FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

4

Het verschil tussen anaerobe en aerobe training!

Wat voor soort training doe jij het liefst? Bij deze vraag denk je waarschijnlijk automatisch aan de termen krachttraining, conditietraining enzovoorts. Toch kun je verschillende sporten ook op een andere manier indelen, namelijk in anaerobe en aerobe lichaamsbeweging. Er zit maar een klein verschil in de letters, maar het verschil in deze trainingen is enorm. In dit artikel leggen we je uit wat het verschil is tussen anaerobe en aerobe training.

Wat is anaerobe en aerobe?

Je kunt misschien al uit de woorden afleiden waar de termen anaerobe en aerobe training op gebaseerd zijn, namelijk op lucht, oftewel zuurstof. Aeroob betekent namelijk grofweg ‘met zuurstof’ terwijl anaeroob ‘zonder zuurstof’ betekent. In de praktijk kom het eigenlijk nooit voor dat lichaamsbeweging voor de volle 100% anaeroob of aeroob is, en zal je dus praktisch altijd een combinatie hiervan ervaren. Wel is het zo dat in de meeste gevallen een van de twee varianten domineert en dus een totaal ander effect op je zou hebben dan wanneer het andersom zou zijn.

Anaerobe trainingen zijn trainingen met een hoge intensiteit die van korte duur zijn, zoals bijvoorbeeld krachttraining, touwtjespringen of sprintjes trekken. Je lichaam moet in een korte periode heel snel energie produceren zonder de hulp van zuurstof. Door de beperkte aanwezigheid van zuurstof kan je deze activiteit slechts voor een relatief korte periode volhouden.

Aerobe trainingen zijn trainingen met een lagere intensiteit die van langere duur zijn. Je kunt hierbij denken aan wandelen, joggen en langeafstandfietsen of –zwemmen. In dit geval kan je lichaam wel energie produceren met behulp van zuurstof. Je kunt de activiteit dus ook veel langer volhouden dan bij anaerobe lichaamsbeweging.

Het verschil in anaerobe en aerobe training

Er zit dus nogal een groot verschil in of jij anaerobe trainingen doet of aerobe trainingen. Beide hebben dan ook hun eigen kenmerken en pluspunten.

Anaerobe training

Tijdens anaerobe training (korte intensieve inspanning) worden koolhydraten in je lichaam heel snel omgezet in energie om aan je energiebehoefte te voldoen. Een anaerobe handeling komt namelijk als een soort verrassing voor je lichaam waardoor je lichaam plotseling moet gaan schakelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je iets optilt, je gaat springen of een sprintje trekt.

Om aan de plotselinge energiebehoefte te voldoen gebruikt je lichaam de kanalen die normaal gesproken zuurstof zouden gebruiken. Door deze actie raakt de glycogeen voorraad (brandstof voor je spieren) in je spieren snel op. Je lichaam kan zoiets als een korte intensieve inspanning maar voor hooguit negentig seconden volhouden. Dit is ook de reden dat niemand langdurig op zijn absolute top kan hardlopen of fietsen.

Aerobe training

Tijdens aerobe activiteit (lage intensiteit) wordt energie via de normale route geproduceerd, dus met behulp van zuurstof. Je lichaam hoeft niet opeens over te schakelen en daardoor kan je systeem op een normale manier blijven werken. Bij aerobe lichaamsbeweging is de behoefte aan energie minder direct dan bij anaerobe activiteiten.

Hierdoor heeft je lichaam alle tijd voor het vervoeren van voldoende zuurstof via de longen naar de spieren. Bij aerobe inspanning wordt naast de glycogeen voorraad van de spieren ook vet verbruikt. Het voordeel van aerobe inspanning is dat je het langer kunt volhouden, het nadeel is dat er langzamer energie wordt geproduceerd.

Tot slot

Beide soorten trainingen hebben redelijk dezelfde voor- en nadelen, maar niet alles is geschikt voor elk persoon. Het is dan ook goed voor jezelf om een middenweg te vinden in deze twee soorten. Aerobe trainingen verbeteren onder andere je hart- en longfunctie en je conditie waardoor je je fitter voelt. Ook je metabolisme versnelt erdoor. Anaerobe trainingen hebben eigenlijk dezelfde voordelen wat conditie en hart- en longfunctie betreft, maar je moet er al wel wat conditie voor hebben, anders kan het heel intensief voor je zijn.

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 23 februari 2017

Leuk om te horen P. de Ridder! 🙂

Reageer
P van de Ridder - 23 februari 2017

Prima, heel duidelijk.
Ik gebruik je site voor een opleiding tot animateur in Frankrijk. Dus likes en delen wordt lastig voor de fransen!!
Maar ik ben er super blij mee;))

Reageer
Mark (beheerder) - 3 november 2016

Goed om te horen Bram! 🙂

Reageer
Bram Putzeys - 3 november 2016

Ik vond het een zeer interessant artikel. Ik heb er veel uit geleerd.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 4 reacties