23

Wat zijn de gezondste kruiden en specerijen? 

De meeste mensen gebruiken kruiden en specerijen toch vooral om hun eten op smaak te brengen. En daar is natuurlijk al helemaal niets mis mee. Sterker nog, dat kan op zichzelf al heel gezond zijn: zo heb je vaak bijvoorbeeld minder zout nodig om toch smakelijk te kunnen eten. Sommige kruiden en specerijen doen echter nog een heel stuk meer dan dat.

Ze voegen namelijk ook zelf hun eigen gezondheidsvoordelen aan je voedsel toe. En in sommige gevallen gaat dat om stofjes met unieke eigenschappen! We zetten hieronder tien van de gezondste kruiden en specerijen op een rijtje. Daarmee heb je alle reden om je eten stevig op smaak te brengen.

Verschil kruiden en specerijen

Het verschil tussen kruiden en specerijen is niet heel duidelijk. Als algemene vuistregel wordt vaak echter genomen dat kruiden de bladeren of bladstengels van groene planten zijn. Specerijen zijn dan de andere delen van een plant, al dan niet gedroogd. Dat kan van alles zijn. Zo zijn kaneelstokjes de bast van de kaneelplant, zijn kruidnagels bloemknoppen en is gember een wortel.

Ook zaad valt meestal in de categorie van specerijen, bijvoorbeeld in het geval van korianderzaad of mosterdzaad. Er zijn zelfs planten die zowel als kruid en als specerij gebruikt kunnen worden. Koriander heeft naast die zaadjes bijvoorbeeld ook eetbare blaadjes die smaak aan je gerecht kunnen geven.

Gezondste kruiden

We beginnen met vijf van de gezondste kruiden. Het goede nieuws is dat je het grootste deel waarschijnlijk gewoon al in je keukenkastje hebt staan! Zo niet, dan zijn ze bij praktisch iedere supermarkt vers en gedroogd te koop.

1. Tijm

Tijm als medicinaal kruid ken je waarschijnlijk wel van tijmsiroop. Dat wordt vaak gebruikt tegen hoest en keelpijn, en niet voor niets. Het werkt namelijk antibacterieel en kan daarmee tegen keelontstekingen helpen. Ook bevat tijm bestanddelen die de ‘wand’ van de cel, het celmembraan, beschermen. Je cellen worden daarmee minder snel beschadigd, wat op de lange termijn helpt tegen veroudering. Ten slotte is tijm ook nog eens goed voor de spijsvertering.

2. Peterselie

In peterselie zit onder andere het stofje apigenine. Dat heeft verschillende gezonde effecten. Er zijn aanwijzingen dat het de groei van tumoren kan verkleinen, al is meer onderzoek nodig om dit te bevestigen. Daarnaast bevat peterselie antioxidanten de je immuunsysteem versterken. De verschillende mineralencalcium, mangaan, magnesium en foliumzuur – zijn goed voor onder andere je botten en je nieren. En ook niet onhandig: op peterselie kauwen helpt tegen een slechte adem.

3. Salie

De naam salie komt van salvere, Latijn voor ‘helpen’. Dat geeft al aan hoe deze plant in de oudheid gezien werd! Vandaag de dag hebben we er ook nog eens wetenschappelijk bewijs voor. Salie lijkt vooral te kunnen helpen bij het verbeteren van de hersenfunctie. Dat is het sterkst merkbaar bij mensen met alzheimer. Salie vermindert namelijk de afname van acetylcholine, terwijl juist die afname één van de belangrijkste aspecten van het ontstaan alzheimer is!

4. Rozemarijn

In rozemarijn zit onder andere een stofje met de originele naam rozemarijnzuur. Daarmee kun je onder andere allergische reacties verminderen. Bovendien helpt rozemarijnzuur om verstopping van de neus af te laten nemen. Een ander voordeel van rozemarijn is dat het de werking van de hersenen stimuleert, zodat je je beter kunt concentreren! En ten slotte zorgt regelmatig gebruik van rozemarijn ervoor dat je huid zichzelf goed kan zuiveren.

5. Thaise basilicum

Let op: dit is niet dezelfde basilicum als de zoete Italiaanse! Thaise basilicum wordt in Azië ook wel “heilige basilicum” genoemd, en niet voor niets. Om te beginnen heeft het plantje een antibacteriële werking en beschermt het ook tegen bepaalde schimmels. Daarnaast stimuleert het de groei van bepaalde cellen in je bloed, waardoor je immuunsysteem sterker wordt. Ten slotte lijken regelmatige porties Thaise basilicum te kunnen helpen tegen stress en angstgevoelens.

Gezondste specerijen

Ook de gezondste specerijen zijn verrassend gewone en veelgebruikte specerijen. Zo zie je maar weer dat het vaak nergens voor nodig is om een kapitaal uit te geven aan zogenaamde ‘superfoods’! Let wel op dat je dit soort specerijen het liefst biologisch en van goede kwaliteit koopt.

1. Gember

Over de gezondheid van gember hebben we al eerder een hele blog geschreven, dat geeft wel aan hoe veel voordelen het heeft. Zo helpt deze wortel sterk tegen misselijkheid en buikpijn. Soms is alleen de geur al genoeg om dat nare gevoel flink te verminderen. Wanneer je spijsvertering niet goed werkt, is gember een uitstekende stimulans om de boel weer op gang te krijgen. Ook werkt het als een pijnstiller, bijvoorbeeld bij pijn en stijfheid.

2. Rode peper

Goed, je moet wel van pittig houden, maar dan heb je ook wat. In pepers zit namelijk het stofje capsaïcine, dat talloze verschillende voordelen heeft. Het lijkt bijvoorbeeld goed voor je hart en je cholesterollevels te zijn. Ook verkleint het het risico op maagzweren (heb je die maagzweren al wel, dan kun je juist weer beter niet te pittig eten). En peper zorgt er ten slotte voor dat je net wat minder eet. Handig als je af probeert te vallen!

3. Kurkuma

Kurkuma wordt ook wel geelwortel genoemd, wat geen verrassing is als je de kleur ziet. Het bevat het werkzame stofje curcumine. Dat helpt bijvoorbeeld om ontstekingen te voorkomen en wordt daarom al eeuwenlang gebruikt om wonden te ontsmetten. Daarnaast lijkt het dankzij diezelfde ontstekingsremmende werking tegen hart en vaatziekten te beschermen. Onderzoek suggereert zelfs een link met het voorkomen van kanker, maar daar moet nog verder naar gekeken worden.

4. Kaneel

Kaneel heeft eveneens een verzachtend effect op ontstekingen. Niet voor niets wordt het dan ook vaak samen met honing en citroen gebruikt tegen keelpijn en andere soortgelijke klachten! Maar deze specerij is breder toe te passen. Zo lijkt kaneel bijvoorbeeld ook te helpen tegen maagpijn en menstruatiepijn, en verlaagt het mogelijk pieken in je bloedsuikerspiegel. Meer lees je in dit artikel over kaneel.

5. Nootmuskaat

Nootmuskaat werd al bij de Grieken en Romeinen gebruikt om de hersenen te stimuleren. Ook nu lijkt het nog tegen vermoeidheid en stress te helpen en kan het mensen licht kalmeren. Daarnaast is nootmuskaat een effectief middel tegen verteringsproblemen. Wanneer je regelmatig last hebt van winderigheid en een opgeblazen gevoel kan het lonen om wat meer nootmuskaat te eten.

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 9 mei 2017

Hoi Karin,

Chilipeper heeft een licht positief effect op de vetverbranding.
Verwacht hier echter geen wonderen van. Het is meer een leuk weetje dan dat het echt een significant verschil zal maken voor gewichtsverlies.

Groetjes,

Mark

Reageer
Karin - 8 mei 2017

En chilipeper?? Vetbranding ed...

Reageer
Mark (beheerder) - 8 maart 2016

Beste J. Wattimena,

Er gaat iets is mis met de mails.
Ik heb je een aantal keer terug gemaild, maar krijg de melding dat de mails niet aankomen. Vandaar dat ik het even via hier doe.

Heb je de nieuwe mails inmiddels ontvangen?
Stuur me anders even een berichtje via de Facebook pagina:
https://www.facebook.com/drogespieren/?ref=hl

Groetjes,

Mark

Reageer
Mark (beheerder) - 6 maart 2016

Bedankt voor je positieve reactie J. Wattimena!
Ik blijf zeker doorgaan met de praktische tips voor een gezonde leefstijl! 🙂

De recepten uit FitChef bevatten hoogwaardige en gezonde voedingsstoffen.
De recepten helpen je niet alleen om fitter te worden, maar geven ook een flinke boost aan je gezondheid.

Je zult merken dat je jezelf gezonder en energieker gaat voelen.
Zeker als je dit combineert met regelmatig sporten.

P.s. In juni komt er een compleet nieuw receptenboek!
Houd de site in de gaten!

Groetjes,

Mark

Reageer
Mevr. J. Wattimena - 6 maart 2016

Hier heb ik altijd naar gezocht welke voedingsmiddelen in voedingsstoffen voor onze gezondheid goed zijn en daardoor de recepten ook nog in de juiste doseringen gemeld kunnen worden inzake ter voorkomen van de schadelijke ingredienten die we in onze voeding met ons meenemen. Gezonde voeding die gebaseerd is op gezonde voedingsstoffen hebben we nodig om alle soorten aandoeningen te kunnen voorkomen en bestaande ervan te kunnen genezen zover het daardoor geminiseerd kan worden.
Vind ik dat ook terug in de recepten van FITCHEF dan heb ik een goede aankoop gedaan,want de recepten heb ik vanmorgen besteld. Bedankt voor de informatie van de 6 kruiden en specerijen. Ga zo door en dat juich ik toe. Veel succes!

Reageer
Mark (beheerder) - 1 maart 2016

Dag Yvonne,

Mail me even op info@drogespieren.nl
Dan zal ik het gratis recepten e-book toesturen!

Groetjes,

Mark

Reageer
Yvonne - 1 maart 2016

Ik heb al een paar keer gereageerd voor het gratis recepten met mijn e-mail maar ik niets in mijn box ook niet bij ongewenste
mails

Reageer
Sytske - 21 februari 2015

Mijn boodschappen sleur ik zelf wel uit de auto, want door die krachttraining ben ik daar sterk genoeg voor, dus daar heb ik geen vent voor nodig 😉
Laten bezorgen door supermarkten is hier op het platteland niet mogelijk.

Reageer
Mark (beheerder) - 21 februari 2015

Bestellen is tegenwoordig ook nog een optie! 😉 Al is dat niet erg goed voor de portemonnee!

Reageer
Sytske - 20 februari 2015

Nu ook weer...

Reageer
Yolande - 20 februari 2015

Jawel, maar die werkt op de tijden dat ik met de boodschappen sleur. En om alles nou in de auto te laten liggen tot hij thuis is. Dat zou met een pak koek nog wel gaan, maar die zijn doorgaans niet zo zwaar. Ik maak me meer zorgen om al die pakken zuivel en mijn vriesfruit! 😉

Reageer
Mark (beheerder) - 20 februari 2015

Als het goed is nu niet meer Sytske!
P.S. Dat aanmeldformulier staat vanaf volgende week ergens anders.

Reageer
Sytske - 20 februari 2015

Ik heb mezelf eerder vanmiddag aangemeld, maar dat bericht blijft maar komen...

Reageer
Yolande - 20 februari 2015

Oké...ik geloof dat ik mijn zojuist afgesloten abo weer eens lekker ga opzeggen...ohnee zit er weer een jaar aan vast! Nou...dan maar minder boodschappen doen.

Reageer
Mark (beheerder) - 20 februari 2015

Haha, als jij je boodschappen hebt gedaan dan heb je zoveel gesjouwd dat je niet meer naar de sportschool hoeft? 😉

Reageer
Yolande - 20 februari 2015

Nou als jij dan ook de boodschappen komt doen meld ik me aan, moet je natuurlijk wel ook mijn overige boodschappen doen. En geloof me, dan ben je wel even zoet!

Reageer
Mark (beheerder) - 19 februari 2015

Haha, als je jezelf aanmeld dan verdwijnt het lijstje! 😉
Heb het nu zo ingesteld dat je het maar één keer per sessie ziet.

Reageer
Yolande - 19 februari 2015

Nee hoor...ik word af en toe alleen tureluurs van dat boodschappenlijstje wat in mijn scherm opduikt....hahahaha

Reageer
Mark (beheerder) - 19 februari 2015

Haha, wat een grappig verhaal Yolande.
Leuk om te horen dat zoiets toch in de familie zit! 😉

Dat dit niks bijdraagt aan de site beschouw ik maar als een compliment. Nog niks vreemds tegengekomen dus? 🙂

Reageer
Yolande - 19 februari 2015

Ik zie het geweldig! En je hebt zelfs de zwarte peper er bij getipt! 😉

Even een anekdote uit mijn vroege jeugd (heeeel heeeeeeeeel lang geleden) ik stam uit een toverkollen familie. Hahaha...nou valt dat wel mee hoor. Maar ik van van Indonesische afkomst en mijn moeder wits wel veel van kruiden e.d af. Zo liet ze mij in de ochtend altijd een vreselijk bocht drinken wat ze de avond ervoor had gebrouwen in kokend water. Ze noemde dat temulawak, een soort wortel waar ze dus een "thee"van trok. Het had in afgekoelde staat een onbeduidende gele urine kleur en het rook ook niet bepaald aantrekkelijk. Maar volgens mam was het bloedzuiverend en goed voor je lever.

Sinds een paar jaar ben ik me in de orthomoleculaire voeding gaan verdiepen en zo stort me ook dagelijks op de groen smoothie. Ik was op een dag lekker kwistig met de Kurkuma boven mijn maatbeker aan het strooien en in ene kwam er een vleugje kurkuma geur in mijn neus. Ik kreeg zowaar een flashback van dat drankje vroeger.En ben gelijk gaan googlen (ik kan het niet meer aan mams vragen helaas). En ja hoor....het is het zelfde! Geweldig die bevestiging dat ik het toverkollen niet van een vreemde heb.
*Eh...wat dit nu bijdraagt aan jullie site geen idee.... 🙂 *

Reageer
Mark (beheerder) - 19 februari 2015

Hoi Yolande,

Heb Kurkuma inmiddels toegevoegd! 😉

Reageer
Mark (beheerder) - 9 februari 2015

Hi Yolande,

Er zijn zoveel gezonde kruiden en specerijen dat ik Kurkuma ben vergeten.
Maar, ik ben het met je eens. Kurkuma is enorm gezond!

Ik zal de lijst binnenkort weer eens updaten! 😉

Reageer
Yolande - 9 februari 2015

Ik vind Kurkuma toch ook wel eentje die niet in dit rijtje mag ontbreken hoor Mark!
En dan wel met versgemalen zwarte peper, wat de opname verbeterd!
Verder ben ik wel trots op je rijtje 😉

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 23 reacties