Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

2

Oestrogeen in balans houden!

In je lichaam zijn op ieder moment van de dag tientallen verschillende hormonen werkzaam om allerlei fysieke processen in banen te leiden. Sommige van deze hormonen hebben heel specifieke werkingen, en anderen hebben juist door het hele lichaam invloed. Oestrogeen is een hormoon van die laatste soort: het is bij de meest uiteenlopende processen betrokken en kan zodoende voor aardig wat problemen zorgen als het uit balans raakt. Hoe je merkt of er iets mis is met je oestrogeenlevels, en wat je daaraan kunt doen, leggen we je uit in deze blog.

Wat is oestrogeen?

Oestrogeen is een hormoon dat ook wel bekend staat als het vrouwelijk geslachtshormoon. Het speelt namelijk een cruciale rol bij het ontwikkelen van vrouwelijke geslachtskenmerken en reguleert ook de menstruatiecyclus, waarmee het een vergelijkbare rol speelt als testosteron bij mannen.

De vrouwelijke geslachtskenmerken zijn echter niet het enige waar oestrogeen zich mee bezig houdt; zowel bij mannen als bij vrouwen draagt het hormoon ook bij aan het onderhouden van een gezonde huid en stevige botten, en is het belangrijk om het cholesterolgehalte op peil te houden. Ook je cognitieve functies en de stabiliteit van je emoties hangt voor een groot deel af van je oestrogeenbalans.

Fyto-oestrogenen

Een groot deel van je oestrogeen wordt door het lichaam zelf aangemaakt, maar je krijgt het hormoon ook binnen via je voeding. Het gaat daarbij om plantaardige oestrogenen, die weliswaar een minder sterke werking hebben dan het ‘zelfgemaakte’ hormoon, maar toch bij kunnen dragen aan de balans in je lichaam.

We noemen deze plantaardige hormonen ook wel fyto-oestrogenen. Ze zitten in allerlei voedingsmiddelen, waaronder lijnzaad, humus, knoflook, sojabonen, linzen en koffie. Het hangt af van je eigen oestrogeenbalans of je deze fyto-oestrogenen zo veel mogelijk moet eten of dat je ze juist beter kunt vermijden.

Oestrogeen uit balans

Oestrogeen kan om allerlei redenen te veel of juist te weinig in het lichaam voorkomen, vooral bij vrouwen. De overgang is de belangrijkste reden voor een oestrogeentekort. Wanneer vrouwen ouder maken, gaan ze steeds minder oestrogeen aanmaken – iets dat tot typische overgangsklachten als opvliegers, onregelmatige ongesteldheid of vaginale droogheid kan leiden.

Een overschot aan oestrogeen is echter evenmin een pretje. Dit gebeurt vaak bij mensen met veel overgewicht: vet produceert namelijk meer oestrogeen, wat tot meer vetophopingen kan leiden, en zo tot een nog grotere oestrogeenproductie. Deze vicieuze cirkel kan tot hoofdpijn, depressies, vermoeidheid, acne en gewichtstoename leiden.

Oestrogeen verhogen

Wanneer je vermoed dat je te weinig oestrogeen aanmaakt, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je hormoonspiegel te verhogen. Fyto-oestrogenen zijn daarbij een belangrijke troef. Deze stoffen imiteren immers de werking van het oestrogeen dat je zelf aanmaakt, en helpen je zo om het tekort een beetje aan te vullen.

Verder is sporten ontzettend belangrijk. Voldoende beweging verzacht niet alleen de fysieke klachten, het zorgt ook voor minder stress, waardoor je minder van het stresshormoon cortisol aanmaakt en een gezondere algehele hormoonspiegel mogelijk maakt!

Oestrogeen verlagen

Wanneer je opeens flink vet vast begint te houden op je bovenbenen, billen en borsten, of wanneer je emotioneel vreemd op zaken reageert, kan dat juist met een oestrogeenoverschot te maken hebben. Ook daar is gelukkig iets aan te doen! Allereerst is het een goed idee om zoveel mogelijk kruisbloemige groenten in je dieet te verwerken, zoals bloemkool, broccoli, boerenkool en verschillende andere koolsoorten.

Die bevatten het stofje diindolylmethaan (ook wel DIM) dat helpt om het oestrogeen gehalte te verlagen. Vermijd daarnaast fyto-oestrogenen zo veel mogelijk en zorg voor voldoende, gematigde lichaamsbeweging. Zo kom je zo snel mogelijk weer in balans!

Interessant artikel?

Laat even een reactie achter hieronder. Dat vind ik leuk! 🙂

Laat een reactie achter:

 

Yolande - 1 maart 2015

Iedereen dus ver weg van de soya! 😉 Behalve vrouwen in de overgang.
Maar goed ook hier geldt: Alles met mate!

Reageer
Yolande - 1 maart 2015

En blijf als man zijnde ver weg van de soya. Want dat zijn fyto oestrogenen in kopie van een andere bron: Fyto-oestrogeen – In sojabonen zitten fyto-oestrogenen. Dit zijn stoffen die lijken op onze eigen oestrogenen en daardoor ook dezelfde werking hebben. Dat is misschien handig voor vrouwen die in de overgang zijn, maar voor de rest van de bevolking kan het vrij problematisch zijn. Want wat moet je als man met zoveel oestrogeen? Onvruchtbaar worden. De menstruele cyclus van de vrouw raakt er ook van in de war. En dat is lang niet het enige; wat moeten opgroeiende kinderen met grote hoeveelheden oestrogeen? Voor meisjes kan dit een vroegtijdige puberteit betekenen en bij jongens juist een verlate. Uit onderzoek is gebleken dat een baby die melk op basis van sojamelk te drinken krijgt, dagelijks net zo veel oestrogenen binnen krijgt als er in 5 anticonceptiepillen zitten!

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties