Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

6

Waarom al je eten ongezond is – en waarom dat niet uitmaakt!

Je hebt vast wel eens gehoord dat zuivel stiekem heel slecht voor je is. Of dat je beter geen soja kunt eten, omdat het je hormoonhuishouding overhoop gooit. En wist je dat granen boordevol stoffen zitten waar je kanker van krijgt? Voedingsblogs gooien graag met alarmerende waarschuwingen over voedingsmiddelen die je vooral niet mag eten, om die en die dodelijke reden.

Maar hoe veel moet je je daar nu daadwerkelijk van aantrekken? Wanneer kun je dat soort waarschuwingen met een korreltje zout nemen? Vandaag kijken we waarom eigenlijk al je eten ongezond is – en waarom dat helemaal geen probleem hoeft te zijn.

Vermijd dit voedsel!

Laten we het belangrijkste bezwaar maar meteen even bespreken: ja, natuurlijk zijn er producten die je echt beter niet kunt eten. Dat geldt vooral voor transvetten en toegevoegde suikers: daarvan is bewezen dat ze in te grote hoeveelheden schadelijk voor je lichaam zijn. Je vindt op het internet echter talloze andere voedingscategorieën die in hun geheel verboden worden.

Koolhydraten zijn een bekend voorbeeld, en ook vetten zijn lange tijd zo’n categorie geweest. Andere producten die het op het moment vaak moeten vergelden zijn zuivel, soja, peulvruchten en zelfs sommige groenten. Vaak gaan die waarschuwingen gepaard met heel wetenschappelijk uitziende uitleg en ingewikkelde stofjes. Klinkt dus geloofwaardig – maar moet je je er ook echt zo veel van aantrekken?

Waarom is je eten ongezond?

Je kunt het antwoord misschien al raden: welnee. Goed, het is waar dat soja, peulvruchten, zuivel en al die andere producten stoffen kunnen bevatten die niet voor iedereen even goed zijn. Het punt is: dat geldt voor álles dat je eet. En ja, dan bedoelen we ook echt alles. Hieronder een fijn overzicht met redenen waarom al je eten ongezond is:

Fruit

Fruit bevat vooral fruitsuiker, ook wel fructose. Fructose wordt gezien als een ongezondere suiker dan zelfs glucose. Je krijgt er meer buikvet van, het werkt verslavend, het vermindert de hoeveelheid vitamines en mineralen die je op kunt nemen, én het verlaagt de productie van het trekverminderende hormoon leptine. Geen fruit eten, dus!

Bladgroenten

Dacht je dat spinazie gezond was? Helaas: bladgroenten zitten boordevol nitraat. Dat stofje is op zichzelf niet gevaarlijk, maar in je lichaam wordt het omgezet in nitriet, en dát is weer kankerverwekkend. Dit geldt overigens ook voor sommige andere groenten, waaronder bietjes en bleekselderij. Niet meer eten!

Andere groenten

Dan maar een paprikaatje om je vitamines binnen te krijgen? Ook fout. Groenten als paprika, tomaat en komkommer zijn vaak ontzettend bespoten. Je vindt er daarom nog restjes van allerlei chemicaliën op. Zelfs de landbouwgrond bevat soms sporen, wat het probleem alleen nog maar erger maakt. Deze groenten laat je dus beter liggen!

Peulvruchten

Peulvruchten bevatten het stofje fytinezuur, dat de opname van mineralen blokkeert. Zo kan een tekort aan zink of ijzer ontstaan. Ook bevatten veel peulvruchten antistoffen, die ze als plant aanmaken om zichzelf te beschermen. Eten we ze op, dan kunnen ze bijvoorbeeld onze darmen aantasten. Eet daarom vooral geen peulvruchten.

Granen

Granen bevatten om te beginnen koolhydraten, waar je te dik van wordt en diabetes van krijgt. Dat is al niet zo’n goed begin. Ook bevatten veel granen gluten, waar je allerlei vage kwaaltjes van krijgt: vermoeidheid, hoofdpijn, last van je darmen, enzovoort. Ten slotte zijn sommige granen, zoals havermout, weer rijk aan fytinezuur. Geen granen meer!

Vlees

En dacht je dan op zijn minst gezonde eiwitten binnen te krijgen? Jammer: van vlees krijg je kanker. En ga je daar niet dood aan, dan zorgen de dierlijke vetten er op zijn minst wel voor dat je aderen dichtslibben en je door een hartaanval overlijdt. Verder zorgen de hormonen in vlees er ook nog eens voor dat je eigen hormoonhuishouding door de war gaat. Schrap vlees dus maar!

Vis

Maar ben je met vis beter af? Door watervervuiling zitten veel vissen vol medicijnen, chemicaliën en zelfs zware metalen. Je vindt lijsten met alarmerende stoffen als PCB’s, broomhoudende vlamvertragers en pesticides als dioxine en DDT. Krijg je kanker, obesitas en diabetes van. Helemaal vegetarisch eten is zodoende het beste!

Soja

Het enige nadeel? Andere eiwitbronnen maken het er niet beter op. Soja, bijvoorbeeld, zit net als peulvruchten weer vol fytinezuur. Daarnaast bevat het fyto-oestrogenen, plantaardige stofjes die de werking van het hormoon oestrogeen nabootsen. Die gooien je hormoonspiegel flink overhoop, wat zelfs tot borstkanker kan leiden. Vermijd soja daarom liever!

Zuivel

Is zuivel dan ten slotte nog een goede bron van eiwit? Helaas, we noemen melk tegenwoordig niet voor niets ‘het witte gif’. Stiekem zijn we allemaal lactose-intolerant, en daarnaast verzwakt melk onze botten door ons lichaam te verzuren. Bovendien: wij hebben geen vier magen en kunnen melk dus niet zo goed verteren als koeien. Geen melk meer drinken!

Orthorexia nervosa

Goed, alles dat we hierboven geschreven hebben is (met een beetje shoppen in statistieken en wetenschappelijke artikelen) ongeveer waar. Maar zoals je inmiddels ook wel bedacht hebt, kun je moeilijk al deze voedingsmiddelen schrappen.

Sommige mensen proberen dat wel, met als gevolg een aandoening die we orthorexia nervosia noemen. Dat wil zeggen dat je niets meer eet dat op welke manier dan ook ongezond kan zijn – en als gevolg daarvan soms zelfs dodelijke tekorten oploopt. Het moge duidelijk zijn dat je daar ook niet beter van wordt. Dus wat kun je dan doen als al je eten ongezond is?

Ongezond is niet altijd ongezond

Om te beginnen hangt het van de situatie af hoe ongezond al deze stofjes nu echt zijn. Bereiding, hoeveelheid en de herkomst van het product spelen een grote rol. Dat fytinezuur, bijvoorbeeld, verdwijnt vanzelf als je peulvruchten een paar uur laat weken. Nitraat in bladgroenten wordt pas gevaarlijk als je de hele dag door spinazie eet en bietensap drinkt, en biologische groenten bevatten een stuk minder bestrijdingsmiddelen. Kortom: vaak zijn waarschuwingen over ‘ongezond eten’ volledig uit context getrokken.

Blijf variëren!

En zelfs als ze dat niet zijn, worden schadelijke effecten van het ene voedingsmiddel doorgaans opgeheven door het ander. Zuivel heeft bijvoorbeeld een licht verzurende werking op het lichaam, en een verzuurd lichaam kan voor meer botafbraak zorgen. Dat is allemaal waar. Maar als je genoeg groente en fruit eet, compenseert dat voor die verzurende werking! Plantaardige producten hebben namelijk weer een basisch effect.

Zo geldt voor de meeste voedingsmiddelen: het zou ongezond zijn als je niets anders zou eten, maar binnen een gezond voedingspatroon is er niets mis mee. Blijf dus gewoon variëren, dan zit je echt al heel snel goed.

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Lotte (beheerder) - 11 november 2017

Hi Nicolien,

Jouw voedingspatroon klinkt gelukkig helemaal niet als iets waar je somber van hoeft te worden 🙂 Veel groenten helpt al enorm, en lekker afwisselen is zeker verstandig. Wat de suiker betreft: die 25 gram gaat specifiek over toegevoegde suikers. Lactose (melksuiker) zit van nature in zuivel en valt dus niet in die categorie! Je hoeft dus alleen dingen als honing en suikers die op etiketten bij de ingrediënten staan mee te tellen. Als je vooral onbewerkte producten gebruikt, blijf je dan al snel onder de 25 gram.

Reageer
Lotte (beheerder) - 11 november 2017

Precies, Sandra! Je kunt wel ieder slablaadje drie keer omdraaien, maar daar word je uiteindelijk ook niet gelukkiger van... Gewoon op de grote lijnen letten en het verder niet te moeilijk maken dus 🙂

Reageer
Nicolien - 11 november 2017

Dag,
Wat heerlijk om zo'n verhelderend artikel te lezen! Ik bezoek jullie website regelmatig voor wat inspratie 🙂
Een paar jaar geleden begon ik me te verdiepen in voeding en ik kan je vertellen dat ik echt heel erg moedeloos werd van alle tegenstrijdigheden!! Behoorlijk neerslachtig ook.

Ik heb het voordeel dat ik groenten echt heerlijk vind.
Daarom probeer ik nu gewoon vooral natuurlijke dingen te consumeren zoals veel groenten, +/- 2/3 stuks fruit, langzame koolhydraten, eiwitten en 1/2x per week iets van vis of vlees.

Maar die suiker blijft wel een dingetje. Ik las in een ander artikel over suiker ( https://drogespieren.nl/gezondheid/hoeveel-suiker-per-dag ) op deze website dat een goede richtlijn zo'n 25 gram suiker per dag is, zonder puur fruit meegerekend.
Als je melk gebruikt bij je havermout, een glas kefir drinkt of bijvoorbeeld yoghurt gebruikt, moet je toch alsnog erg goed oppassen wat je de rest van de dag eet. (of tellen de natuurlijke suikers in zuivel ook niet mee in die 25 gram?)
Ik wissel trouwens wel gewone zuivel, plantaardige- en geitenzuivel met elkaar af.
Zo krijg ik alle gezonde en ongezonde voordelen mee 😉

Groetjes,
Nicolien

Reageer
Sandra - 9 november 2017

Inderdaad, ik ben op weg om alles te mijden wat slecht is, ben intollerant voor melk en in vlees heb ik eigenlijk geen trek meer maar naar alles wat ik gelezen heb blijven er maar weinig smaakvolle dingen over. Het doet me goed dat in dit artikel simpelweg in weinig woorden het grote ongemak beschreven is waarmee ik in mijn maag zat. Ik ga zeker mijn eetgewoonte meer met een korrel zout nemen.
Gezond eten maar het moet geen probleem meer zijn.
Bedankt!!!

Groetjes,
Sandra

Reageer
Lotte (beheerder) - 9 november 2017

Leuk om te horen Simon!

Reageer
Simon Keizer - 8 november 2017

Lees graag je verhalen! Top

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 6 reacties