22

Hoeveel eiwitten per dag?

Dat eiwitten goed zijn voor wie af wil vallen of spieren wil kweken, is inmiddels bij vrijwel iedereen bekend. We zullen hier dan ook maar even kort op in gaan. Iets waar nog niet iedereen het over eens is, is echter de vraag hoeveel eiwitten per dag je nu eigenlijk nodig hebt! Er zijn diëten die je aanraden om de elke maaltijd uit eiwitten te laten bestaan, terwijl anderen het weer op relatief kleine percentages houden. Wat is nu verstandig? In de blog van vandaag zetten we alle informatie voor je op een rijtje!

Waarom eiwitten eten?

Laten we allereerst nog even kijken hoe het nu zit met die eiwitten. Waarom is het nu zo belangrijk om die in je maaltijden te verwerken? Wanneer je een krachtsporter bent die spiermassa op wilt bouwen, is die vraag eenvoudig te beantwoorden. Eiwitten vormen simpelweg de ‘bouwstenen’ van je lichaam. Wanneer je er niet voldoende van binnenkrijgt, heb je niet het materiaal om nieuw spierweefsel te vormen.

Wie af wil vallen, heeft verschillende redenen om voor eiwitten te kiezen. Om te beginnen zorgen ze niet voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Zo krijg je niet snel last van enorme eetbuien wanneer je bloedsuiker weer net zo snel daalt. Daarnaast vullen eiwitten langdurig, kost het meer energie om ze te verteren én helpen ze je om spierweefsel in stand te houden. Dit is belangrijk, zo verbrand je meer calorieën in het dagelijkse leven. Alle reden om er voldoende van binnen te krijgen, kortom!

Hoeveel eiwitten per dag?

Maar hoeveel eiwitten per dag heb je nu nodig om ook daadwerkelijk van die voordelen te kunnen profiteren? Dat hangt er vooral vanaf hoeveel lichaamsbeweging je dagelijks krijgt. Wanneer je eigenlijk nooit sport, is ongeveer 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht voldoende. Duursporters hebben ongeveer 1,2 tot 1,5 gram nodig, afhankelijk van de frequentie en intensiviteit waarmee ze sporten. Voor krachtsporters ligt de behoefte iets hoger, namelijk zo'n 1,6 tot 1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

De hoeveelheid eiwitten die je eet, heeft dus vooral met je activiteit en doelstelling te maken. Je past je dieet op jouw persoonlijke doelen aan door in totaal de juiste hoeveelheid calorieën te eten. Dit is iets dat afhankelijk is van de hoeveelheid koolhydraten en vetten die je naast de eiwitten nog binnenkrijgt.

Wil jij een Gratis Receptenboek ontvangen?

Maximum aantal eiwitten per dag

Sommige mensen gaan erg ambitieus met hun eiwitten aan de slag en proberen dagelijks gewoon zo veel mogelijk binnen te krijgen. Dat is echter geen effectieve manier om sneller sneller in spiermassa aan te komen. Je lichaam kan in een bepaalde periode maar beperkt nieuw spierweefsel aanmaken. Wanneer je meer dan 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag eet, blijf je simpelweg met overtollig bouwmateriaal zitten.

Dat is niet alleen nutteloos, maar zelfs redelijk ongezond! Wil je meer calorieën binnenkrijgen? Dan kun je dat beter doen door extra trage koolhydraten en gezonde vetten te eten, niet door je als een dolle vol te stoppen met eiwitten. Op die manier hou je je voedingspatroon in balans!

Eiwitten in voeding

Als je weet hoeveel eiwitten je per dag wilt eten, is het natuurlijk ook van belang om te weten waar je die vervolgens uit kunt halen. De meeste mensen gebruiken vooral dierlijke producten als vlees, vis, zuivel en eieren als bron voor hun eiwitten. Hoewel hier niets mis mee is, is het wel degelijk gezonder en makkelijker om ook een deel uit plantaardige voeding te halen.

Eiwitten zitten namelijk ook in bijvoorbeeld soja, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden en pitten en sommige groentes. Door hier zo veel mogelijk mee af te wisselen, weet je zeker dat je voldoende binnenkrijgt van een heel arsenaal aan voedingsstoffen en aminozuren!

Heb je per se eiwitshakes nodig?

Vooral krachtsporters gebruiken vaak eiwitpoeders om hun dagelijkse inname aan eiwitten te halen. Dat kan natuurlijk een handig steuntje in de rug zijn. Wel is het belangrijk om te beseffen dat eiwitshakes geen vervanging zijn voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon! Als de rest van je voedingspatroon niet goed op orde is dan heeft een eiwitshake ook weinig toegevoegde waarde.

Eet je echter verantwoord en gevarieerd en kom je alsnog eiwitten tekort? Dan kan een poeder precies zijn wat je nodig hebt. Een goed moment om een eiwitshake te nuttigen is direct na het sporten. Je spieren zijn dan door de inspanning beschadigd geraakt. Je lichaam heeft eiwitten op dit moment nodig om die scheurtjes te repareren dat je spieren uiteindelijk herstellen boven het oorspronkelijke niveau. Neem je liever geen eiwitshake? Geen probleem! Dan volstaat een goede eiwitrijke maaltijd op dit moment ook.

Interessant artikel?

Via onze Facebook pagina delen we dagelijks leuke tips, weetjes en gezonde recepten. Klik op ‘volgen’ hieronder en je blijft automatisch op de hoogte!

Heb jij ons boek al gezien?
Betaalbare, praktische en snelle recepten! Klik op de afbeelding voor meer info. Ook via BOL.com te bestellen!

Klik hier om een reactie achter te laten 22 reacties