Is fruit een dikmaker?

Het Voedingscentrum probeert al jarenlang hardnekkig om ons meer fruit te laten eten. Twee stuks per dag – je kent het advies ongetwijfeld wel. Intussen zijn er echter ook mensen die beweren dat het juist slecht is om fruit te eten. Je zou er namelijk vooral dik van worden, terwijl je al die vitamines ook best ergens anders vandaan kunt halen. Wat moet je in zo’n geval nu geloven? Kun je inderdaad beter zo min mogelijk fruit eten, of is dat nergens voor nodig? We zetten in de blog van vandaag alle feitjes over fruit als dikmaker op een rij.

Fruit een dikmaker?

Het idee dat fruit een dikmaker zou zijn, heeft vooral te maken met de suikers die het bevat. De laatste jaren wordt steeds duidelijker welke schade (enkelvoudige) suikers als glucose aan kunnen richten. En mensen komen ook langzaam van het idee af dat de suikers in fruit op de één of andere manier ‘anders’ zijn dan losse suikers. Fructose is fructose, of het nu in een appel zit of niet.

De conclusie die daaruit getrokken wordt, is dus eigenlijk heel simpel. Van suiker word je dik, in fruit zit suiker… En dus word je ook dik van fruit! Zeker binnen de koolhydraatarme hype van het moment is het geen wonder dat deze gedachte snel aan populariteit gewonnen heeft.

Suiker… en hulpstoffen

Het probleem? Alle suikers zijn misschien gelijk, maar de producten waar ze in zitten zijn dat zeker niet! De manier waarop je lichaam met een dosis suiker omgaat, heeft ook te maken met wat je er verder bij eet. Eet je een chocoladekoekje? Dan is dat praktisch een hap snelle suikers, glucose, wat vetten – en nog meer suiker.

In zo’n geval is het geen wonder dat je bloedsuiker omhoog schiet, met alle gevolgen van dien. Eet je de suikers echter met een flinke hoeveelheid vezels, dan vertragen die de opname in je bloed. Dat zorgt ervoor dat je glucoselevel wat constanter blijft. Ook andere hulpstoffen kunnen je lichaam op die manier helpen om suiker beter te verwerken. En je raadt het al: fruit bevat een stuk meer van dat soort nuttige stoffen.

Vergeet de calorieën niet

Daar komt nog bij dat je uiteindelijk niet dik wordt van suiker. Je wordt dik als je meer calorieën eet dan je verbrandt, punt. Nu is het zo dat suiker tot gevolg kan hebben dat je meer gaat eten – onder andere door de schommelingen in je bloed die het veroorzaakt. Maar zeker als je voor suikers mét veel vezels kiest, is die kans behoorlijk klein!

De enige manier waarop fruit een dikmaker kan zijn, is dus als je zo veel fruit eet dat je ermee boven je caloriebehoefte komt. En dat zou nogal een prestatie zijn. In tegenstelling tot wat nog wel eens gedacht wordt, bevat fruit namelijk helemaal niet zo veel calorieën!

Calorieën in fruit

De meest energierijke vrucht is de avocado, met ongeveer 200-250 calorieën per stuk. Er zijn echter niet veel mensen die avocado’s als fruit eten. Andere relatief calorierijke vruchten zijn de banaan (90 calorieën per stuk), de peer (80 calorieën per stuk) en de mango (135 calorieën per stuk – maar dan moet je wel een hele mango eten…).

Met andere woorden: zelfs met twee grote porties fruit kom je nauwelijks boven 200 calorieën uit. Weet je hoe veel calorieën er in één Snickers-reep zitten? 250. Een hoorntje met 2-3 bolletjes ijs? Ruim 300. Kortom: fruit is juist een relatief slank tussendoortje. En het vult dankzij die vezels ook nog eens meer.

Redenen om fruit te eten

Er is dus niet echt een goede reden om geen fruit te eten. Daarentegen zijn er wel ontzettend veel redenen om wél echt op die twee stuks per dag te letten. Simpel gezegd: fruit is een geweldige leverancier van allerlei stoffen die je lichaam heel hard nodig heeft. Vitamines en mineralen zijn daar het duidelijkste voorbeeld van, maar ook fytonutriënten zijn heel belangrijk.

Dit zijn hulpstoffen in planten die zelfs in heel kleine hoeveelheden al een boost voor je gezondheid kunnen vormen. En ja, natuurlijk zou je kunnen proberen om al die stoffen met groenten binnen te krijgen – maar waarom zou je? Je beperkt er hoogstens je eigen variatie in voeding mee. En dat terwijl variatie juist zo belangrijk is om ervoor te zorgen dat je een breed palet aan nutriënten binnen krijgt.

Fruit om af te vallen

Bovendien kan fruit ook juist een enorme hulp zijn bij het afvallen – precies door die suikers. De reden daarvoor is dat je af en toe ook gewoon even een energieboost nodig hebt. Vlak voor het sporten, om maar eens een goed voorbeeld te noemen. Door op zo’n moment wat fruit te eten, hebben je spieren beschikking over alle snelle koolhydraten die ze nodig hebben.

Op dezelfde manier kan fruit als tussendoortje voorkomen dat je je te buiten gaat aan andere, ongezondere snacks. En ook dat helpt zeker om op het juiste gewicht te komen of te blijven.

En gedroogd fruit?

Nog wel een kleine waarschuwing: met gedroogd fruit moet je net iets meer uitkijken dan met vers fruit. Omdat ze gedroogd zijn, zijn ze echter ook een stuk geconcentreerder. En dat betekent dat ze per portie ook aanmerkelijk meer calorieën bevatten. Hoeft geen probleem te zijn – als je er maar rekening mee houdt. Let er simpelweg op dat je niet per ongeluk in een calorieoverschot belandt omdat je dagelijks handenvol rozijnen eet.

Let op met vruchtensap

Dan ten slotte nog een fruitproduct dat je écht beter kunt laten zitten: vruchtensap (uit pak). Het probleem daarvan is namelijk dat het nog steeds de suikers bevat – maar niet de vezels die de suikeropname begeleiden.

Vruchtensap kan daardoor wél tot vervelende schommelingen in je bloedsuiker leiden. Bovendien vult het nauwelijks. Het wordt daardoor wel heel makkelijk om ongemerkt honderden calorieën achterover te slaan. Wil je je fruit toch drinken, ga dan liever voor een smoothie. Daarin wordt in ieder geval een deel van de vezels nog gewoon behouden.

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties