Heb jij ons (eiwitrijk) receptenboek al?
Klik hier voor meer info.
Of lees de reviews op BOL.com!

5

Het belang van (gezonde) vetten!

Een veelgemaakte fout bij mensen die willen afvallen is dat ze naast een reductie in koolhydraten ook te weinig vetten (noten, pindakaas, olijfolie, avocado's, kokosolie, zalm etc.) eten. Wanneer je zowel de koolhydraten als de vetten uit je voedingsschema schrapt dan blijft er niks anders over dan eiwitten. Als je alleen maar eiwitten eet dan wordt je op den duur chagrijnig en futloos en is de kans zeer groot dat je uiteindelijk van je dieet af stapt.

Vetten bevatten relatief veel calorieën, namelijk 9 per gram. Dit is veel ten opzichte van eiwitten en koolhydraten, die slechts 4 calorieën per gram bevatten. Een logische gedachte om af te vallen zou daarom ook zijn om alle vetten uit je voedingsschema te schrappen omdat je dan automatisch minder calorieën binnenkrijgt. Toch werkt dit niet zo simpel.

Waarom vetten zo belangrijk zijn!

Vetten zijn belangrijk voor tal van functies in ons lichaam, ze leveren o.a. energie, ze beschermen onze organen, ze dragen bij een een goede werking van je stofwisseling, ze verbeteren de opname van vitaminen en mineralen en ze stimuleren de aanmaak van diverse hormonen. Er is niks erger dan een dieet te volgen waarbij je voortdurend honger hebt, vetten geven je een verzadigd gevoel waardoor de kans kleiner is dat je 'overeet' of last krijgt van vreetbuien. Kort gezegd heb je dus vetten nodig om optimaal te functioneren en simpelweg lekker in je vel te zitten.

Het gaat om de juiste balans

Je eiwit inname zou, ongeacht je doelstelling, altijd redelijk constant moeten zijn. Als je regelmatig sport is 1.8 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht een goede richtlijn. Wanneer je meer vetten aan je voedingsschema toevoegt dan betekent dit in de meeste gevallen dat je minder koolhydraten zou moeten eten en vice versa. Wanneer je minder koolhydraten, en dus meer vetten eet, dan maakt je lichaam minder insuline aan.

Wanneer je lichaam weinig insuline aanmaakt dan creëer je een ideale omgeving om vet te verbranden, je lichaam spreekt dan vetreserves aan voor het produceren van energie in plaats van koolhydraten. Is het dan verstandig om helemaal geen koolhydraten te eten. Nee, koolhydraten zijn een belangrijke leverancier van energie, je hebt ze dus nodig om hard en intensief te kunnen sporten. Wel is het verstandig om rekening te houden met het moment waarop je ze eet.

De behoefte aan energie is op trainingsdagen groter dan op rustdagen. Om deze reden is het verstandig om het merendeel van je koolhydraten te eten op dagen dat je sport en op rustdagen minder koolhydraten, en dus meer vetten te eten. Dit noemt men ook wel Carb Cycling.

Tips om meer vetten te eten!

Nu je het belang van vetten begrijpt hieronder wat handige tips om ervoor te zorgen dat je meer vetten binnenkrijgt.

Voorzichtigheid geboden!

Ondanks het feit dat (gezonde) vetten goed voor je zijn, bevatten ze veel calorieën (9 per gram), de kans op 'overeten' is dus aanwezig. Wanneer je veel olijfolie over je salade doet, je boterham extra dik belegd met pindakaas of veel noten eet dan loopt dit al snel op in calorieën. Een lepel pindakaas levert bijvoorbeeld al bijna 100 calorieën.

Het is belangrijk om dit te beseffen, welk dieet je ook volgt, calorieën zijn en blijven altijd belangrijk. Als je weinig inzicht hebt in calorieën dan is het om deze reden verstandig om eens voor een periode bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën je nou daadwerkelijk binnenkrijgt.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 5 reacties