Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

Tips om een blessure te voorkomen

In Nederland sporten miljoenen mensen, en het is daarom niet vreemd dat er ook jaarlijks weer flink wat sporters blessures oplopen. Ontzettend vervelend, want zo kun je een flinke tijd niet meer zo intensief bewegen – en als je pech hebt, doet het nog eens flink pijn ook! Gelukkig hoeft het niet heel moeilijk te zijn om verwondingen te voorkomen. Als je je tijdens het sporten aan de volgende vijf basisprincipes houdt, verklein je de kans op een serieuze blessure al direct enorm.

En goede warming-up

Nog steeds zijn er veel te veel sporters die een warming-up ‘saai’ vinden, of een ‘verspilling van de tijd’. Toch is het ontzettend belangrijk om je spieren eerst goed op te warmen, want als ze nog koud en stijf zijn, weet je bijna zeker dat je vroeg of laat een keer last krijgt van een blessure! Het wordt aanbevolen om zo'n 10 minuten op lage intensiviteit te fietsen of hard te lopen voor je aan een serieuze training begint.

Zeker als je met zware gewichten gaat trainen is het belangrijk dat je eerst goed warm wordt. Je kunt bijvoorbeeld eerst wat reps doen met een licht gewicht alvorens je daadwerkelijke training begint.

Goed materiaal

Het is een beetje afhankelijk van de sport, maar vaak geldt dat een uitrusting van goede kwaliteit je helpt om een blessure te voorkomen. Vooral schoenen zijn belangrijk: stevige zolen vangen de klappen voor je knieën en rug deels op en voorkomen op die manier dat je last krijgt van je gewrichten.

Bespaar hier als hardloper dus zeker niet op de kosten! Verder kunnen bij sommige sporten ook beschermende materialen als helmen en kniebeschermers handig zijn. Vergeet ten slotte niet om fijne kleding te kopen: een schurend shirt of een broek met touwtjes waar je over struikelt zullen geen levensgevaarlijke verwondingen veroorzaken, maar ze kunnen een serieuze bron van irritatie vormen.

Techniek om een blessure te voorkomen

Vooral bij krachttraining is het waanzinnig belangrijk om op een goede techniek te letten, maar ook in andere sportvelden kan de juiste uitvoering van de oefeningen je behoeden tegen een blessure. Laat je als beginner zeker ondersteunen door een fitness instructeur. Zorg eerst dat je techniek goed onder de knie hebt alvorens je de gewichten gaat verhogen. Zorgvuldigheid komt altijd boven snelheid, kracht en intensiteit, wat je ook doet.

Gebruik je losse gewichten? Let dan extra op, een verkeerde houding kan lelijke blessures veroorzaken. En gebruik je machines tijdens het sporten? Zorg dan dat die op de juiste manier ingesteld staan, zodat je lichaam optimaal ondersteund wordt waar dat nodig is!

Ga niet ‘opscheppen’

Sta je in de sportschool altijd tussen de gespierde mannen wanneer je je oefeningen aan het doen bent? Of train je samen met een maatje dat eigenlijk nét iets harder gaat dan jij? Dan is de verleiding groot om te laten zien wat je kunt; je wilt immers graag laten zien dat je heus wel net zo goed bent als die anderen om je heen.

Fitness is echter niet primair een wedstrijd, het gaat allereerst om jouw eigen ontwikkeling – en die belemmer je juist met dat soort haantjesgedrag! Concentreer je dus op jezelf en op wat jij aankunt: als je sportmaatje je uit blijft dagen, is dat mooi zijn eigen probleem.

Stop bij een blessure

Natuurlijk hoef je niet direct te stoppen als je een klein pijntje voelt, maar blijf wel je gezonde verstand gebruiken. Wordt de pijn steeds erger? Hou jezelf dan niet voor de gek: je lichaam geeft je een waarschuwing, en daar kun je maar beter genoeg aandacht aan besteden. Geef jezelf ruim voldoende rust, en probeer dan pas weer of het sporten weer beter gaat – of ga langs de huisarts of de fysio als je klachten niet verdwijnen.

Vertrouw hoe dan ook nooit op pijnstillers, want daarmee onderdruk je alleen de symptomen, en laat je het onderliggende probleem (de blessure zelf) alleen maar verder groeien!

Heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder een reactie achter. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren! 🙂

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties