FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

Wat als alles tegenzit? 10 tips om positief te blijven!

We hebben allemaal wel eens van die dagen waarop niets goed lijkt te gaan. En soms zijn het zelfs hele weken of maanden waarin je de ene na de andere tegenvaller te verduren krijgt… Eén tegenslag kunnen we doorgaans nog wel hebben, maar wat als alles tegenzit? Hoe zorg je er dan voor dat je ‘s ochtends nog fatsoenlijk je bed uit komt? In onze blog van vandaag bespreken we tien tips waar je direct mee aan de slag kunt. Denk erover na, kom in actie en probeer positief te blijven. Zo laat je al die narigheid het snelst weer achter je!

Wat als alles tegenzit? 10 tips!

Weet je echt niet meer hoe je uit je negatieve spiraal kunt komen? Heb je het gevoel dat alles en iedereen het op je gemunt heeft? Kortom: wat als alles tegenzit? Met onderstaande tips helpen we je weer op gang.

1. Accepteer dat je je rot voelt

De meeste mensen zijn ontzettend bang om zich slecht te voelen. Er heerst bijna een taboe op – hoe vaak roep jij dat het prima gaat als dat duidelijk niet het geval is? Het is dan ook eng om onder ogen te zien dat er iets fout gaat.

Toch is die introspectie bij tijd en wijle heel belangrijk. Werkt er even niets mee, geef jezelf dan de tijd om even hartgrondig te balen. Want door steeds maar hardnekkig door te buffelen, maak je het probleem uiteindelijk alleen maar groter!

2. Neem even pauze

Als alles fout gaat, schiet je al snel in een soort ‘overlevingsstand’. Je strest alleen nog maar door en doet in blinde paniek pogingen om de schade te beperken. En omdat je zo overstuur bent, zie je niet wat je normaal gesproken meteen zou merken: dat het allemaal niet helpt! Je rent immers als een kip zonder kop rond zonder een structureel plan van aanpak.

De oplossing? Neem even pauze. Meld je een middag ziek, ga een avond in je eentje naar de sauna, huil uit bij een vriend, ga een weekend weg. Zorg dat je er even tussenuit bent om uit die survival mode te komen.

3. Jij hebt controle over je houding

De gebeurtenissen om je heen, daar heb je lang niet altijd iets over te zeggen. En zeker als alles in de soep loopt, kun je je daardoor snel heel machteloos gaan voelen. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat je één ding wel controleert: je eigen gedachten, houding en gedrag.

Het is jouw keuze om op een bepaalde manier om zaken om je heen te reageren. Sterker nog: juist jouw reactie zal vermoedelijk bepalen hoe de gebeurtenissen zich verder ontwikkelen – positief of negatief!

4. Maak jezelf geen slachtoffer

Dat is verbonden aan het volgende punt. Het is natuurlijk heel verleidelijk om in een hoekje te gaan zitten huilen. Dat mag ook best – het kan heel heilzaam zijn – maar ooit moet je er toch weer mee ophouden! Ja, misschien heeft de wereld je er aan alle kanten ingeluisd. Ja, misschien is het allemaal de schuld van anderen.

Maar als je hulpeloos blijft zitten wachten tot iemand je eruit komt redden, kun je lang wachten. Je maakt jezelf alleen maar een makkelijker doelwit voor pech. Kortom: schud die slachtofferrol af, en kom in actie.

5. Het hoeft niet perfect!

Voor veel mensen is dat moeilijk omdat tegenslagen ontzettend verlammend werken. Er gaat iets fout? Dan zijn we er meteen van overtuigd dat alles fout zit – en waarom dan nog moeite doen? Deze houding gaat doorgaans terug op diepgeworteld perfectionisme. Is het niet 100% goed, dan is het slecht, zo is de gedachte.

Om uit je negatieve spiraal te komen, zul je dat idee kwijt moeten raken. Je maakt liever stapje voor stapje vooruitgang dan niets te doen omdat het niet in één keer perfect kan.

6. Waar ben je bang voor?

Ook angst is een belangrijke reden dat we ‘dichtslaan’ als alles tegenzit. We durven haast niet meer aan de slag te gaan omdat het misschien nóg slechter zou kunnen worden. Vraag jezelf in zo’n geval af: waar ben je precies bang voor?

Wat is het állerergste dat er zou kunnen gebeuren – en hoe waarschijnlijk is het dat dat daadwerkelijk gebeurt? Is er iets nuttigs dat je kunt doen om het te voorkomen? Zo maak je veel sneller de stap naar actief, concreet handelen: precies wat je nodig hebt om uit je paniek te komen.

7. Wees proactief

En dat brengt ons bij het volgende punt: aan de slag gaan. Als alles tegenzit, wil je zo snel mogelijk de controle over de gebeurtenissen terugkrijgen. Dus kom in actie! Zelfs als het niets oplevert, houdt het je beter bezig dan afwachten. En de kans is een stuk groter dat het iets oplevert dan als je gaat zitten afwachten…

Let erop dat je niet meteen te veel hooi op je vork neemt, want grote problemen zijn gewoon niet in een dag opgelost. Probeer echter wel om iedere dag dichter bij een oplossing te komen.

8. Hou het grote plaatje in gedachten

Wanneer je het gevoel hebt dat alles fout gaat, raak je er al snel van overtuigd dat het ook nooit meer goed kan komen. Op zo’n moment is het belangrijk om het grote plaatje in gedachten te houden. Kun je je nog gelegenheden van vijf jaar geleden herinneren waarin je óók dacht dat je het voor altijd verpest had? Achteraf klopt daar meestal weinig van!

Hou daarnaast doel en middel goed uit elkaar. Je wilt niet ‘die ene baan’, je wilt uiteindelijk vooral gelukkig zijn – en je dacht dat door die baan te kunnen bereiken. Gelukkig zijn er meer methodes, dus je bent nog lang niet uitgespeeld als die ene sollicitatie niet goed uitpakt.

9. Zit echt alles tegen?

Nog zo’n vraag voor het grote plaatje. We zeggen hier wel 'wat als alles tegenzit?', maar in werkelijkheid zit maar zelden alles tegen. Gaat je relatie uit, dan heb je nog steeds je vrienden en familie.

Word je ontslagen, dan heb je nog steeds skills en ervaring waarmee je makkelijker aan de slag komt. Word je ziek, dan heb je vaak nog steeds mensen om je heen die je er doorheen kunnen helpen. Dat compenseert niet voor het probleem, maar het is wel een lichtpuntje – en je kunt ervoor kiezen om daarop je focussen!

10. Elk nadeel heeft zijn voordeel

En dan ten slotte nog een oude wijsheid: ook als alles tegenzit, helpt dat je soms nog vooruit! Misschien doe je bijvoorbeeld een waanzinnig belangrijke levensles op. Je wordt wakker geschud en realiseert je dat er écht iets moet veranderen aan je huidige situatie.

Je ontmoet door die tegenslag mensen die je anders nooit gekend zou hebben. Soms zie je het pas veel later, maar hou in gedachten dat ook narigheid uiteindelijk zijn functie kan hebben. Of beter nog: creëer die functie zelf!

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties