5

Zijn eieren gezond?

Nederlanders eten flink wat eieren – gemiddeld krijgen we er jaarlijks bijna 200 binnen! Niet gek, want we eten gekookte eitjes bij het ontbijt, bakken omeletten bij het diner en gooien ook nog eens flink wat ei door onze salades heen. Zo loopt het vanzelf aardig op! Toch hoor je ook vaak dat het ongezond zou zijn om meer dan twee eieren per week te eten. Hoe actueel is dat advies? Zijn eieren inderdaad zulke cholesterolbommen als vaak wordt aangenomen? Word je dik van eidooiers? In dit artikel zetten we alle fabels en feiten over eieren bij elkaar.

Eieren en cholesterol

Laten we maar direct met het grootste bezwaar beginnen: eieren zitten bomvol cholesterol. Ze bevatten er maar liefst 212 mg van, terwijl de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid 300 mg is. Dit is de voornaamste reden dat het eten van eieren jarenlang werd afgeraden! Toch is het niet zo simpel als het lijkt, want cholesterol in het eten verhoogt lang niet altijd ook het cholesterol in het lichaam.

Uit recenter onderzoek blijkt dat eieren bij 70% van de mensen helemaal geen invloed heeft op het cholesterollevel, en als er wel iets steeg, was dat het niveau van het ‘goede’ cholesterol HDL. Dit stofje vermindert de kans op ziektes juist! Met andere woorden, om de cholesterol hoef je eieren niet te laten liggen.

Vitamines en mineralen

Iets dat maar weinig mensen weten, is dat eieren één van de voedzaamste voedingsmiddelen op aarde zijn. Ze klinken misschien niet zo exotisch als gojibessen en quinoa, maar het zijn echte superfoods! Eén ei bevat van talloze vitaminen een flinke portie, zoals van vitamine A, D, E, K en verschillende B-vitamines.

Daarnaast zitten er in eieren gezonde mineralen zoals selenium, zink en calcium. Ook foliumzuur komt in relatief grote hoeveelheden voor in eieren, een stof die vooral voor zwangere vrouwen heel belangrijk is. Zo dragen eieren dus heel gemakkelijk bij aan een volledig voedingspatroon.

Choline en antioxidanten

Een andere stof die je in eieren vindt, is choline. Er is een grote kans dat je nog nooit van dit nutriënt gehoord hebt, want het is relatief onbekend – terwijl het toch een belangrijke rol speelt in ons lichaam. Choline helpt bij het opbouwen van cellen, het zorgt dat je brein goed functioneert en helpt ontstekingen te voorkomen.

Daarnaast bevatten eieren twee belangrijke antioxidanten, luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen voorkomen dat je zicht bij het ouder worden achteruit gaat. Zowel van choline als van deze antioxidanten krijgen veel mensen structureel te weinig binnen, dus eieren kunnen daarbij een steuntje in de rug zijn!

De dooier eten

Dan komen we bij een volgend veelgehoord advies: dat je beter niet te veel eidooiers kunt eten. Het zou gezonder zijn om alleen het eiwit te gebruiken en de dooier weg te gooien. De reden is dat de meeste cholesterol in eieren in de dooier zit – maar we hebben al eerder gezien dat we ons daar geen zorgen om hoeven te maken. En met dat bezwaar uit de weg geruimd, blijkt het juist heel belangrijk om de eidooier wel te gebruiken! De meeste gezonde stoffen die hierboven genoemd worden, zitten namelijk in de dooier.

Eieren zijn gezond

Eieren zijn dus zeker gezond. Ei is één van de weinige voedingsmiddelen die alle essentiële aminozuren bevat, in de juiste verhoudingen. Dit geldt voor iedereen, maar met name heel sterk voor vegetariërs. Wie geen vlees eet, heeft namelijk relatief weinig volwaardige eiwitbronnen tot zijn beschikking. Ook vitamine B12 kan voor vegetariërs een probleem zijn, en dit komt in ei in significante hoeveelheden voor. Iedereen kan dus zonder gevaar voor de gezondheid ongeveer twee eieren per dag eten, maar voor vegetariërs is het zelfs aan te raden om dat te doen!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Sytske - 22 oktober 2015

Ik ben dus opgegroeid met het idee van maximaal 2 eieren per week. Thuis kregen we op zaterdag- en zondagochtend een gekookt ei bij het ontbijt. Verder hooguit af en toe een omelet bij de maaltijd, als vleesvervanger, of een hardgekookt ei door de sla. Als ik nu eens eieren eet hoor ik dat stemmetje nog steeds...

Reageer
Mark (beheerder) - 21 oktober 2015

Hi Marvin,

Ja, het gevoel dat eieren slecht (vooral het eigeel) overheerst nog steeds bij veel mensen ja.

Gr, Mark

Reageer
Mark (beheerder) - 21 oktober 2015

Hi Chris,

Bedankt voor je reactie en klopt helemaal.
Ben zelf ook gek op eieren!

Gr, Mark

Reageer
Marvin - 21 oktober 2015

Gezond en nog eens erg lekker ook! Vroeger werd er inderdaad altijd gezegd dat eieren slecht voor je zijn, daardoor hebben veel mensen waarschijnlijk nu nog steeds dat (verkeerde) beeld...

Reageer
Chris Meyer - 21 oktober 2015

Goed artikel, ik begin iedere morgen met 4 hele eieren, heerlijk en gezond en het zorgt tevens voor verhoging van het testosteron ;).

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 5 reacties