6

Waarom squatten zo belangrijk is!

Eén van de belangrijkste oefeningen die je thuis of in de sportschool kunt uitvoeren is de squat. Je traint hiermee niet alleen een groot deel van je lichaam, maar je werkt ook aan je coördinatie, evenwicht, flexibiliteit en houding. Over het algemeen ervaren mensen beenoefeningen vaak als zwaar en onprettig. Squatten is complex en kan in het begin lastig zijn. Daarom zijn er veel mensen die de squat liever overslaan. Enorm zonde, want je kunt er veel vooruitgang mee boeken. Naarmate je de techniek beter onder knie krijgt zal je hier veel profijt van hebben. We leggen je kort uit waarom squatten belangrijk is en geven je een basis techniek.

Wat is squatten?

Squatten (kniebuigen) is kort gezegd een beenoefening met talloze varianten. Je traint niet alleen je beenspieren (hamstrings, bilspieren, kuiten en quadriceps), maar ook je rug- en buikspieren. Vandaar dat de squat bekend staat als compound oefening, ofwel een oefening waarbij je meerdere spiergroepen aanspreekt in één beweging.

Je kan variëren met de squat door de stand van je voeten te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de sumo squat, een variatie waarbij je de oefening met een wijde stand van je benen uitvoert om zo meer nadruk te leggen op de binnenkant van je benen. Met je voeten dichter bij elkaar spreek je juist meer de buitenkant van je bovenbenen aan. Ook kan je variëren met de attributen. Denk hierbij aan een barbell, dumbells, kettlebells, powerbags of natuurlijk alleen met je eigen lichaamsgewicht!

Squat basis techniek

We geven hieronder basis instructies voor de traditionele squat met eigen lichaamsgewicht. Laat je op de sportschool begeleiden door een instructeur en zorg dat je de beweging eerst goed onder de knie hebt alvorens je weerstand gaat toevoegen. Als je de oefeningen verkeerd uitvoert is het risico op blessures groot, iets dat je vanzelfsprekend liever voorkomt.

  • Ga ergens staan waar je genoeg bewegingsvrijheid hebt en zet je voeten op schouderbreedte met je voeten recht naar voren.
  • Vervolgens kantel je je bekken zodat je een holle rug krijgt.
  • Nu zak je naar beneden en focus je erop dat je knieën niet voorbij je tenen komen en je bovenlichaam nog rechtop is. (Net alsof je op een natuurlijke manier op een stoel gaat zitten).
  • Om dit makkelijker te maken kijk je constant recht naar voren, hierdoor trekt je borst automatisch omhoog en heb je een rechte houding.
  • Strek je armen naar voren uit. Zo heb je een contragewicht waardoor je de oefening gemakkelijker kunt uitvoeren.
  • Vervolgens duw je vanuit je benen je eigen lichaam weer omhoog. Het is belangrijk dat je vanuit je hak van je voet duwt en niet vanuit je tenen. Je hebt waarschijnlijk het gevoel dat je naar achteren zult vallen. Dit is een kwestie van wennen. Hoe meer je oefent, hoe meer vertrouwen je in de beweging zult krijgen. Als je nog niet veel vertrouwen hebt, vraag dan altijd of iemand achter je gaat staan.

Waar zijn squats goed voor?

Squats hebben ongekend veel voordelen, mits je de beweging op een correcte manier uitvoert. Zoals hierboven al genoemd: je traint er een groot gedeelte van je lichaam mee. Doordat je flink wat spiergroepen aanspreekt maakt je lichaam flink wat testosteron en groeihormoon aan. Iets waar niet alleen de betreffende spiergroepen, maar je gehele lichaam van profiteert. Voor de vrouwen onder ons: dit betekent niet dat je er meteen enorm groot en gespierd van wordt. Dit is absoluut niet het geval, dat vergt enorm veel tijd, energie en variatie. Door de intensiteit van de oefening kun je er bovendien enorm veel calorieën mee verbranden. Dit maakt squatten ook uitermate geschikt als je wilt afvallen.

Squatten in het dagelijks leven

Nog een groot voordeel van het squatten is dat het je helpt om jezelf een betere houding aan te leren. Veel mensen tillen verkeerd, waardoor je snel klachten kunt krijgen in je rug of knieën. Door de squat beweging te integreren in je dagelijkse ritme, kun je dit voorkomen en zal het tillen je steeds beter af gaan. Doordat je flexibeler wordt en meer stabiliteit in je benen krijgt zal het steeds gemakkelijker worden om je balans te houden, iets waar je flink van profiteert in het dagelijkse leven. Kortom: een veelzijdige oefening waar je veel vooruitgang mee kunt boeken. Sla de squat dus zeker niet over in je trainingsroutine!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 6 reacties