11

Is Brinta gezond? 

Brinta is, net als havermoutpap, één van die ontbijtjes waar veel mensen mee zijn opgegroeid. Waar havermout inmiddels weer razend populair is, hebben veel gezondheidsblogs Brinta nog niet omarmd. Veel mensen trekken daaruit de conclusie dat Brinta wel niet net zo goed voor je zal zijn. Maar is dat terecht, of vormt het eigenlijk ook een prima ontbijt? Kortom, is Brinta gezond, of valt dat vies tegen? In de blog van vandaag bespreken we de belangrijkste eigenschappen van deze bekende pap. Je kunt daarna zelf beslissen of Brinta iets is dat je vaker op het menu wilt gaan zetten!

Vezels in Brinta

Vezels zijn razend belangrijk, en zeker in je ontbijt. In het algemeen zorgen deze onverteerbare koolhydraten ervoor dat je darmen gezond en schoon blijven. Daarnaast verlagen ze het slechte LDL-cholesterol in je lichaam, en verhogen ze juist het goede HDL-cholesterol. In je ontbijt zijn ze bovendien essentieel omdat ze ervoor zorgen dat je je de hele ochtend goed gevuld voelt.

Zo voorkom je dat je uren voor de lunch alweer met een knorrende maag rondloopt. Bij Brinta zit dat gelukkig wel goed, met 10,5 gram vezels per 100 gram. Dat is bijzonder vezelrijk: al vanaf 6 gram mag een product officieel ‘rijk aan vezels’ heten!

Glycemische index Brinta

Naast de hoeveelheid vezels is ook de glycemische index voor een ontbijt van belang. Deze GI geeft aan hoe snel de koolhydraten uit een product als glucose in het bloed terecht komen. Als de GI heel hoog is, betekent dat dat een voedingsmiddel een enorme suikerpiek veroorzaakt. Het dal dat daarna volgt, zorgt voor stevige zoete trek en eetbuien.

Dat wil je natuurlijk liever voorkomen! Een ontbijt met een lage GI vormt een stabiele start van de dag. Bij Brinta hoef je je ook daar geen zorgen om te maken, met een GI van 40. Dat is laag genoeg om het iedere dag zonder problemen te kunnen eten.

Melk of plantaardige melk?

Droge Brinta is vanzelfsprekend niet bijzonder smakelijk. Je eet deze pap dan ook altijd met iets erbij, meestal melk of plantaardige melk. Beide opties zijn prima keuzes die de gezondheidswaarde van Brinta zeker niet verminderen. Koemelk is een bron van eiwitten, calcium en eventueel gezonde vetten. Merk je dat je niet zo goed tegen lactose kunt, dan is plantaardige melk een uitstekend alternatief.

Er is ruimte keuze uit bijvoorbeeld amandelmelk, sojamelk en havermelk. Let wel op dat je voor een variant kiest waar geen suiker aan is toegevoegd! Vaak zijn dat de speciale ongezoete soorten: de standaardpakken bevatten bijna allemaal suiker.

Wil jij een Gratis Receptenboek ontvangen?

Recepten met Brinta

Saaie pap kan nogal een saaie boel zijn, zeker wanneer je het elke dag eet. Er zijn gelukkig genoeg Brinta recepten te vinden die zowel lekker als gezond zijn. Vers fruit is natuurlijk een goed voorbeeld van een gezonde toevoeging. Appel, bosvruchten of stukjes banaan zijn slanke manieren om meer vezels en vitamines binnen te krijgen.

Ook ongebrande en ongezouten noten kunnen een uitstekende keuze zijn! Denk aan amandelen, walnoten, hazelnoten of pistachenoten. Zo krijg je meteen wat gezonde vetten binnen die Brinta uit zichzelf niet bevat. En ben je in de stemming voor een luxe toevoeging aan je ontbijtje? Dan zijn stukjes pure chocola voor de gelegenheid ook helemaal geen slechte keuze.

Is Brinta gezond?

Om de grote vraag van dit artikel te beantwoorden: is Brinta gezond? Ja, al met al kunnen we wel zeggen dat deze pap een prima keuze is voor bij het ontbijt. Het bevat belangrijke voedingsstoffen, heeft eigenlijk geen nadelen, en is goed te combineren met extra gezonde ingrediënten. Wel blijft het natuurlijk aan te raden om ook met je ontbijt te variëren.

Eet niet iedere dag hetzelfde, maar wissel ook eens af met havermout of een smoothie. Zo voorkom je dat je ergens te veel of te weinig van binnenkrijgt. En is dat met die gezondheid leuk en aardig, maar hou je stomweg niet van de smaak van Brinta? Dan zijn er genoeg goede alternatieven mogelijk!

Interessant artikel?

Via onze Facebook pagina delen we dagelijks leuke tips, weetjes en gezonde recepten. Klik op ‘volgen’ hieronder en je blijft automatisch op de hoogte!

Heb jij ons boek al gezien?
Betaalbare, praktische en snelle recepten! Klik op de afbeelding voor meer info. Ook via BOL.com te bestellen!

Klik hier om een reactie achter te laten 11 reacties