6

Te weinig koolhydraten eten, kan dat?

Dat we niet zo enthousiast zijn over koolhydraatarme diëten weet je al wel als je deze blog regelmatig leest. Een belangrijke reden is dat het gewoon niet zo goed werkt om te weinig koolhydraten te eten. Je verliest misschien kortstondig gewicht, maar met het vetverlies op de lange termijn valt het flink tegen.

Daar komt bij dat het gewoon ongezond is! Dieetsites beweren graag dat je prima zonder koolhydraten kunt, maar daar denkt je lichaam vaak toch anders over. Zowel mentaal als fysiek kan het nare gevolgen hebben. We bespreken hieronder wat er gebeurt wanneer je te enthousiast koolhydraatarm gaat eten.

Zijn koolhydraten noodzakelijk?

Koolhydraten hebben een belangrijke functie als energieleverancier. Ze leveren makkelijk beschikbare energie voor je spieren en organen, in tegenstelling tot eiwitten en vetten. Die leveren óók energie, maar het kost je lichaam veel meer moeite om die te gebruiken. Sommige organen – zoals je brein – kunnen zelfs alleen maar op koolhydraten functioneren.

Kortom, zijn koolhydraten noodzakelijk? Heel strikt gezien niet: als je alleen nog maar vetten en eiwitten hebt, zul je niet verhongeren. Dat wil echter niet zeggen dat het gezond is. Wil je een goed kunnen functioneren, zonder gekke tekorten en schade aan organen? Dan zul je toch echt voldoende koolhydraten moeten eten.

Gevolgen te weinig koolhydraten

Wat gebeurt er namelijk wanneer je te weinig koolhydraten eet? We zetten zeven belangrijke gevolgen hieronder op een rijtje:

1. Minder energie

Zoals al gezegd: koolhydraten zijn de favoriete energieleveranciers van je lichaam. Omdat het gebruik van eiwitten en vetten meer moeite kost, schakel je bij een tekort aan koolhydraten automatisch een standje terug. Daar komt nog bij dat juist koolhydraatarme producten als granen belangrijk zijn om genoeg ijzer, magnesium en B-vitamines binnen te krijgen. Dat zijn juist de stoffen die je nodig hebt om je energiek te blijven voelen!

2. Tragere gedachten en somberheid

Je brein heeft zeker te lijden onder een gebrek aan koolhydraten. Je hebt namelijk gewoon glucose nodig om je hersenen van brandstof te voorzien. Met een te koolhydraatarm dieet zul je je dus constant voelen alsof je gedachten net wat trager gaan. Koolhydraten zijn bovendien noodzakelijk om bepaalde neurotransmitters te produceren, waaronder serotonine. Precies, dat is dat stofje waar je je vrolijk van gaat voelen. Zo kunnen te weinig koolhydraten al snel tot een constant somber gevoel leiden.

3. Slechtere fysieke conditie

Zonder koolhydraten raak je sneller vermoeid, ook tijdens fysieke inspanningen. Zo ben je bij het sporten opeens sneller buiten adem. Tijdens krachttrainingen zorgt een tekort aan glycogeen in je spieren er ook voor dat je minder prestaties kunt leveren. Dat betekent dat ook de intensiteit van je trainingen achteruit zal gaan, hoe veel eiwitten je ook eet. En daarmee lopen natuurlijk ook de resultaten al snel terug!

4. Minder spieropbouw

Dat is bovendien niet de enige reden dat je spieropbouw bij een koolhydraatarm dieet achteruit gaat. Een andere belangrijke factor is dat je simpelweg koolhydraten nodig hebt om überhaupt spierweefsel op te kunnen bouwen! Glucose in je bloed zorgt namelijk voor een snelle aanmaak van insuline, en je hebt insuline nodig om eiwitten in spierweefsel op te kunnen nemen. Niet voor niets wordt het aangeraden om na je training niet alleen eiwitten, maar ook koolhydraten te eten.

5. Spierafbraak

Eet je langere tijd te weinig koolhydraten, dan kan de spiergroei zelfs helemaal tot stilstand komen of overgaan in spierafbraak. Dat komt niet alleen doordat je lichaam bij een tekort aan koolhydraten slecht spierweefsel op kan bouwen. Een andere reden is dat je lichaam door je permanente energietekort spieren zal gaan verbranden om nog érgens brandstof vandaan te halen. En dat heeft natuurlijk weer nare gevolgen zoals een vertraagd metabolisme en nog minder energie.

6. Slecht voor lever en nieren

Een ander probleem: als je een tekort aan koolhydraten hebt, heb je vaak een overschot aan vetten en eiwitten. Nu zijn die op zichzelf niet ongezond, maar dat worden ze wel als je er te lang te veel van eet. Zo is een dieet dat te veel vet bevat op de lange termijn slecht voor je lever, die het allemaal op mag ruimen. En op dezelfde manier zorgt een overschot van eiwitten dat je nieren overbelast raken.

7. Tekorten aan voedingsstoffen

Te weinig koolhydraten eten veroorzaakt indirect nog veel meer problemen omdat je er vaak andere tekorten door oploopt. We noemden hierboven al dat je uit volkoren granen veel belangrijke vitamines en mineralen haalt. Op dezelfde manier zitten ook in peulvruchten stoffen die je gewoon nodig hebt, net als in knolgroenten, fruit en zuivel. Al die producten worden in koolhydraatarme diëten soms verboden. Vooral een vezeltekort is een veelvoorkomend gevolg.

Hoeveel koolhydraten moet je eten?

De hoeveelheid koolhydraten die je dagelijks moet eten, ligt tussen de 30 en 60% van je totale calorie-inname. Hoeveel voor jouw lichaam en fitnessdoelen precies geschikt is, bepaal je als volgt:

  • Bereken eerst hoeveel calorieën per dag je nodig hebt
  • Kijk vervolgens hoeveel eiwitten per dag je wilt eten (0,8 tot 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht). Iedere gram eiwit levert 4 calorieën op.
  • Eet per kilo lichaamsgewicht één gram vetten. Iedere gram vet levert 9 calorieën op.
  • Bereken hoeveel calorieën je uit eiwitten en vetten haalt. Het aantal calorieën dat je dagelijks verder nog moet eten, kun je opvullen met koolhydraten. Bedenk hierbij dat iedere gram koolhydraten ook weer 4 calorieën oplevert.

Een uitgebreidere uitleg lees je in het artikel over macronutriënten!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
<< Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Lotte (beheerder) - 13 december 2017

Hi Belle,

Mensen kunnen inderdaad afvallen door minder koolhydraten te eten, wanneer dat betekent dat ze in totaal ook minder kcal eten. En zeker wanneer ze om te beginnen te véél koolhydraten aten, kan minderen het risico op bijvoorbeeld diabetes verkleinen (of zelfs beginnende diabetes terugdraaien). Dat wil echter allemaal nog niet zeggen dat het op de lange termijn voor iedereen gezond is om extreem koolhydraatarm te leven. Voor veel mensen hindert het ook spieropbouw, zorgt het voor futloosheid en veroorzaakt het (al dan niet op de lange termijn) tekorten.

Voor sommige mensen werkt koolhydraatarm eten inderdaad. Maar voor heel veel anderen is het absoluut niet het wondermiddel zoals het vaak gepromoot wordt -- en om die reden raden we op onze blog in principe niet aan om een hele voedingscategorie te schrappen. Evenwichtig minderen met calorieën (gecombineerd met vers, onbewerkt voedsel) heeft doorgaans hetzelfde of beter effect 🙂

Reageer
Belle Vorst - 12 december 2017

Daar ben ik weer...
dit keer met een paar heel gelukkige mensen. Zijn het er genoeg?
https://www.dietdoctor.com/low-carb/success-stories

Reageer
Lotte (beheerder) - 9 december 2017

Hi Eveline, wat fijn dat het voor jou zo goed werkt! De spiertrekkingen kunnen een gevolg zijn van een tekort aan bijvoorbeeld B-vitamines, vitamine D of magnesium. Het probleem is dan waarschijnlijk niet direct dat je koolhydraat eet, maar dat veel koolhydraatrijke producten bronnen van deze stoffen zijn. Brood bevat bijvoorbeeld vitamine B en magnesium; eet je dat niet, dan loop je die voedingsstoffen mis. Ik zou je aanraden om even naar de huisarts te gaan en daar op een paar relevante tekorten te testen. Je kunt je voedingspatroon dan wat aanpassen aan de hand van de uitslag. Succes 🙂

Reageer
Eveline Daniels - 9 december 2017

Kun je door koolhydraatarm te eten spiertrekking krijgen?
Korte momenten van spiertrekking vanaf de hals tot schouder aan de linkerzijde.
soms over de linkerborst.
Niet altijd maar de laatste tijd toch vaker.

Sinds ik koolhydraatarm eet hoef ik geen bloeddrukpillen meer.wat een genot is na veel bijwerkingen van verschillende merken.

Dank voor Uw antwoord.

groet,
Eveline

Reageer
Lotte (beheerder) - 29 november 2017

Hi Belle,

Wat tof dat het voor jou zo goed werkt! Niet ieder lichaam werkt natuurlijk hetzelfde, en veel mensen ervaren vermoeidheidsklachten als ze koolhydraatarm gaan eten. Maar als jij er goed mee vooruit kunt, is dat alleen maar mooi 🙂

Reageer
Belle Vorst - 28 november 2017

Ik leef al vijf jaar met zeer weinig koolhydraten, hoofdzakelijk uit groenten en af en toe een halve vrucht,
Ik vond mezelf indertijd wat mollig, paste niet meer in leuke kleren, was sloom en stijf van leden, humeurig, ontevreden en besloot af te gaan vallen....
Ik vond zoe harcombe en dietdoctor en ging zonder suiker leven.
In twee weken was ik energiek, ging weer in de tuin werken, was vriendelijk, had geen behoefte meer aan snoepen of zoetigheid...kortom voelde me heerlijk.
Nu vijf jaar later, ben ik nog steeds op mijn gewicht van 50 kg, na 11 kg te zijn afgevallen, en mijn taille is van 80 cm naar 70 cm gegaan, ben enorm energiek, helder van geest, sterker dan toen ik zestig was .... en ben nu 80.
Ja, ik eet natuurlijke vetten, spek, room, boter, Griekse yoghurt, kokosolie, kip met vel, zalm, haring, vlees, lever, tien eieren per week.
Ik tel geen calorien,, eet tot ik verzadigd ben en neem koffie met room als ontbijt.
Ben ik zo'nuitzondering? Kijk naar dietdoctor.com die 200.000 bezoekers per dag heeft!

Wat zit je allemaal te verkondigen wat ik niet meemaak? Niet vol te houden?
Heb je het zelf geprobeerd? Doe het eens, dán kan je pas meepraten....
Bij mijn laatste jaarlijkse algemene bloedonderzoek zei mijn huisarts van de uitslag:
"Het lijkt wel van een twintig jarige!"

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 6 reacties