Het verschil tussen goede en slechte vetten!

In de afgelopen twintig jaar is ons vaak ter oren gekomen dat vetten slecht voor je zouden zijn. Vetarm eten was dan ook een hele poos het credo. Inmiddels weten we dat die boodschap niet volledig is. Ja, er bestaan slechte vetten die je beter kan vermijden. Maar tegelijk zijn er gezonde soorten waar je simpelweg niet zonder kan! Daarom leggen we het nog ’s uit: het verschil tussen goede en slechte vetten.

Ons lichaam kan niet zonder vet

Vooropgesteld: als je denkt gezond bezig te zijn omdat het aandeel vetten in jouw voedingspatroon minimaal is, dan kom je bedrogen uit! Ons lichaam kan NIET zonder vet. Het is een belangrijke bouwstof van onze cellen en in het bijzonder de celmembranen. De celmembraan vormt een soort beschermlaagje om je cel heen en is tegelijk een doorgeefluik van voedingsstoffen die vanuit het bloed in de cel aankomen.

Positieve werking van vet

Voor je hersenen is vet van grote waarde: ze bestaan zelfs voor het grootste gedeelte uit vetten! Je hart gebruikt ze graag als brandstof. En dan is er nóg een belangrijke: ook je hormonen worden opgebouwd met behulp van vetten. Last but not least: ze werken sterk verzadigend. En zo kunnen we nog best wel even doorgaan met het schrijven over de positieve werking ervan op je gezondheid. Hopelijk is voor nu duidelijk dat vetten gewoon thuishoren in een gezond voedingspatroon.

Soorten vet

De bouwstenen van vet zijn ‘vetzuren’. We kennen vier soorten vetten: verzadigde-, enkelvoudig onverzadigde-, meervoudig onverzadigde- en transvetten. Deze vier kun je niet allemaal over één kam kan scheren: sommige zijn goed voor je, andere niet. Laten we beginnen bij de goede vetten.

Goede vetten

Tot de goeie vetten behoren de enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten, veelal te herkennen aan hun vloeibare vorm. Het verschil tussen enkelvoudig en meervoudig zit ‘m in de samenstelling van de aanwezige vetzuren. Beide bevatten zogenaamde omega-vetzuren die allemaal een verschillende werking hebben.

Enkelvoudig onverzadigde vetten bevatten:

  • Omega-7-vetzuren: macadamia’s en wilde zalm
  • Omega-9-vetzuren: olijfolie, hazelnoot(olie), avocado, sesamolie en eieren

Meervoudige onverzadigde vetten bevatten:

Verhouding omega-3 en omega-6

De verhouding waarin we de verschillende omega-vetzuren eten heeft veel effect op onze gezondheid. We doelen dan met name op de verhouding omega-3 ten opzichte van omega-6. Wat opvalt is dat de meeste mensen te weinig omega-3 binnenkrijgen en tegelijk een teveel aan omega 6. Het gevolg is een disbalans, dat kan leiden tot ontstekingen.

Ook neurologische aandoeningen zoals depressies en gedragsstoornissen worden hiermee in verband gebracht. Dat is ook niet zo gek. Heel veel producten bevatten namelijk relatief veel linolzuur, de bekendste vorm van omega-6. Denk aan (dieet)margarines, noten, zaden, zonnebloemolie, pindaolie, maisolie en sojaproducten. Focus daarom in je voeding op voldoende inname van omega-3. Een supplement van omega-3, zoals visolie, kan je in dit geval helpen.

Verzadigde vetten gezond?

Ook verzadigde vetten beschouwen we als ‘gezond’, mits deze niet overmatig gebruikt worden. Je kunt ze eenvoudig herkennen omdat ze kamertemperatuur (en kouder) een hardere structuur hebben. Voorbeelden zijn vlees, kaas, boter, kokos en cacao. Verzadigd vet heeft je lichaam in beperkte mate nodig, helaas krijgen we er heel gemakkelijk vaak teveel van binnen. Een optimale verhouding tussen verzadigd en onverzadigd vet is 1:5. Opletten met je portie dus!

Slechte vetten

Een teveel aan verzadigd vet is niet wenselijk. Maar er bestaat nog een vierde soort vet die weinig tot niks bijdraagt aan een goeie gezondheid. We doelen op transvetten. Dit zijn kunstmatige vetten die ontstaan doordat vloeibare oliën bewerkt worden om ze harder en smeerbaarder te maken. Dit proces wordt ‘hydrogeneren’ genoemd.

Transvetten zitten trouwens van nature in hele kleine mate in vlees en zuivel. Deze natuurlijke vorm heeft geen nadelige gevolgen. Maar de kunstmatige des te meer! Ze verhogen je cholesterol en je bloedsuikerwaarde. Ook is aangetoond dat ze bijdragen aan het ontstaan van hart- en vaatziekten en dat ze kankerverwekkend zouden zijn.

Met name kant-en-klare producten bevatten transvetten. Maar ook koekjes, gebak, zoutjes en fastfood zitten er vol mee….Die rijen in de supermarkt kun je dus voortaan het beste overslaan 😉

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties