FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

14

Waarom pistachenoten zo enorm gezond zijn!

Veel mensen weten dat noten een gezond tussendoortje vormen. Amandelen en walnoten zijn dan ook erg populair, zowel los als in gebak en andere gerechten. Er zijn echter nog veel meer soorten die een gunstig effect op je gezondheid kunnen hebben, en die worden vaak onterecht over het hoofd gezien. Pistachenoten zijn een typisch voorbeeld van een notensoort die best wat meer gegeten mag worden!

Heb jij die kleine groene nootjes eigenlijk ook nooit in de kast staan, maar ben je benieuwd wat je ermee kunt? Vandaag leggen we je uit waarom pistachenoten zo gezond zijn!

Pistachenoten voedingswaarde

Pistachenoten zijn van alle noten één van de slankste soorten. Per 100 gram bevatten ze ongeveer 560 calorieën. Dat is een stuk minder dan bijvoorbeeld pecannoten, waarmee je bijna 700 calorieën per 100 gram binnenkrijgt! De calorieën komen uit vetten en eiwitten. Naast essentiële macronutriënten bevatten pistachenoten ook allerlei vitamines en mineralen.

Ze vormen vooral een belangrijke bron van vitamine E, met bijna 50% van de ADH in 100 gram nootjes. Verder vind je er ook veel B-vitamines in terug. Wat de mineralen betreft: pistachenoten bevatten veel magnesium, kalium, selenium, calcium, ijzer en zink. Met zo’n breed assortiment aan micronutriënten is het niet vreemd dat de pistache als een bijzonder gezonde noot gezien wordt!

Gezonde vetten en vezels

Sommige mensen zijn wat huiverig om noten te eten als ze af willen vallen. Ze gaan er namelijk vanuit dat de vele vetten ze daarbij zullen hinderen. Het beeld dat vetten ongezonde dikmakers zijn is duidelijk hardnekkig! Gelukkig hoef je je hier echt geen zorgen in te maken: de vetten in pistachenoten zijn voornamelijk onverzadigd. Die zijn juist goed voor je cholesterol.

Bovendien bevatten pistachenoten relatief veel vezels. De zorgen dat je je sneller langdurig verzadigd voelt. Zo eet je minder ongezondere producten en helpen ze je dus juist om op gewicht te blijven!

Pistachenoten gezond

Pistachenoten hebben volgens onderzoek (1) (2) (3) allerlei gunstige effecten op je lichaam. We geven je hieronder een lijstje met redenen waarom pistachenoten zo gezond zijn.

  • Lager cholesterol. LDL-cholesterol is het soort dat je bloedvaten dicht laat slibben. Onderzoek laat zien dat je dit sterk kunt verlagen door regelmatig een handje pistachenoten te eten.
  • Gezond hart. Niet alleen het verlaagde cholesterol verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Ook de gezonde omega 3-vetzuren en de verschillende antioxidanten helpen je hart om gezond te blijven.
  • Minder ontstekingen en celschade. Pistachenoten zijn rijk aan verschillende antioxidanten, zoals betacaroteen en luteïne. Die helpen om veroudering tegen te gaan, celschade te voorkomen en ontstekingen in je lichaam op te lossen.
  • Stabiele bloedsuikerspiegel. Pistachenoten bevatten stofjes die je bloedsuikerspiegel meer in balans houden. Dat verkleint het risico op diabetes type II. Ook als je al diabetes hebt, zijn pistachenoten bovendien in staat om de schommelingen te verkleinen.
  • Afvallen. In onderzoek is gebleken dat een portie pistachenoten als snack het afvallen kan ondersteunen. Dat geldt natuurlijk wel alleen wanneer de rest van je voedingspatroon op orde is!

Hoe eet je pistachenoten?

Veel mensen gebruiken pistachenoten als snack. Maar wist je dat je ze ook uitstekend kunt gebruiken in zoete én hartige gerechten? Zo zijn pistaches heerlijk in cakes. Ook kun je ze als vervanging voor gehakt gebruiken om een vegetarische versie van een recept te maken.

Een extra tip als je de nootjes als snack gebruikt: koop liever ongepelde noten dan de makkelijke, gepelde variant in de supermarkt. Onderzoek wijst uit dat je bijna de helft minder nootjes eet als je langer bezig bent met het pellen, zonder dat je je daardoor minder vol voelt! Zo voorkom je dat je te enthousiast aan het snacken slaat en meer calorieën binnenkrijgt dan je van plan was! Want hoe gezond iets ook is, de calorieën blijven belangrijk!

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Lotte (beheerder) - 24 oktober 2017

Wat leuk om te horen, Martine! Hopelijk biedt het boek je verder ook nog genoeg kookinspiratie 🙂

Reageer
Martine de Visser - 24 oktober 2017

Ik heb dat heerlijke gerecht van Kabeljauw met pistachenootjes uit de oven gegeten. Was erg lekker. Daar kan ik echt inspiratie uithalen om meer te koken met noten en de kabeljauw.Ik kan dit gerechtje iedereen aanraden. Komt uit FitChef deel 1: 105 eiwitrijke gerechten. Echt heerlijk ook mijn niet lijnende echtgenoot vond het erg lekker.

Reageer
Mark (beheerder) - 8 oktober 2017

Hi Leni,

Het gaat hier om ongezouten pistachenoten. (had dit even moeten vermelden in het artikel).
Je kunt deze bij veel supermarkten, of anders notenspeciaalzaken of online noten webshops kopen.

Groet,

Mark

Reageer
Leni - 8 oktober 2017

Hoe zit het dan met het zoutgehalte ? ivb met hoge bloeddruk?

Reageer
Mark (beheerder) - 8 oktober 2017

Hoi Annemarieke,

Heel erg leuk om te horen. Dankjewel! 🙂

Groetjes,

Mark

Reageer
Annemarieke - 8 oktober 2017

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers: er is heel wat info te vinden op het web en in blogs over gezonder eten, ook veel tegenstrijdige berichten. Droge spieren en Lovefitfood zijn mijn grote favorieten, fijne schrijfstijl, veel nuttige info. En beide ook nog eens met mooie kookboeken erbij!

Reageer
Mark (beheerder) - 9 mei 2017

Hoi Ayoub,

Zie ook in het artikel.
Het voordeel van de ongepelde pistachenoten is dat je er niet zo snel veel van eet omdat je ze eerst nog moet pellen.

Groet,

Mark

Reageer
Ayoub - 8 mei 2017

Waarom zijn ongepelde Pistachenoten gezond?

Reageer
Mark (beheerder) - 12 augustus 2016

Dag Jan-Albert,

Bedankt voor je compliment. 🙂
De artikelen blijven zeker komen!

P.s. Weet niet of je al staat ingeschreven voor de nieuwsbrief? Dat kan via deze link:
https://drogespieren.nl/gratis-receptenboek

Ook daar deel ik regelmatig leuke tips, weetjes & recepten.

Groet,

Mark

Reageer
Jan-Albert - 12 augustus 2016

In het oerwoud van fitness-websites steekt drogespieren.nl er qua inhoudelijke kwaliteit met kop en schouders bovenuit. Alweer een echt informatief artikel. En alweer ga ik hem delen. Keep up the good work!

Reageer
Mark (beheerder) - 12 augustus 2016

Dag Ewelina,

Thanks! Leuk om te horen! 🙂

Groetjes,

Mark

Reageer
Ewelina - 12 augustus 2016

Hallo Mark,

Ik ben er helemaal mee eens met Paulien, ik vind de artikels zeer interessant!
Ondanks dat ik al veel over de voeding weet, leer ik enorm van! Ook bedankt!
p.s. Ik ben wel een trouwe facebook volger 😉

Groetjes Ewelina

Reageer
Mark (beheerder) - 19 mei 2016

Dag Pauline,

Dankjewel. Leuk om te horen dat de artikelen je goed bevallen! 🙂

Groetjes,

Mark

Reageer
Pauline - 19 mei 2016

Leuke overzichtelijke en interessante gegevens over voeding, waar ik meer over wil weten. Dank ervoor!

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 14 reacties