Altijd honger? 8 praktische tips om er vanaf te komen!

Afvallen is al moeilijk genoeg wanneer je niet constant trek hebt. Maar voor mensen die praktisch altijd honger hebben, lijkt het zo mogelijk nog onmogelijker om gewicht te verliezen. Want hoe ga je in vredesnaam minder eten als je maag nu al niet stil te krijgen is?

Gelukkig is het verhelpen van een hongergevoel niet alleen een kwestie van méér eten. Vaak gaat het eerder om ánders eten. In deze blog leggen we je uit hoe dat komt – en natuurlijk hoe je je voedingspatroon kunt aanpassen om je beter verzadigd te voelen.

Waar hangt je hongergevoel vanaf?

Veel mensen denken dat je hongergevoel vooral bepaald wordt door het aantal calorieën dat je eet. Dat is echter niet het geval. Er zijn nog veel meer andere factoren die een rol spelen. Zo is de verdeling van macronutriënteneiwitten, vetten en koolhydraten – van belang. Ook het aantal vezels en de hoeveelheid vocht kan uitmaken.

Verder is honger voor een groot deel afhankelijk van andere zintuigelijke signalen. Hoe vaak je op een hap gekauwd hebt, bijvoorbeeld, of de grootte van je bord. Ook je hormoonhuishouding speelt een grote rol, en daarmee dus ook alle factoren die die beïnvloeden. Altijd honger hebben betekent dus zeker niet dat je per se te weinig eet.

Altijd honger? 8 tips!

Wat je dan wel kunt doen om dat eeuwige hongergevoel tegen te gaan? We geven je 8 tips om mee aan de slag te gaan als je altijd honger hebt!

1. Eet genoeg!

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar sommige mensen eten per ongeluk veel te weinig als ze ‘gezonder’ gaan eten. Bergen groenten zijn bijvoorbeeld heel goed voor je, maar ze leveren niet veel calorieën. Eet je verder niet zo veel, dan is er een goede kans dat je gewoon echt te weinig energie binnenkrijgt.

Je kunt dit checken door een tijdje bij te houden wat je op een dag eet. Door een weekje de Eetmeter of My Fitness Pal in te vullen, krijg je hier al een goed beeld van. Zo weet je zeker dat je jezelf niet per ongeluk op een crashdieet zet.

2. Minder snelle koolhydraten

Er is niets mis met koolhydraten op zichzelf. Wanneer je echter veel ‘snelle’ koolhydraten eet, kan dat wel een probleem gaan vormen. Deze suikers worden, zoals de naam al zegt, razendsnel door je lichaam opgenomen. Ze worden dus meteen verbruikt en leveren geen enkele langdurige verzadiging.

Snelle koolhydraten zijn alle witte granen, zoals gewone pasta en witbrood. Ook suiker valt in deze categorie. Eet in plaats hiervan volkoren varianten en vermijd producten met toegevoegde suikers. Een beetje suiker kan best, maar haal dat dan uit producten die verder goed voor je zijn, zoals fruit.

3. Meer vezels

Het verschil tussen witte en volkoren granen zit hem niet alleen in de structuur van de koolhydraten zelf. Volkoren producten bevatten ook nog eens meer voedingsvezels dan witte graanproducten. Vezels nemen in de maag vocht op, en zwellen daardoor op, wat ook voor een beter verzadigd gevoel zorgt.

Naast volkoren graanproducten bevatten ook andere plantaardige producten vezels. Vooral peulvruchten, groente en fruit zijn goede bronnen. Zorg dus dat je hier bij iedere maaltijd iets van binnen krijgt!

4. Meer eiwitten

Naast vezels zijn ook eiwitten van groot belang. Die worden om te beginnen langzamer verteerd dan koolhydraten, en leveren dus langer energie aan je lichaam. Daarnaast stimuleren eiwitten de productie van hormonen die het hongergevoel tegengaan. Het is dus ook verstandig om hier iedere maaltijd genoeg van te eten.

Er zijn zowel dierlijke als plantaardige eiwitbronnen. Dierlijk zijn bijvoorbeeld vlees, vis, ei en zuivel. Plantaardig zijn soja, peulvruchten, volkoren granen en noten. Het gezondst is om hier zo veel mogelijk in te variëren.

5. Een stevig ontbijt

Het ontbijt wordt wel eens de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Dat klopt niet altijd – sommige mensen kunnen het prima overslaan en de rest van de dag gezond eten. Voor veel mensen is een goed ontbijt echter dé manier om eetbuien en hongeraanvallen later op de dag te voorkomen.

Heb je direct na het opstaan nog geen trek? Dan betekent dat niet dat je meteen tot de lunch moet wachten. Je kunt ook een ontbijt meenemen naar werk of college en het daar wat later opeten. Zo voorkom je dat je aan het snacken slaat.

6. Eet regelmatiger

Door iedere dag op dezelfde tijd te eten, raakt je lichaam aan het ritme gewend. Dat betekent dat je vooral op die tijden honger zult krijgen – aangenomen dat je verder genoeg eet, natuurlijk.

Merk je dat je ook met regelmatige maaltijden nog altijd honger hebt? Dan is het misschien verstandig om wat meer gezonde snacks in te plannen tussen de maaltijden. Een alternatief is om meerdere kleine maaltijden te eten, zodat je altijd wel iets in je maag hebt.

7. Drink genoeg

Eet je voldoende vullend voedsel, maar heb je nog steeds altijd honger? Dan kan het ook nuttig zijn om te kijken of je wel genoeg drinkt. Je lichaam heeft namelijk de onhandige neiging om honger- en dorstprikkels te verwarren. Soms kan het dus gebeuren dat je enorme trek krijgt omdat je gewoon gedehydrateerd bent.

Komt er opeens een eetbui op, drink dan eerst een glas water en wacht een kwartiertje. Vaak zal de honger dan al een stuk minder zijn. Let er in het algemeen op dat je ongeveer 1,5 tot 2 liter water per dag drinkt. Als je veel sport, kan daar bovendien nog wat extra bij.

8. Slaap voldoende

Ten slotte is het erg belangrijk om genoeg te slapen. Je nachtrust heeft namelijk flinke invloed op je hormoonspiegel gedurende de dag. Slaap je te weinig, dan produceer je meer ghreline – het hormoon waar je trek van krijgt. De hoeveelheid leptine, dat je trek vermindert, neemt daarentegen juist af.

De gevolgen laten zich raden. Hoe vermoeider je bent, hoe meer je lichaam daarvoor probeert te compenseren met meer eten. Je zult de hele dag dus meer honger hebben. En slaap je standaard net te weinig, dan heb je dus vrijwel altijd honger!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
<< Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties