Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

Zilvervliesrijst of witte rijst? Wat is gezonder?

Volkoren granen zijn gezonder dan hun witte varianten – dat hebben we allemaal al vaker gehoord. Om die reden vervangen steeds meer mensen hun witbrood door volkorenbrood, en ook volkoren pasta wordt steeds populairder. En bij rijst? Daar hebben we natuurlijk zilvervliesrijst! Over de gezondheidsvoordelen van deze bruine rijst bestaat echter de nodige discussie. Is zilvervliesrijst nou gezonder dan witte rijst? Vandaag leggen we je precies uit waar die tegenstrijdigheid vandaan komt. Ook bespreken we de voor- en nadelen van witte en bruine rijst. Zo kun je zelf beslissen wat jij het liefste eet!

Verschil zilvervliesrijst en witte rijst

Het grote verschil tussen witte en bruine rijst is het vliesje dat er bij de witte rijst af geslepen is. Dit zilvervlies is de reden dat er een kleurverschil bestaat tussen de twee varianten rijst. Ook smaakt zilvervliesrijst anders dan witte rijst; het heeft een wat nootachtiger, steviger smaak. Witte rijst is neutraler, en mensen die niet aan zilvervliesrijst gewend zijn vinden het daarom vaak lekkerder.

Het belangrijkste verschil tussen de twee rijstsoorten is echter de voedingswaarde. Het vliesje rondom de rijstkorrels bevat namelijk relatief veel vezels en andere voedingsstoffen. Door voor witte rijst te kiezen, loop je deze nutriënten mis.

Vitamines en mineralen

Laten we eerst eens kijken naar de micronutriënten die witte en bruine rijst bevatten. In allebei de soorten zitten vitamine B1, B2 en B6. De B-vitamines zijn van belang voor een goede werking van je stofwisseling, en ook zijn ze betrokken bij het onderhoud van het zenuwstelsel. Zilvervliesrijst bevat er aanmerkelijk meer van dan witte rijst. Verder zitten er in rijst verschillende mineralen, zoals fosfor, ijzer, mangaan en jodium. Ook hier bevat zilvervliesrijst er meer dan witte rijst. Waar het de micronutriënten betreft, kun je dus beter voor bruine rijst gaan.

Vezels in bruine rijst

Ook op het gebied van vezels komt bruine rijst er aanmerkelijk beter vanaf. Zilvervliesrijst bevat zo'n 3-4 gram vezels per 100 gram. Bij witte rijst is dit slechts 1-1.5 gram per 100 gram. Vezels zijn essentieel voor de gezondheid van je darmen, en ze houden je langer gevuld. Om die reden kun je dus ook beter voor bruine rijst kiezen.

Wel moet daarbij gezegd worden dat het verschil niet noemenswaardig groot is, rijst is sowieso niet het ideale product is om aan je vezels te komen. Je zou er een pan vol van moeten eten om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 30 gram vezels mee binnen te krijgen! Wanneer je witte rijst met vezelrijke producten eet, zit je dus ook wel goed.

Fytinezuur

Maar als zilvervliesrijst meer vitamines, mineralen en vezels bevat, waarom is er dan nog discussie over? De reden is dat het vliesje om de rijstkorrels ook een aantal stoffen bevat die minder heilzaam zijn. De belangrijkste hiervan is fytinezuur. Dit stofje heeft voordelen (werking als antioxidant - het verdrijft stoffen die schadelijk voor ons zijn), maar het kan ook de opname van onder andere ijzer en zink bemoeilijken. Wie hier sowieso al weinig van eet, kan last van tekorten krijgen. Echter komen deze tekort in Nederland vrij weinig voor. Als je dus gezond en gevarieerd eet hoef je je daar absoluut geen zorgen over te maken.

Zilvervliesrijst of witte rijst?

Welke rijstsoort is nu beter, als we alles zo op een rijtje zetten? Zilvervliesrijst bevat meer voedingsstoffen, en krijgt daarom over het algemeen toch de voorkeur. Het verschil met witte rijst is echter niet heel groot – of in ieder geval kleiner dan vaak gedacht wordt. De glycemische index scheelt ook niet heel veel, zeker als je de rijst met de juiste producten combineert. Ook het verschil in vezels hoeft niet doorslaggevend te zijn, aangezien rijst hier toch maar een klein aandeel in levert.

Hou je meer van witte rijst? Dan hoef je je niet schuldig te voelen als je daarvoor kiest, zolang je de rest van je voedingsschema er maar op afstemt. Zoals al zo vaak op deze website gezegd: variatie is altijd goed, zo weet je zeker dat je niet te weinig of teveel van bepaalde stoffen binnenkrijgt!

Interessant artikel?

Laat even een reactie achter hieronder. Dat vind ik leuk! 🙂

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties