Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

5

Het belang van (gezonde) vetten!

Een veelgemaakte fout bij mensen die willen afvallen is dat ze naast een reductie in koolhydraten ook te weinig vetten (noten, pindakaas, olijfolie, avocado's, kokosolie, zalm etc.) eten. Wanneer je zowel de koolhydraten als de vetten uit je voedingsschema schrapt dan blijft er niks anders over dan eiwitten. Als je alleen maar eiwitten eet dan wordt je op den duur chagrijnig en futloos en is de kans zeer groot dat je uiteindelijk van je dieet af stapt.

Vetten bevatten relatief veel calorieën, namelijk 9 per gram. Dit is veel ten opzichte van eiwitten en koolhydraten, die slechts 4 calorieën per gram bevatten. Een logische gedachte om af te vallen zou daarom ook zijn om alle vetten uit je voedingsschema te schrappen omdat je dan automatisch minder calorieën binnenkrijgt. Toch werkt dit niet zo simpel.

Waarom vetten zo belangrijk zijn!

Vetten zijn belangrijk voor tal van functies in ons lichaam, ze leveren o.a. energie, ze beschermen onze organen, ze dragen bij een een goede werking van je stofwisseling, ze verbeteren de opname van vitaminen en mineralen en ze stimuleren de aanmaak van diverse hormonen. Er is niks erger dan een dieet te volgen waarbij je voortdurend honger hebt, vetten geven je een verzadigd gevoel waardoor de kans kleiner is dat je 'overeet' of last krijgt van vreetbuien. Kort gezegd heb je dus vetten nodig om optimaal te functioneren en simpelweg lekker in je vel te zitten.

Het gaat om de juiste balans

Je eiwit inname zou, ongeacht je doelstelling, altijd redelijk constant moeten zijn. Als je regelmatig sport is 1.8 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht een goede richtlijn. Wanneer je meer vetten aan je voedingsschema toevoegt dan betekent dit in de meeste gevallen dat je minder koolhydraten zou moeten eten en vice versa. Wanneer je minder koolhydraten, en dus meer vetten eet, dan maakt je lichaam minder insuline aan.

Wanneer je lichaam weinig insuline aanmaakt dan creëer je een ideale omgeving om vet te verbranden, je lichaam spreekt dan vetreserves aan voor het produceren van energie in plaats van koolhydraten. Is het dan verstandig om helemaal geen koolhydraten te eten. Nee, koolhydraten zijn een belangrijke leverancier van energie, je hebt ze dus nodig om hard en intensief te kunnen sporten. Wel is het verstandig om rekening te houden met het moment waarop je ze eet.

De behoefte aan energie is op trainingsdagen groter dan op rustdagen. Om deze reden is het verstandig om het merendeel van je koolhydraten te eten op dagen dat je sport en op rustdagen minder koolhydraten, en dus meer vetten te eten. Dit noemt men ook wel Carb Cycling.

Tips om meer vetten te eten!

Nu je het belang van vetten begrijpt hieronder wat handige tips om ervoor te zorgen dat je meer vetten binnenkrijgt.

  • Kies de vettere vlees en vissoorten
  • Eet eieren (inclusief eigeel)
  • Gebruik kokosolie om in te bakken en braden
  • Neem een lepel pindakaas
  • Doe bacon door je omelet
  • Eet vettere kaassoorten
  • Eet vaker een handje noten
  • Doe avocado en/of olijven door je salade
  • Eet vaker kokosnoot
  • Neem een visolie supplement

Voorzichtigheid geboden!

Ondanks het feit dat (gezonde) vetten goed voor je zijn, bevatten ze veel calorieën (9 per gram), de kans op 'overeten' is dus aanwezig. Wanneer je veel olijfolie over je salade doet, je boterham extra dik belegd met pindakaas of veel noten eet dan loopt dit al snel op in calorieën. Een lepel pindakaas levert bijvoorbeeld al bijna 100 calorieën.

Het is belangrijk om dit te beseffen, welk dieet je ook volgt, calorieën zijn en blijven altijd belangrijk. Als je weinig inzicht hebt in calorieën dan is het om deze reden verstandig om eens voor een periode bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën je nou daadwerkelijk binnenkrijgt.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan wordt enorm gewaardeerd. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt enorm gewaardeerd!

Laat een reactie achter:

 

Sytske - 20 april 2015

Terwijl ik dus juist problemen ervaar met Intermittent Fasting. 's Morgens eet ik al tig jaren het nodige aan fruit en ik vind het te lastig om dat op een andere manier in te plannen 😉

Reageer
Mark - 20 april 2015

Klopt, ze spreken elkaar allemaal iets tegen, maar ze hebben ook allemaal een overeenkomst. Dat is namelijk het creëren van een calorietekort. Waar ze in verschillen is de methodiek waarmee dit calorietekort wordt gecreëerd.

Het is belangrijk dat je iets doet wat goed bij je past, ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik een grote eter ben. Ik heb geen probleem met grote maaltijden.

Daarom ben ik ook zo'n voorstander van Intermittent Fasting. Je kunt maaltijden eten die je een verzadigd gevoel geven, terwijl je nog steeds onder je energiebehoefte eet. Dit vind ik veel lastiger als ik de dag begin met een stevig ontbijt.

Reageer
Sytske - 20 april 2015

Dat snap ik allemaal en de enige reden die ik kan bedenken dat mensen dit doen is dus juist vanwege de hoeveelheid dieetmethodes. Die spreken elkaar allemaal wel weer tegen voor wat betreft je wel of juist niet zou moeten/mogen eten.

Reageer
Mark - 20 april 2015

De grote diversiteit aan informatie maakt het er ook allemaal niet gemakkelijker op.

De nummer één fout is dat mensen te te snel resultaat willen zien/verwachten, zichzelf compleet uithongeren, gedemotiveerd raken en uiteindelijk weer terug vallen in hun oude patroon.

Je moet het leuk vinden om regelmatig te sporten en gezond te eten en het is belangrijk om te beseffen dat het tijd kost om resultaat te zien.

Reageer
Sytske - 20 april 2015

Dit zie ik ook vaak gebeuren bij leden van een site over afvallen waar ik lid van ben
Als ik ze dan wijs op het feit dat vitamines A, D, E en juist alleen oplosbaar zijn in vet vertel ik ze, blijkbaar, vaak iets nieuws. En ze weten dan vaak ook niet dat je vet ook nodig hebt juist om af te vallen...
Vermoedelijk lees ik te veel over gezond afvallen (of aankomen), terwijl andere mensen dat duidelijk weer (veel) te weinig doen 😉

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 5 reacties