Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

2

Waarom vette vis zo gezond is!

De Nederlandse overheid adviseert al jarenlang om minstens twee keer per week vis te eten. Uit onderzoek blijkt echter dat maar weinig mensen dat advies ook opvolgen: slechts zo’n twintig procent. Onder jongeren ligt dat getal zelfs nog lager, namelijk op acht procent. Ben jij ook iemand uit die grote groep die maar zelden vis eet? Dan is het verstandig om daar verandering in te brengen! In dit artikel leggen we je precies uit wat zo gezond is aan vette vis.

Wat is vette vis?

Er wordt niet altijd duidelijk onderscheiden welke vissoorten vet zijn en welke niet. In het algemeen kun je een vis tot de vettere soorten rekenen wanneer hij een vetgehalte heeft dat boven de 10% ligt. Binnen die categorie kan het percentage vetten natuurlijk nog flink verschillen. Makreel bevat bijvoorbeeld 18% vet, waar dat voor sardientjes ‘maar’ 12% is.

Je hoeft je om dat soort variaties echter niet heel veel zorgen te maken. Wissel je wat af met de verschillende soorten vette vis, dan krijg je alle goede stoffen ruimschoots binnen.

Welke soorten vette vis zijn er?

Er zijn verschillende soorten vette vis te krijgen in de meeste supermarkten. Hieronder een handig lijstje met vissoorten en hun vetgehalte:

  1. Bokking, gerookt (20,2 g vet)
  2. Makreel (18 g vet)
  3. Paling (16 g vet)
  4. Zalm (15.7 g vet)
  5. Haring (16 g vet)
  6. Sardientjes (12 g vet)

Waarom is vette vis gezond?

Veel mensen weten wel dat vis eten aangeraden wordt, maar doen het toch weinig. Misschien kunnen onderstaande voordelen daar verandering in brengen!

1. Omega 3 is essentieel

Sommige mensen denken nog steeds dat je vette vis beter links kunt laten liggen, omdat het relatief veel calorieën bevat door de vele vetzuren. Die vetten zijn echter juist de reden dat deze voedingsgroep zo gezond is! Het gaat om zogenaamde gezonde vetzuren, ook wel bekend onder de naam omega 3.

Je hebt ze nodig voor allerlei lichaamsprocessen: ze zorgen ervoor dat je hersenen en zenuwen goed functioneren, houden je huid en je ogen gezond en helpen je om je hormonen in balans te houden. In de juiste verhouding met een ander vetzuur, omega 6, houdt omega 3 bovendien je cholesterollevels op peil.

2. Vitamines en mineralen

Naast omega-3 vetzuren bevat vette vis ook nog allerlei andere gezonde stoffen, waaronder veel vitamines en mineralen. Vooral de vettere vissoorten bevatten veel vitamine A en D, belangrijk voor respectievelijk je ogen en je botten en tanden. Ook B12 komt in vis voor; die vitamine is vooral belangrijk voor het functioneren van het zenuwstelsel.

Dan bevat vette vis het mineraal jodium, dat vooral van belang is voor de werking van de schildklier. Daarnaast heeft jodium een ontstekingsremmende werking, waardoor het allerlei kwaaltjes kan voorkomen. Ten slotte bevat vette vis nog zink, een mineraal dat essentieel is voor een goede werking van het immuunsysteem.

3. Vette vis voor je brein

Uit onderzoeken blijkt dat al die gezonde stoffen in vette vis ook je brein gezond kunnen houden. Zo hebben mensen die veel vis eten minder last van depressies, komen zelfmoorden in deze groep minder voor en gebruiken visliefhebbers minder geweld. De kans op dementie wordt kleiner, net als het risico op hart- en vaatziekten en een te hoog cholesterol. Zelfs de concentratie en cognitieve vaardigheden lijken gestimuleerd te worden door de consumptie van vette vis.

Hoe vaak vette vis eten?

Natuurlijk is iedere keer dat je vette vis eet mooi meegenomen. Bovenstaande voordelen worden echter pas goed zichtbaar wanneer je zo’n twee keer per week vis op je menu zet. Dat hoeft niet iedere keer volvet te zijn: één keer vette vis en één keer magere vis is ook prima. Vind je het wat prijzig om twee keer per week verse vis te eten?

Ook ingevroren producten zijn een prima optie. Vis in blik kan ook, maar dan is het opletten dat er geen ongezondere vetten aan de vis zijn toegevoegd. Ook vind je soms zout en zelfs suiker terug.

Let op voor kwik

Een laatste waarschuwing: door milieuvervuiling of slechte kweekomstandigheden gebeurt het nog wel eens dat vissen kwikdeeltjes binnenkrijgen, die uiteindelijk bij jou op je bord belanden. Dat maakt die lekkere vette vis toch meteen een stuk minder gezond!

Zeker voor zwangere vrouwen of zieke mensen is kwik flink gevaarlijk, dus probeer altijd biologische vissen met een duidelijk keurmerk te kopen en vermijd soorten als blauwvintonijn en de Chileense zeebaars, die het meeste risico lopen op kwikvervuiling. Over het algemeen is wild gevangen vis ook minder problematisch dan gekweekte vis. Door goed op te letten wat je koopt, voorkom je nare gezondheidsproblemen!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 22 september 2016

Dag Viktor,

Voeding is altijd beter dan supplementen.
Desalniettemin is een visolie supplement zeker een goed alternatief.
Ga niet meteen voor de goedkoopste, maar kies een kwalitatief goede.

Zelf neem ik 2 capsules per dag van het merk 'Now'.

Groeten,

Mark

Reageer
Viktor - 22 september 2016

Bedankt voor deze informatie. Mijn enige vraag is of vis olie capsules het zelfde effect hebben als vette vis. Ik vindt vis namelijk totaal niet lekker maar wil toch wat gezonder leven.

Vriendelijke groet,
Viktor

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties