"Transformeer je lichaam in een vetverbrandende machine!"

Ontbijtkoek: gezond of niet?

20 juli, 2016
Mark

Wist je dat er in Nederland jaarlijks zo’n 100 miljoen ontbijtkoeken worden verkocht? Dat zijn er gemiddeld zes per persoon! Dat deze koek zo populair is, komt deels omdat hij op bijna ieder moment van de dag gegeten wordt. Niet alleen als tussendoortje schuiven veel mensen dagelijks een plakje met boter naar binnen; ook bij het ontbijt is ontbijtkoek een echte favoriet.

Maar is dat nu eigenlijk wel zo verstandig? In de blog van vandaag kijken we eens wat er precies schuilgaat achter alle gezondheidsclaims van ontbijtkoekfabrikanten. Is ontbijtkoek gezond om de dag mee te beginnen, of kies je beter voor iets anders?

Wat is een goed ontbijt?

Om te kunnen beoordelen of ontbijtkoek een geschikt ontbijt vormt, zullen we natuurlijk eerst moeten weten wat een goede manier is om de dag te beginnen. Natuurlijk kan dit per persoon verschillen, maar een aantal algemene tips kunnen we toch wel geven! Allereerst is een goed ontbijt eiwitrijk: dat zorgt ervoor dat je lichaam over voldoende bouwstoffen beschikt.

Daarnaast is het verstandig om ook flink wat vezels te eten bij je ontbijt. Die zorgen ervoor dat je je langer gevuld voelt, zodat je niet halverwege de lunch alweer met een rammelende maag rondloopt. Ten slotte zorgen wat trage koolhydraten dat je direct voldoende energie hebt om een beetje op gang te komen.

Is ontbijtkoek gezond?

Laten we dan eens naar ontbijtkoek kijken – hoe gezond is dat nu eigenlijk? Het eerste dat bij het lezen van de ingrediënten opvalt is het ingrediënt dat vooraan staat: glucose-fructose, ofwel suiker. Maar liefst 40% van een gemiddelde ontbijtkoek bestaat uit suiker! Dat is duidelijk veel te veel om je dag goed mee te beginnen…

Verder bestaat bij veel mensen ook het idee dat ontbijtkoek rijk is aan vezels, maar ook dat valt helaas tegen. Alle mooie korenaren op de verpakking ten spijt bevat standaard ontbijtkoek ongeveer evenveel vezels als witbrood – niet bijster veel, dus. Het is zo bekeken nauwelijks gezonder dan het gemiddelde gebakje!

En ontbijtkoek met minder suiker?

Omdat Peijnenburg en andere ontbijtkoekfabrikanten ook wel weten dat die suikergehaltes wel heel hoog zijn, komen er recentelijk steeds meer ‘light’ ontbijtkoeken op de markt. Die worden trots gepromoot met het label ‘minder suiker’. Zijn dat dan betere opties? Qua calorieën in ieder geval wel. De Peijnenburg 0% suiker levert je ook nog eens flink wat vezels, zo'n 19,5 per 100 gram.

Desalniettemin zitten dergelijke light varianten vol met zoetstoffen om de smaak te maskeren. Over de schadelijkheid van zoetstoffen op de gezondheid bestaat al jarenlang enorm veel discussie. Het precieze effect is niet helemaal duidelijk, maar met een beetje verstand is het duidelijk dat je er niet teveel van in je lichaam wilt hebben. Wie hoopt dat hij met een plakje ontbijtkoek een gezond ontbijt te pakken heeft, komt bedrogen uit. Er zijn gezondere alternatieven voor je ontbijt!

Wij geven een Gratis Receptenboek weg!

Wil jij dit receptenboek ontvangen?

Gezond ontbijtkoek recept

Wie desalniettemin erg aan zijn ontbijtkoek gehecht is, kan ervoor kiezen om het zelf te bakken. Dit recept is een stuk gezonder dan de suikerkoek die je in de supermarkt koopt! Laat eerst 100 gram dadels weken in warm water. Verwarm vervolgens alvast de de oven voor op 180-190 graden. Maal de dadels na zo'n 5 minuten geweekt te hebben fijn in een keukenmachine. Voeg hier 2 theelepels kaneelpoeder, een ei, een snuf zeezout, 2 theelepels bakpoeder, een snuf nootmuskaat, 125 ml (amandel)melk, 250 gram roggemeel en eventueel 2 el speculaaspoeder aan toe. Kneed hier een beslag van.

Schep vervolgens dit stevige beslag in een bakblik met bakpapier en bak het ongeveer 40 minuten in de voorverwarmde oven. Deze koek is iets minder zoet dan die uit de winkel, maar dat scheelt je meteen een heleboel suiker!

Alternatieven voor het ontbijt

Geen zin om wekelijks een ontbijtkoek te moeten bakken voor je ontbijt? Dan zijn er gelukkig voldoende andere gezonde alternatieven voor het begin van je dag. Wanneer je gezonde vezels en koolhydraten binnen wilt krijgen kun je bijvoorbeeld voor havermout kiezen. Dat bevat een stuk minder suiker, en levert in tegenstelling tot ontbijtkoek wel eiwitten!

Hou je meer van iets stevigs, dan kan goed roggebrood ook een lekkere vervanging voor ontbijtkoek zijn. Ook een stevige omelet met groenten doet het altijd goed als gezond ontbijt. Kies voor een eiwitrijk, suikervrij beleg, dan begin je je dag hiermee op een uitstekende manier.

Voedingsschema op maat nodig?

Laat ons je voedingsschema samenstellen. Vul de korte vragenlijst in:

 

Voedingsschema op maat nodig?

Laat ons je voedingsschema samenstellen. Vul de korte vragenlijst in:

 

AANBEVOLEN VOOR JOU!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *