

Eet je langere tijd te weinig koolhydraten, dan kan de spiergroei zelfs helemaal tot stilstand komen of overgaan in spierafbraak. Dat komt niet alleen doordat je lichaam bij een tekort aan koolhydraten slecht spierweefsel op kan bouwen. Een andere reden is dat je lichaam door je permanente energietekort spieren zal gaan verbranden om nog érgens brandstof vandaan te halen. En dat heeft natuurlijk weer nare gevolgen zoals een vertraagd metabolisme en nog minder energie.

6. Slecht voor lever en nieren

Een ander probleem: als je een tekort aan koolhydraten hebt, heb je vaak een overschot aan vetten en eiwitten. Nu zijn die op zichzelf niet ongezond, maar dat worden ze wel als je er te lang te veel van eet. Zo is een dieet dat te veel vet bevat op de lange termijn slecht voor je lever, die het allemaal op mag ruimen. En op dezelfde manier zorgt een overschot van eiwitten dat je nieren overbelast raken.

7. Tekorten aan voedingsstoffen

Te weinig koolhydraten eten veroorzaakt indirect nog veel meer problemen omdat je er vaak andere tekorten door oploopt. We noemden hierboven al dat je uit volkoren granen veel belangrijke vitamines en mineralen haalt. Op dezelfde manier zitten ook in peulvruchten stoffen die je gewoon nodig hebt, net als in knolgroenten, fruit en zuivel. Al die producten worden in koolhydraatarme diëten soms verboden. Vooral een vezeltekort is een veelvoorkomend gevolg.

Hoeveel koolhydraten moet je eten?

De hoeveelheid koolhydraten die je dagelijks moet eten, ligt tussen de 30 en 60% van je totale calorie-inname. Hoeveel voor jouw lichaam en fitnessdoelen precies geschikt is, bepaal je als volgt:

  • Bereken eerst hoeveel calorieën per dag je nodig hebt
  • Kijk vervolgens hoeveel eiwitten per dag je wilt eten (0,8 tot 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht). Iedere gram eiwit levert 4 calorieën op.
  • Eet per kilo lichaamsgewicht één gram vetten. Iedere gram vet levert 9 calorieën op.
  • Bereken hoeveel calorieën je uit eiwitten en vetten haalt. Het aantal calorieën dat je dagelijks verder nog moet eten, kun je opvullen met koolhydraten. Bedenk hierbij dat iedere gram koolhydraten ook weer 4 calorieën oplevert.

Een uitgebreidere uitleg lees je in het artikel over macronutriënten!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties