"Transformeer je lichaam in een vetverbrandende machine!"

Waarom je transvetten beter kunt vermijden!

20 april, 2015
Mark

Of het nu over ongezonde kant-en-klare voedingsmiddelen of over het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet gaat – transvetten zijn niet uit de discussie weg te denken. Goede kans dat je term ook op deze site regelmatig voorbij hebt zien komen! Toch weten veel mensen nauwelijks wat deze vetten eigenlijk precies met je lichaam doen, en waarom ze zo slecht voor je zijn. Ook het vermijden van deze vetten krijgt lang niet altijd voldoende aandacht. In het artikel van vandaag gaan we daarom uitgebreid op dit onderwerp in, zodat je precies weet waarom het zo belangrijk is om minder transvetten te eten.

Wat zijn transvetten?

Transvetten zijn een bepaald soort onverzadigde vetzuren. De meeste vetten uit die categorie zijn heel goed voor je, maar transvetten vormen de uitzondering op die regel: ze hebben namelijk een minder flexibele scheikundige structuur, iets waar je lichaam niet goed mee om kan gaan. Transvetten komen in de natuur in heel kleine hoeveelheden voor, en dan alleen in dierlijke producten, dit type transvet is niet slecht voor je.

In industrieel geproduceerd voedsel zit echter veel meer transvet. Het gaat dan om vetzuren die in de fabriek gedeeltelijk zijn uitgehard, wat voedsel langer houdbaar maakt en de structuur verstevigt – voor voedselfabrikanten een efficiënte manier om de productiekosten te verlagen. Dit zijn de transvetten die enorm ongezond zijn en die je zou moeten proberen te vermijden.

Waarom zijn transvetten ongezond?

Zoals we net al even noemden, verschilt de scheikundige structuur van transvetten van die van andere onverzadigde vetten. Transvetten bestaan uit langere ketens, die minder flexibel zijn en daarom niet goed door het lichaam verwerkt kunnen worden. Het belangrijkste gevolg voor de gezondheid is dat transvetten je hoeveelheid LDL-cholesterol verhogen – de slechte soort cholesterol, die de kans op hart- en bloedvaten aanmerkelijk verhoogt.

En daarbij gaat het niet om een paar procent meer of minder, maar om maar liefst 25% meer risico bij mensen die meer dan 5 gram transvetten per dag eten. Niet iets om nonchalant over te doen, kortom!

  • Verhoogd cholesterol
  • Vergroot kans op ziekten zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Verstoring van stofwisseling

Verdere risico’s

Transvetten vormen niet alleen een gevaar voor je hart en aderen, maar ook voor andere aspecten van je gezondheid. Zo wordt het gehele metabolisme beïnvloed, iets dat op de lange termijn de kans op obesitas, kanker en diabetes verhoogt. Voor zwangere vrouwen en vrouwen met jonge kinderen is transvet nog eens extra gevaarlijk: de groei van de foetus kan erdoor geremd worden, en de kwaliteit van de moedermelk vermindert aanmerkelijk.

Ten slotte hebben transvetten ook hun effecten op de mentale gesteldheid: verschillende onderzoeken wijzen uit dat er een link is tussen de consumptie van deze verharde vetten en depressies.

Hoe veel transvet is veilig?

Dat je transvet maar liever vermijdt, zal uit de bovenstaande lijst problemen en ziektes wel duidelijk geworden zijn. Toch is het stomweg niet altijd mogelijk om ook natuurlijke transvetten uit je dieet te bannen – niet iedereen zal om die reden veganistisch willen gaan eten, tenslotte! Gelukkig is een heel kleine hoeveelheid nog wel veilig: onderzoek suggereert een bovengrens van 2 tot 3 gram per dag, ongeveer wat je uit zuivel en vlees binnenkrijgt.

Met kunstmatig geproduceerd voedsel ga je echter al snel over die grens heen. Een portie frietjes bevat al snel 4 gram transvetten, en een zakje magnetronpopcorn levert maar liefst 10 gram van deze sluipmoordenaar op!

Wij geven een Gratis Receptenboek weg!

Wil jij dit receptenboek ontvangen?

Waar zitten transvetten in?

Het is, met andere woorden, belangrijk om te herkennen welke voedingsmiddelen kunstmatige bronnen van transvetten zijn, zodat je die zo veel mogelijk kunt vermijden. Allereerst is er de categorie van zoete, vette producten: zo zitten bijvoorbeeld croissants, kant-en-klare cakes, donuts en koekjes vol transvetten.

Dan zijn er de voedingsmiddelen met veel bewerkt vlees, zoals worstenbroodjes, kroketten en hamburgers. Hier houdt het echter niet op: ook producten die veel mensen nog steeds als ‘gezond’ zien, komen namelijk op de lijst terecht! Denk daarbij aan producten als bladerdeeg, soepen uit blik en margarine. Wie echt gezond wil eten, zal al deze voedingsmiddelen uit zijn dieet moeten schrappen.

  • Taart, cake
  • Chips
  • Frituur
  • Pizza's
  • Sauzen
  • Halvarine en margarine
  • Snoep
  • Koek

Hoe herken je transvetten?

Een groot nadeel voor de bewuste consument is dat het in Nederland niet verplicht is om op verpakkingen aan te geven hoe veel transvetten er in het product zitten. Bij sommige productgroepen wordt het wel gedaan – zoals braadvet en margarine – maar meestal laten fabrikanten deze gegevens wijselijk weg. Wel is het bij de ingrediënten te zien of er transvetten gebruikt zijn: die worden aangegeven als ‘gehydrogeneerd vet’ of ‘plantaardig vet, gedeeltelijk gehard’.

De precieze hoeveelheden ken je daarmee echter niet! Om die reden raden we je altijd aan om zo veel mogelijk onbewerkte producten te kopen en daarmee zelf de keuken in de duiken – dat is de enige manier om er zeker van te zijn dat je niet je eigen aderen naar de knoppen helpt!

Voedingsschema op maat nodig?

Laat ons je voedingsschema samenstellen. Vul de korte vragenlijst in:

 

Voedingsschema op maat nodig?

Laat ons je voedingsschema samenstellen. Vul de korte vragenlijst in:

 

AANBEVOLEN VOOR JOU!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *