12

Eiwitrijke groenten!

Dat eiwitrijk eten belangrijk is voor spieropbouw weet je waarschijnlijk wel. Veel mensen besluiten daarom om meer vlees, vis en eieren te gaan eten. Maar wist je dat dierlijke voedingsmiddelen niet de enige manier zijn om meer proteïnen binnen te krijgen? Ook sommige groenten zitten bevatten relatief veel eiwit. In dit artikel vind je een handig overzicht van de verschillende eiwitrijke groenten die je snel eens in huis moet halen.

Waarom eiwitrijke groenten

Natuurlijk bevatten groenten uiteindelijk nooit evenveel eiwitten als dierlijke voedingsmiddelen. Dus waarom zou je ze dan toch als belangrijke bron gebruiken voor een eiwitrijk voedingspatroon? Allereerst bevatten groenten natuurlijk ontzettend veel andere gezonde stoffen, zoals vezels en allerlei vitamines en mineralen.

Door een groot deel van je maaltijden uit eiwitrijke groenten te laten bestaan, weet je eigenlijk automatisch al zeker dat je gezond bezig bent. Daarnaast kiezen veel mensen ervoor om uit principe geen vlees te eten. Voor vegetariërs en zeker voor veganisten is onderstaande lijst dus ook bijzonder nuttig.

Eiwitrijke groenten

Een belangrijke groep eiwitrijke groenten wordt gevormd door groene bladgroenten. Spinazie is natuurlijk een bekende held in deze categorie, maar ook bijvoorbeeld veldsla en boerenkool bevatten flink wat proteïnen. Bovendien zijn deze groenten rijk aan ijzer, een andere stof waar vegetariërs vaak een tekort aan hebben.

Kolen, zoals bloemkool, broccoli en spruitjes, zijn ook altijd goede eiwitbronnen. Asperges en artisjokken zijn minder bekend, maar horen ook zeker in dit rijtje thuis, en ook zoete aardappelen bevatten relatief veel proteïnen. Laat de schil vooral aan de aardappel zitten. Hierin zitten allerlei gezonde stofjes die je anders de prullenbak in gooit!

Peulvruchten

Ze worden niet allemaal altijd als groenten beschouwd, maar je kunt ze wel degelijk als zodanig in je maaltijden verwerken: peulvruchten. De sojaboon bevat in deze categorie veruit de meeste proteïnen – maar liefst 37 gram per 100 gram soja. Dat maakt hem bijna net zo eiwitrijk als vlees! Ook andere peulvruchten doen het goed.

Denk bijvoorbeeld aan bruine bonen, kikkererwten, linzen en doperwten – allemaal voedingsmiddelen die gemiddeld 5 tot 10 gram aan eiwitten bevatten. Veelzijdig zijn ze ook nog eens: of je nu van chili sin carne of van erwtensoep houdt, je kunt altijd wel iets met peulvruchten.

Wil jij een Gratis Receptenboek ontvangen?

Overige eiwitbronnen

Dan zijn er nog een aantal voedingsmiddelen die vaak niet helemaal tot groenten worden gerekend, maar die ook niet echt in een andere categorie in te delen zijn – en die flink wat proteïnen kunnen leveren! Zeewier is een belangrijk voorbeeld. In de Nederlandse keuken is het nog niet erg populair, maar je kunt het prima verwerken in bijvoorbeeld sushi of allerlei salades, waarmee je meteen een flinke portie calcium en ijzer binnenkrijgt.

Ook kiemgroenten zijn goede en gezonde eiwitbronnen. Taugé kan goed gebruikt worden in bijvoorbeeld wokgerechten, en alfalfa en waterkers zijn heerlijk door salades of bijvoorbeeld op een volkoren cracker met roomkaas.

Variatie is belangrijk

Zoals je misschien wel weet, bestaan eiwitten uit aminozuren, die er in allerlei soorten en maten zijn. Een aantal van die verschillende aminozuren zijn essentieel, dat wil zeggen dat je lichaam ze zelf niet aan kan maken en dat je ze dus via je voeding binnen moet krijgen. Dierlijke eiwitten bevatten al die essentiële aminozuren, maar plantaardige eiwitten zijn vaak minder volledig: ze bevatten allemaal weer andere aminozuren.

Om die reden is het heel belangrijk dat je met verschillende groenten blijft variëren. Zo krijg je dankzij de combinaties toch de volledige eiwitten binnen die je lichaam nodig heeft om gezonder en sterker te worden!

Interessant artikel?

Via onze Facebook pagina delen we dagelijks leuke tips, weetjes en gezonde recepten. Klik op ‘volgen’ hieronder en je blijft automatisch op de hoogte!

Heb jij ons boek al gezien?
Betaalbare, praktische en snelle recepten! Klik op de afbeelding voor meer info. Ook via BOL.com te bestellen!

Klik hier om een reactie achter te laten 12 reacties