Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

Top 10 calorierijke voeding om gezond aan te komen in gewicht!

Overgewicht is een naar probleem, maar ondergewicht is net zo vervelend! Er hebben misschien wat minder mensen last van, maar dat betekent zeker niet dat het geen aandacht hoeft te krijgen. Ondergewicht brengt namelijk ook talloze gevaren voor de gezondheid met zich mee. Sommige experts noemen het zelfs gevaarlijker dan overgewicht.

Heb je een te laag BMI, dan is het dus belangrijk dat je probeert om op een gezonde manier aan te komen. En wat de oorzaak van het ondergewicht ook is, het betekent dat je meer calorieën zult moeten eten. Hoe je dat doet? We geven je wat tips en een handige top 10 van calorierijke voeding.

Gezonde en calorierijke voeding

Wanneer je aan moet komen, of dat nou is omdat je ondergewicht hebt of omdat je spiermassa wilt opbouwen, klinkt dat misschien als een vrijbrief om alles te eten wat je maar wilt. Toch is het ten zeerste af te raden om direct aan de zakken patat en gefrituurde snacks te gaan! Ook als je meer moet eten, is het namelijk belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Zeker als je ondergewicht hebt, is de kans namelijk al groot dat je sowieso al wat tekorten op hebt gelopen. Je wilt dus voedingsmiddelen die niet alleen rijk zijn aan calorieën, maar ook aan andere nutriënten. Voorbeelden van dat soort gezonde calorierijke voeding vind je hieronder.

Calorierijke tussendoortjes

Probeer bij voorkeur niet om al die calorierijke voedingsmiddelen in je drie hoofdmaaltijden te proppen. Wie van nature een kleine eter is, zal zich namelijk echt niet beter gaan voelen van grote borden vet eten. Je kunt wel een beetje toevoegen, maar maak het niet gekker dan je aankunt.

In plaats daarvan zijn calorierijke tussendoortjes vaak de sleutel om op een hogere energieconsumptie uit te komen. Eet je tussen iedere maaltijd tweehonderd calorieën en dan nog een stevig toetje, dan ben je al een heel eind!

Voorbeelden van calorierijke voedingsmiddelen

Wat zijn nu goede calorierijke producten? In het algemeen zit je met gezonde vetten snel goed. Die leveren 9 calorieën per gram, ruim twee keer zo veel als eiwitten en koolhydraten. Ook sommige andere producten zijn echter relatief snel energierijk. We noemen tien goede voorbeelden!

1. Vette vis

Vis bevat meer gezonde omega 3-vetten dan welk ander voedingsmiddel dan ook. Niet voor niets is het algemene advies om ten minste één keer per week vette vis te eten. Probeer je aan te komen, dan is een keertje extra ook zeker geen slecht idee. Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld zalm, haring, paling, makreel en sardines.

2. Avocado

De avocadohype van de laatste jaren is moeilijk te negeren. Hij bestaat ook niet helemaal zonder reden: avocado’s zijn inderdaad heel gezond. Ze zitten vol vitamines, mineralen, antioxidanten én dus die gezonde vetten. Je kunt ze los als snack eten, maar ook guacemole is een lekkere manier om wat extra calorieën binnen te krijgen.

3. Volle zuivel

Onder sporters en diëters is magere zuivel meestal favoriet, maar wil je juist aankomen? Dan is het wel zo makkelijk om voor de volle variant te gaan. Griekse yoghurt bevat bijvoorbeeld 10% vet, dus dat schiet lekker op! Je kunt ook makkelijk wat extra calorieën binnenkrijgen door regelmatig een glas volle melk te drinken.

4. Kaas

Met kaas moet je een klein beetje uitkijken omdat het vaak erg zout is. Bovendien zijn de vetten grotendeels verzadigd, en kun je er dus beter niet te veel van eten. Wat feta door je salade of wat Parmezaan door je pasta zijn echter wel perfecte manieren om het energiegehalte een beetje op te krikken.

5. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit bevat nauwelijks vet, maar is desalniettemin vrij calorierijk. De reden is dat de koolhydraten die je altijd in fruit vindt, hier een stuk meer geconcentreerd zijn. Dat maakt het makkelijker om er meer van te eten! Drie gedroogde abrikozen zijn sneller weg dan drie hele verse abrikozen. Ander voorbeelden zijn rozijnen, dadels en vijgen.

6. Kokos

Kokos wordt vaak onder fruit gerekend, maar bevat meer vetten. En dat betekent dat ook hier aardig wat calorieën inzitten. Het is ook nog eens heel veelzijdig. Gedroogde kokos kun je gebruiken als smaakmaker in bijvoorbeeld gebak of havermout. Kokosmelk is ideaal voor curry’s, en kokosvet kan gebruikt worden om in te bakken.

7. Pure chocolade

We raden je niet aan om dagelijks een hele reep chocola te eten (helaas). Maar in gematigde hoeveelheden is cacao heel gezond, met veel antioxidanten, vitamines en mineralen! Daarnaast bevat het vetten die de calorische waarde omhoog werken. Kies voor extra pure chocola met minstens 74% cacao, dan mag je er best af en toe een paar blokjes van eten.

8. Pindakaas

Op het gebied van broodbeleg is pindakaas de absolute nummer 1 waar het op calorieën aankomt. Pinda’s zitten namelijk ook weer vol gezonde vetten! Je kunt pindakaas verder ook als smaakmaker gebruiken, bijvoorbeeld in een pinda-chocoladesmoothie. Kies liever wel voor een variant zonder toegevoegde suikers, zoals de 100% pinda-versie van de Albert Heijn.

9. Noten en zaden

In het algemeen zijn noten en zaden heel calorierijk. Met een handje amandelen, walnoten of pistachenoten zit je bijvoorbeeld zo over de 100 calorieën. Je kunt zeker amandelen verder ook makkelijk in gerechten verwerken door amandelmeel te gebruiken. Lijnzaad en chiazaad gaan goed door smoothies. En veel salades of warme gerechten gaan uitstekend samen met bijvoorbeeld pijnboompitten of pompoenpitten.

10. Olijfolie

Olijfolie is waanzinnig gezond, én natuurlijk heel calorierijk. Met één eetlepel krijg je zo alweer 100 calorieën binnen. Je kunt het als dressing over salades gebruiken, of er bijvoorbeeld wat van over geroosterde groenten druppelen. Ook andere bakvetten zijn natuurlijk ideaal om de energiewaarde van je eten wat omhoog te drukken.

Calorierijke voeding combineren

Wil je nu gezonde tussendoortjes en maaltijden maken die calorierijk zijn? Dan kun je simpelweg wat van bovenstaande producten combineren – en klaar ben je! Wat goede combinaties waarmee je flink wat calorieën binnen kunt krijgen:

  • Een schaaltje Griekse yoghurt (10% vet) met bijvoorbeeld walnoten en een beetje honing
  • Een mix van lekkere noten en gedroogd fruit
  • Pesto met olijfolie, pijnboompitjes, lekker veel basilicum en wat Parmezaan
  • Chili con carne geserveerd met avocado, crème fraîche en wat geraspte kaas
  • Een boterham met pindakaas en wat extra pure (>74% cacao) geraspte chocolade

Interessant artikel?

Laat even een reactie achter hieronder. Dat vind ik leuk! 🙂

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties