Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

10 gezonde snacks met weinig calorieën!

Zeg maar DAG tegen chips, candybars, snoep, frisdrank en gefrituurde hap. Snacken hoeft namelijk helemaal niet ongezond te zijn. Loop jij halverwege de ochtend, middag of na het avondeten tegen een dipje aan? Laat je dan inspireren door deze 10 gezonde en caloriearme snacks. Hier zijn geen ingewikkelde sessies in de keuken voor nodig! Voeg deze gezonde snacks met weinig calorieën gewoon toe aan je wekelijkse boodschappenlijst en zorg dat je er één bij je hebt in geval van nood.

Waarom snacks met weinig calorieën?

Mocht je tussen je maaltijden door trek hebben, is het verstandig om die behoefte goed te vertalen. Om je totale energie inname van de dag niet te groot te maken kies je een snack met relatief weinig calorieën. Daarnaast is het verstandig om een snack met zo min mogelijk geraffineerde suikers te nemen, zodat je bloedsuikerspiegel gedurende de dag zo stabiel als mogelijk blijft en je niet ongewenst nog meer dipjes creëert. Onderstaande snacks voldoen aan beide eisen!

1. Een kopje rood fruit

Aardbeien, frambozen, rode bessen en cranberries: allemaal fruitsoorten die relatief weinig suiker bevatten. Bovendien zijn het kleine bommetjes van vitaminen, mineralen en antioxidanten. De rode kleur wordt bepaald door fytonutriënten, een verzamelnaam voor de stofjes in de plant die verantwoordelijk zijn voor de kleur, geur en smaak. De kleur vertelt ons welke gezondheidsvoordelen de fruit- of groentesoort ons kan geven. Rood staat voor goede urinewegen en een sterk geheugen.

2. Gekookt eitje

Beginnende trek is eenvoudig te bestrijden met een gekookt eitje. Tegelijkertijd zorg je hiermee voor een extra dosis eiwitten. Ideaal voor na een intensieve workout om je spieren te helpen herstellen. Er is geen product op de wereld met een hogere biologische waarde dan een ei: 100% van de eiwitten uit het ei worden door je lichaam gebruikt om er lichaamseigen eiwitten mee te maken. Wist je trouwens dat het eigeel méér eiwit bevat dan het witte gedeelte van het ei?

3. Twee eetlepels zonnebloempitten

Deze vezelrijke snack met een lekker bite is perfect als tussendoortje: snel, gezond én makkelijk mee te nemen. Zonnebloempitten zijn een goede bron van lysine, een aminozuur dat bijdraagt aan het onderdrukken van het herpesvirus (koortslip). Daarnaast bevatten ze veel vitamine E en het ontgiftende mineraal molybdeen. Beide onmisbaar voor een stralende huid en mooi glanzend haar!

4. Blokje pure chocola (20 gr)

Chocola als snack? Jazeker! Maar wel de pure variant met minimaal 70% cacao. Het is een mentale opkikker, die tegelijkertijd zorgt voor ontspanning en een goed humeur. Handig als je nog even wat uurtjes moet doortrekken op kantoor. Vanwege het aandeel verzadigd vet en de bewerking met suiker is het verstandig om het bij een klein blokje van maximaal 20 gram te houden.

5. Schaaltje snackgroenten

Snackgroenten horen zeker thuis in deze top 10 van gezonde snacks met weinig calorieën. Ideaal zijn de kleine tomaatjes, komkommertjes, worteltjes, radijsjes en paprikaatjes die je tegenwoordig als snackgroenten kan kopen. Met een doosje op je bureau weet je zeker dat je de dag doorkomt met behulp van een voedzaam en caloriearm tussendoortje. Bovendien geef je zo meteen een boost aan je dagelijkse hoeveelheid groenten, de beste bron van vitaminen en mineralen!

6. Portie olijven

Niet voor iedereen weggelegd, maar áls je van olijven houdt is het de perfect snack! Een olijf bevat niet zo veel calorieën als men vaak denkt en vrijwel geen suiker. Ook geven ze je snel een verzadigend gevoel dankzij de aanwezige enkelvoudige onverzadigde vetten, een ware brandstof voor je hersenen.

7. Vijf walnoten

Noten vormen een uitstekend tussendoortje. Maar omdat ze relatief veel calorieën bevatten door de aanwezige koolhydraten en vetten, is het goed om je bewust te zijn van de hoeveelheid. Walnoten zijn bij ons favoriet. Dat komt omdat ze rijk zijn aan omega 3: een vetzuur dat zorgt voor algehele vitaliteit, een goed geheugen en bijdraagt aan de ontwikkeling van je hersenen. Om je een idee te geven: één walnoot bevat ongeveer 25 calorieën.

8. Handje gojibessen

Voel jij je opeens wat futloos of vermoeid worden? Dan is het de hoogste tijd voor een handje gojibessen. Niet voor niets is de gojibes bestempeld als superfood. Deze gedroogde bes met een dieprode kleur is rijk aan antioxidanten die je weerstand een ware boost geven. De gojibes bevat maar liefst 18 verschillende aminozuren en 21 mineralen. En ze smaken nog heerlijk ook!

9. Drie gedroogde abrikozen

Abrikozen, dadels en vijgen zijn handig als snack, omdat ze lang goed blijven en je zo kunt meenemen. Gedroogde abrikozen staan erom bekend dat ze helpen tegen een hoge bloeddruk. Kies wel de ‘ongezwavelde’ variant (die niet oranje zijn maar bruin), omdat deze niet met het toxische zwavel bewerkt zijn. Let op: hierdoor worden ze wel iets minder lang houdbaar.

10. Groene smoothie

Heb jij wat meer tijd in de ochtend om je snack voor de dag klaar te maken? Haal dan je blender tevoorschijn, mix wat bladgroenten met fruit en een scheutje water en blend dit tot een smoothie. Je kunt hiermee eindeloos variëren door de keuze van de bladgroenten en het fruit af te wisselen. Begin eenvoudig met bijvoorbeeld 2 handjes veldsla, 1 banaan en een kopje aardbeien. Als dat bevalt kun je gaan experimenteren met het toevoegen van kruiden of andere gezonde ingrediënten!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties