Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

18

Is Brinta gezond? 

Brinta is, net als havermoutpap, één van die ontbijtjes waar veel mensen mee zijn opgegroeid. Waar havermout inmiddels weer razend populair is, hebben veel gezondheidsblogs Brinta nog niet omarmd. Veel mensen trekken daaruit de conclusie dat Brinta wel niet net zo goed voor je zal zijn. Maar is dat terecht, of vormt het eigenlijk ook een prima ontbijt? Kortom, is Brinta gezond, of valt dat vies tegen? In de blog van vandaag bespreken we de belangrijkste eigenschappen van deze bekende pap. Je kunt daarna zelf beslissen of Brinta iets is dat je vaker op het menu wilt gaan zetten!

Vezels in Brinta

Vezels zijn razend belangrijk, en zeker in je ontbijt. In het algemeen zorgen deze onverteerbare koolhydraten ervoor dat je darmen gezond en schoon blijven. Daarnaast verlagen ze het slechte LDL-cholesterol in je lichaam, en verhogen ze juist het goede HDL-cholesterol. In je ontbijt zijn ze bovendien essentieel omdat ze ervoor zorgen dat je je de hele ochtend goed gevuld voelt.

Zo voorkom je dat je uren voor de lunch alweer met een knorrende maag rondloopt. Bij Brinta zit dat gelukkig wel goed, met 10,5 gram vezels per 100 gram. Dat is bijzonder vezelrijk: al vanaf 6 gram mag een product officieel ‘rijk aan vezels’ heten!

Glycemische index Brinta

Naast de hoeveelheid vezels is ook de glycemische index voor een ontbijt van belang. Deze GI geeft aan hoe snel de koolhydraten uit een product als glucose in het bloed terecht komen. Als de GI heel hoog is, betekent dat dat een voedingsmiddel een enorme suikerpiek veroorzaakt. Het dal dat daarna volgt, zorgt voor stevige zoete trek en eetbuien.

Dat wil je natuurlijk liever voorkomen! Een ontbijt met een lage GI vormt een stabiele start van de dag. Bij Brinta hoef je je ook daar geen zorgen om te maken, met een GI van 40. Dat is laag genoeg om het iedere dag zonder problemen te kunnen eten.

Melk of plantaardige melk?

Droge Brinta is vanzelfsprekend niet bijzonder smakelijk. Je eet deze pap dan ook altijd met iets erbij, meestal melk of plantaardige melk. Beide opties zijn prima keuzes die de gezondheidswaarde van Brinta zeker niet verminderen. Koemelk is een bron van eiwitten, calcium en eventueel gezonde vetten. Merk je dat je niet zo goed tegen lactose kunt, dan is plantaardige melk een uitstekend alternatief.

Er is ruimte keuze uit bijvoorbeeld amandelmelk, sojamelk en havermelk. Let wel op dat je voor een variant kiest waar geen suiker aan is toegevoegd! Vaak zijn dat de speciale ongezoete soorten: de standaardpakken bevatten bijna allemaal suiker.

Recepten met Brinta

Saaie pap kan nogal een saaie boel zijn, zeker wanneer je het elke dag eet. Er zijn gelukkig genoeg Brinta recepten te vinden die zowel lekker als gezond zijn. Vers fruit is natuurlijk een goed voorbeeld van een gezonde toevoeging. Appel, bosvruchten of stukjes banaan zijn slanke manieren om meer vezels en vitamines binnen te krijgen.

Ook ongebrande en ongezouten noten kunnen een uitstekende keuze zijn! Denk aan amandelen, walnoten, hazelnoten of pistachenoten. Zo krijg je meteen wat gezonde vetten binnen die Brinta uit zichzelf niet bevat. En ben je in de stemming voor een luxe toevoeging aan je ontbijtje? Dan zijn stukjes pure chocola voor de gelegenheid ook helemaal geen slechte keuze.

Is Brinta gezond?

Om de grote vraag van dit artikel te beantwoorden: is Brinta gezond? Ja, al met al kunnen we wel zeggen dat deze pap een prima keuze is voor bij het ontbijt. Het bevat belangrijke voedingsstoffen, heeft eigenlijk geen nadelen, en is goed te combineren met extra gezonde ingrediënten. Wel blijft het natuurlijk aan te raden om ook met je ontbijt te variëren.

Eet niet iedere dag hetzelfde, maar wissel ook eens af met havermout of een smoothie. Zo voorkom je dat je ergens te veel of te weinig van binnenkrijgt. En is dat met die gezondheid leuk en aardig, maar hou je stomweg niet van de smaak van Brinta? Dan zijn er genoeg goede alternatieven mogelijk!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan wordt enorm gewaardeerd. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt enorm gewaardeerd!

Laat een reactie achter:

 

Inge - 19 augustus 2017

Brinta is toch van tarwe gemaakt? Ik dacht dat tarwe tegenwoordig in die mate genetisch gemanipuleerd etc is dat het al zijn voedingswaarde heeft verloren en als snelle koolhydraat geldt. Weet jij hoe dat zit Mark?

Reageer
Mark - 15 augustus 2017

Hi Eline,

Dat is een goede tip. Thanks! 🙂

Reageer
Eline - 14 augustus 2017

Ik gebruik brinta ook als paneermeel.

Reageer
Mark - 30 juli 2017

Hi Mary,

Heerlijk hé! Zeker voor sporters een prima ontbijt!

Groetjes,

Mark

Reageer
Mary de Werdt - 30 juli 2017

Ik ben letterlijk opgegroeid met Havermout en later Brinta. Voel mij daar heel goed bij als ik intensief sport.
De trainer raadt het ook alijd aan. Mijn voorkeur gaat uit naar Brinta met appel en kaneel.

Reageer
Mark - 17 juli 2017

Ha Richard,

Bedankt voor tip! Voor velen wellicht een goede oplossing! 🙂

Groet,

Mark

Reageer
Richard - 17 juli 2017

Hoi Mark,

Je kan het 'mondgevoel' van havermout aanmerkelijk verzachten, als je de gekookte havermoutpap even in de blender doet. Er zijn meer mensen die vinden, dat de (gekookte) havermout onprettig aanvoelt.
Groeten, Richard

Reageer
Mark - 21 maart 2017

Hi Nathalie,

Brinta kan je in Nederland gewoon bij de normale supermarkt kopen.
Ik weet niet hoe dat in België zit.

Groetjes,

Mark

Reageer
Mark - 21 maart 2017

Ha Jozefien,

Je hebt gelijk dat havermout iets meer vet en minder vezels bevat dan Brinta.
Ze zijn beiden in ieder geval prima.

Groetjes,

Mark

Reageer
Jozefien - 20 maart 2017

Brinta met magere melk lijkt mij beter dan havermout. In havermout zit veel meer vet en volgens mij niet meer vezels dan Brinta. Havermout schijnt ook niet 100% glutenvrij te zijn. Daarom kiezen wij al jaren voor Brinta. De gewone ouderwetse. Niet de 1-persoonsverpakking of de Oergranen.

Reageer
D'hondt Nathalie - 18 maart 2017

Hallo Marc
Waar kunnen we deze Brinta kopen en hoe ziet het eruit?Ik wil het wel eens proberen aangezien ik dagelijks havermout eet, is afwisseling wel eens welkom!
Met vriendelijke groeten Nathalie

Reageer
Mark - 12 januari 2017

Dag Angela,

Ik weet de voedingswaarde daarvan niet precies. Zou je die hier eens kunnen posten (achter op de verpakking)? Dan kan ik er even naar kijken.

Groet,

Mark

Reageer
Angela Görtemöller - 12 januari 2017

Mijn dochter eet liever Brintha dan havermout.
De structuur is zachter en geeft een ander mondgevoel nu gebruiken wij het alternatief Crownfield volkoren ontbijt van de LIDL.
zitten daar nog grote verschillen in?
groet Angela

Reageer
Gea - 5 januari 2017

Ik zou liever kiezen voor havermout dan brinta want in de brinta van tegenwoordig is zout toegevoegd. Zo krijg je ongemerkt (te) veel zout binnen.

Reageer
Mark - 5 januari 2017

Hoi Ytje de Jong,

Fijn om te horen dat je het nu weet!
Een heerlijk bakje Brinta bij het ontbijt is dus helemaal prima! 🙂

Groet,

Mark

Reageer
Ytje de Jong - 5 januari 2017

Oei! Ik dacht altijd dat Brinta een ontoereikend voedingsmiddel was! Bedankt voor deze mail. Weet je dat mijn vader die nu 87 jaar is, toen ik een kind was al Brinta kreeg met melk elke morgen! En hij moest zwaar werk doen. Bijzonder om nu te lezen dat Brinta niet ongezond is! Gr Ytje de Jong

Reageer
Mark - 5 januari 2017

Hoi Tim,

Ik heb even de voedingswaarden van Brinta en Bambix vergelijken via de Albert Heijn website.
Dit lijkt inderdaad heel erg veel op elkaar. Dus 'ja'.

Groetjes,

Mark

Reageer
Tim - 4 januari 2017

Mag in Brinta vergelijken met ' mijn ' Bambix?

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 18 reacties