Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

4

Cottage cheese! Gezond, fris én lekker!

Cottage cheese, ook wel hüttenkäse genoemd, is een bijzonder verse kaas met een beetje een kwarkachtige substantie. Het product is een tijdje ontzettend populair geweest onder mensen die af wilden vallen, maar inmiddels lijkt die hype enigszins afgenomen. Toch is cottage cheese wel degelijk een goed product voor mensen die op hun lichaam letten en extra eiwitten nodig hebben. In deze blog vertellen we je waarom cottage cheese zo gezond is, en hoe je het ook makkelijk zelf kunt maken voor.

Wat is cottage cheese?

Cottage cheese is een heel jonge en zachte kaas. Het wordt gemaakt van koeienmelk waar wat zuur aan toegevoegd wordt, zodat de eiwitten samenklonteren en een zogenaamde wrongel vormen. Dit mengsel laat men vervolgens uitlekken tot het de romige, kwarkachtige substantie is die je in de supermarkt kunt kopen. Hüttenkäse wordt dus niet samengedrukt – dan zou er immers na verloop van tijd gewone kaas ontstaan! Er blijft door deze bereidingswijze wat melkwei achter in het product.

Gezond

Cottage cheese is een relatief gezond zuivelproduct. Het bevat bijvoorbeeld veel vitamine A – belangrijk voor je weerstand en je gezichtsvermogen – en bèta-caroteen, dat het lichaam tegen vrije radicalen beschermt. Ook zit er veel calcium in, een mineraal dat belangrijk is om je botten en tanden stevig te houden en mogelijk zelfs om bepaalde vormen van kanker te voorkomen. Ten slotte zitten er in sommige soorten hüttenkäse probiotica, die verschillende voordelen voor de gezondheid bieden: zo houden probiotica bijvoorbeeld de darmen gezond.

Afvallen met cottage cheese

Cottage cheese is niet alleen goed voor de algemene gezondheid, het is ook bijzonder nuttig voor mensen die zo eenvoudig mogelijk af willen vallen. Allereerst is het product – zoals alle zuivel – relatief eiwitrijk en relatief koolhydraatarm: het bevat van deze macronutriënten respectievelijk 11 gram en 3 gram. Daarnaast is hüttenkäse zeker voor een zuivelproduct vetarm, met 4 gram vetten per 100 gram.

Die combinatie zorgt ervoor dat het erg geschikt is voor een eiwitrijk dieet en dat je er niet al te veel calorieën mee binnenkrijgt. Bovendien zorgen de eiwitten er ook voor dat je bij het afvallen zo veel mogelijk spiermassa kunt behouden, en dat het makkelijker wordt om nieuw spierweefsel te kweken.

Zelf cottage cheese maken

Een ander groot voordeel van cottage cheese is dat je het heel eenvoudig zelf kunt maken. Dat is niet alleen heel leuk om te doen, je voorkomt er ook nog eens mee dat er veel zout aan wordt toegevoegd, wat met cottage cheese uit de supermarkt nog wel eens het geval wil zijn.

Breng voor zo’n 400 gram twee liter melk tegen de kook aan en roer er het sap van een hele citroen doorheen, of eventueel iets meer als er niet genoeg klontjes ontstaan. Als het vocht een beetje gelig wordt, klopt dat. Giet deze wrongel vervolgens in een schone kaasdoek of theedoek en laat het resultaat uitlekken tot de gewenste dikte. Je kunt er kruiden of wat extra zout doorheen roeren.

Recepten met cottage cheese

Natuurlijk kun je hüttenkäse gewoon op je boterham doen, maar wie minder koolhydraten probeert te eten, zal waarschijnlijk liever voor een andere optie kiezen. Probeer dan bijvoorbeeld eens plakjes komkommer met hüttenkäse, of maak bijvoorbeeld courgetterolletjes met een vulling van cottage cheese en kruiden.

Ook als dressing in een salade kan cottage cheese een heerlijk frisse smaak geven! En wil je een zoete snack wat eiwitrijker maken? Probeer dan bijvoorbeeld eens een portie aardbeien of partjes appel met een lepel cottage cheese en wat kaneel – een heerlijk tussendoortje waar je zonder schuldgevoelens van kunt genieten.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan wordt enorm gewaardeerd. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt enorm gewaardeerd!

Laat een reactie achter:

 

Mark - 2 september 2017

Dag Manon,

Goed om te horen! 🙂
Hoe was de groenteschotel met cottage cheese bevallen? Ben benieuwd!

Groet,

Mark

Reageer
Manon - 1 september 2017

Dag Mark,

Ik vond dit artikel erg nuttig, bedankt! Wij gaan nu vanavond een lekkere groenteschotel met cottage cheese maken!

Reageer
Mark - 9 april 2017

Hi Judith,

Cottage cheese op zich is enorm gezond.
Maar het is ook gezond om te variëren. 800 gram cottage cheese per dag is best veel.
Je kunt beter ook je eiwitten uit andere bronnen halen. Denk aan vlees, vis, noten, peulvruchten etc.

Groetjes,

Mark

Reageer
Judith - 7 april 2017

Ik eet per dag 800 gr cottage cheese. Is dit gezond

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 4 reacties