1

Is honing gezond?

Honing wordt de laatste tijd door veel mensen steeds meer gegeten. Een belangrijke reden is dat het een populaire suikervervanger is. Veel zoete gerechten gebruiken honing in plaats van suiker, omdat het resultaat daarmee veel gezonder zou zijn. Daarnaast hoor je met enige regelmaat verhalen over de mysterieuze medicinale werking van honing.

Maar hoeveel daarvan is nu echt waar, en hoeveel is een gevolg van opgeblazen voedingshypes? Kortom: is honing gezond? Dat is een vraag waar niet iedere gezondheidsblog het over eens is. Om wat meer licht op de zaak te werpen, zullen we hieronder alle punten bespreken die in deze discussie gebruikt worden. Je weet dan precies waar onze conclusies op gebaseerd zijn!

Is honing gewoon suiker?

Een kernvraag in het hele debat is de kwestie of honing ‘gewoon suiker’ is, of dat het daar juist absoluut niet mee te vergelijken valt. Helaas voor de allergrootste honingfans zijn wetenschappers het doorgaans eens: er is weinig verschil tussen honing en suiker. Honing bestaat voor ongeveer 80% uit fructose en glucose. Dat is dezelfde combinatie die je bijvoorbeeld in kristalsuiker vindt.

Beide suikersoorten worden snel door het lichaam verwerkt en doen de bloedsuikerspiegel dus flink stijgen. De verhouding tussen glucose en fructose maakt daarbij absoluut niet uit, in tegenstelling tot wat nog wel eens beweerd wordt. Kortom: puur chemisch gezien is het verschil tussen honing en suiker miniem.

Glycemische index honing

Toch is er wel een klein verschil met pure suiker. De glycemische index van honing is bijvoorbeeld wat lager dan die van suiker: 70 tegenover 100. Dat heeft er vooral mee te maken dat honing, zoals gezegd, niet volledig uit suikers bestaat. Het gaat maar om 80%; het overige deel bestaat uit water en voedingsstoffen.

Met een bepaalde hoeveelheid honing stijgt de bloedsuikerspiegel dus minder dan met dezelfde hoeveelheid pure glucose. Dat wil echter niet zeggen dat de GI van honing ook laag is, zoals wel eens gezegd wordt. Over het algemeen wordt een GI van minder dan 50 als laag gezien. 70 is ongeveer de grens tussen gemiddeld en hoog.

Micronutriënten in honing

Tot zo ver klinkt het allemaal niet veelbelovend voor de honing. Is er dan echt geen enkele reden om de suiker in je thee te vervangen? Nou, misschien toch wel een beetje. Geraffineerde suikers als kristalsuiker bevatten praktisch geen micronutriënten meer als gevolg van het productieproces. Bij honing is het daarmee iets beter gesteld.

Vitaminen en mineralen vind je er niet extreem veel in, helaas. Wel bevat honing relatief veel fytonutriënten. Dit zijn stofjes die je vooral in plantaardige voeding terugvindt, en die het lichaam onder andere beschermen tegen celschade. Belangrijk is wel dat je honing niet te veel verhit; de nutriënten verdwijnen dan. Kies dus liefst voor rauwe honing die je bij de imker koopt, en voeg die pas aan je thee toe als die op drinktemperatuur is.

Ontstekingsremmende werking

Eén van de interessantste eigenschappen van honing is verder dat het een natuurlijk antibioticum is. Vermoedelijk is dat het gevolg van bepaalde enzymen die er door de bijen in achtergelaten wordt. Die bacterie- en schimmelwerende werking heeft allerlei handige toepassingen. Het drinken van thee met honing brengt bijvoorbeeld vaak verlichting wanneer je keelpijn of een keelontsteking hebt.

Ook maagzweren en darminfecties kunnen erdoor verminderd worden. In veel oude culturen werd honing zelfs als ontsmettingsmiddel gebruikt voor open wonden. Ook deze werking lijkt overigens af te zwakken wanneer de honing te sterk verhit wordt. Wederom is het dus verstandiger om rauwe honing te gebruiken.

Antioxidanten en probiotica

Naast de fytonutriënten en de enzymen tegen ontstekingen zijn er nog een aantal interessante bestanddelen die je in honing vindt. Zo zitten er in honing nog enkele verschillende antioxidanten. Dit zijn stoffen die je lichaam beschermen tegen schade van vrije radicalen, veroorzaakt door bijvoorbeeld zonlicht en afvalstoffen.

Ook werkt honing als een probioticum, met andere woorden, als een middel dat je darmflora gezond houdt. Dat is belangrijker dan je misschien denkt. Een goede gezondheid van je darmen heeft effecten op je hele lichaam, en mogelijk zelfs op je humeur! Honing kan er in dit opzicht dus wel degelijk aan bijdrage om je gezonder te houden.

Bestrijdingsmiddelen in honing

Slecht nieuws is er echter ook. Naast de suikerigheid van honing zijn er nog een aantal veelvoorkomende problemen met dit product. Eén is dat er in de productie van honing vaak veel, en soms illegale, bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. De imkers doen dat om hun bijen tegen bijvoorbeeld mijten te beschermen.

Begrijpelijk, maar wanneer de bijen die chemicaliën binnenkrijgen, komt het uiteindelijk ook in de honing terecht! En niemand zit te wachten op resten van pesticiden in zijn thee… Ook antibiotica en virusremmers worden nog wel eens ingezet in de omgeving van bijen. Beide zijn uiteindelijk allesbehalve goed voor de gezondheid van de consument.

Honing en suikerwater

Nog een probleem in het productieproces is het voedsel dat bijen krijgen. Normaal gesproken eten bijen zelf een deel van hun eigen honing. Voor een imker die veel winst wil maken, is dat natuurlijk geen economische gang van zaken. Daarom wordt vaak alle honing uit de raten verwijderd. In plaats daarvan krijgen de bijen dan simpelweg suikerwater te eten.

Helaas mist dit alle voedingstoffen die we hierboven al genoemd hebben! Dit heeft dan weer gevolgen voor de volgende portie geproduceerde honing: ook die bevat minder nutriënten. Goede honing komt dus eigenlijk alleen van bijenhouders die een deel van de honing in de raten achterlaten bij het oogsten.

Is honing gezond?

Goed, dus is honing gezond? Het heeft zeker de potentie om een aantal gezonde eigenschappen te hebben. Door slordige productie en navolgende bewerkingen verliest het echter vaak veel van die eigenschappen. Let er dus altijd op dat je bij voorkeur rauwe en biologische honing koopt wanneer je het wilt gebruiken. Daarnaast is het verstandig om er niet te veel van te eten.

Honing en suiker zijn niet zo verschillend dat je het onbeperkt door al je maaltijden kunt gooien! Om te voorkomen dat je bloedsuiker te veel stijgt en daalt, kun je het gebruik van honing het best wat matigen. Honing kan dus gezond zijn – maar alleen in redelijke hoeveelheden, en binnen een gezond voedingspatroon.

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Gerrit Beekhuis - 17 maart 2017

Gelukkig heb ik een adres waarvan ik zeker weet dat honing alle gezonde eigenschappen heeft die honing hoort te hebben:
http://www.honingonline.nl.

Rechtstreeks van de imker en geen toevoegingen! Ik ben daar erg blij mee, want honing uit de supermarkt vertrouw ik niet, na allerlei schandalen honing van De Traay ook niet meer..

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 1 reacties