Supermarkten hebben uiteindelijk natuurlijk maar één doel: zo veel mogelijk verkopen. En dat betekent dat alle mogelijke trucjes ingezet worden om jou in een enthousiaste consument te veranderen. Natuurlijk zijn er de voor de hand liggende manieren, zoals kortingen. Als het de helft goedkoper is, heb je vaak opeens een stuk meer behoefte aan een product!
De verleiding en misleiding van klanten vindt echter ook op heel andere niveaus plaats. Vandaag geven we je enkele van de meest toegepaste trucs en misleidingen in supermarkten. Zo weet je direct een stuk beter waar je op moet letten bij het doen van de boodschappen!
De basis achterin, de groente voorin
Liggen brood en zuivel in jouw supermarkt ook achterin de winkel? Daar is over nagedacht! Op die manier moet je namelijk zelfs voor kleine boodschappen de hele supermarkt door. Daarbij kom je onderweg langs alle mogelijke kortingen en aanbiedingen. Voor je het weet ligt er weer van alles in je mandje, ook al wilde je eigenlijk alleen een halfje volkoren halen!
Dat groente en fruit vaak aan het begin van de winkel liggen, is ook geen toeval. Het frisse groen werkt namelijk verleidelijk op nietsvermoedende consumenten. Bovendien kopen mensen vaak meer ongezonde extra’s als ze de verantwoorde helft van hun lijstje al in hun mandje hebben.
A-merken op ooghoogte
Nog zo’n plaatsingstruc: de duurdere merken worden over het algemeen mooi op ooghoogte gelegd. Daardoor – en door de zorgvuldig ontworpen verpakkingen – wordt je oog er haast automatisch naartoe gezogen. En voilà, daar ligt dat overbodig dure merk al in je wagentje! Wat je daarbij al snel over het hoofd ziet, is dat er verder omlaag en omhoog vaak goedkopere opties liggen.
Zeker omdat de prijzen niet altijd snel te vergelijken zijn, ga je zodoende al snel voor de eerste de beste optie. Neem eens de tijd om je vaste keuzes nauwkeurig tegen het licht te houden. Goede kans dat je daarmee wekelijks aardig wat euro’s bespaart.
Gezondheidsclaims
Tot zo ver gaat het vooral om min of meer onbewuste beïnvloeding – maar bedrijven gaan nog verder om jou hun waren aan te smeren. Gezondheidsclaims op verpakkingen zijn daar een bekend voorbeeld van. Consumenten zijn vandaag de dag ontzettend vatbaar voor alles dat gezond en verantwoord klinkt. Een verpakking met ‘minder vet’ zal dan ook snel beter verkopen.
Wat er dan niet op die verpakking staat, is dat het aantal suikers bijvoorbeeld dubbel zo hoog ligt! Ook het bekende vinkje is geen betrouwbare wegwijzer bij het winkelen. Het betekent alleen dat iets gezond is binnen de productgroep – maar als dat een ongezonde productgroep is, heb je er dus weinig aan.
Dure ingrediënten
Een probleem dat hieraan gerelateerd is, bestaat uit claims over dure ‘superfood’-ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan een pot zoetmiddel met stevia. Vaak zit hier maar een paar procent stevia in – precies genoeg om het die naam te mogen geven. De rest wordt opgevuld met goedkopere andere producten, voornamelijk suiker. Dat voelt toch een stuk minder gezond!
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor sapjes met supergezond fruit erin. Een paar procent op zijn hoogst; de rest bestaat uit appel- en druivensap. In het algemeen geldt vaak: hoe meer marketing er op de verpakking staat, hoe minder je het moet vertrouwen.
Hoe weet je wat je koopt?
Is er een manier om aan al die misleiding te ontkomen? Wees je allereerst goed bewust van de signalen die je supermarkt op je afstuurt. Maak van tevoren een lijstje en hou je daar tijdens het winkelen aan. Op die manier voorkom je al de helft van de overbodige impulsaankopen.
De beste andere tip is om zo veel mogelijk onbewerkte producten te kiezen. Van een doosje verse bosbessen weet je tenminste zeker dat het alleen bosbessen zijn! Kies je toch bewerkte artikelen, lees dan de etiketten goed. Alleen door veel te vergelijken zorg je dat je de natuurlijkste producten in huis haalt.
Laat hieronder een reactie achter. We proberen dezelfde dag nog te reageren!
Sara zegt:
Voor mij en tuurlijk denk ik voor iedereen kwalitiet is belangrijk maar soms biologische dingen zijn te duur voor dagelijkse gebruik. Maar aan de andere kant er is ook aanbiedingen over goedkoope boodschappen bijna elke week .
Lotte (beheerder) zegt:
Klopt helemaal, Sara! Het is een beetje afwegen tussen de voordelen van biologisch eten en de prijs. En slim gebruik maken van koopjes kan een heleboel schelen!