Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

Tips & Tricks om binge drinken / comazuipen in het weekend te voorkomen!

Voor veel mensen hoort af en toe flink feesten gewoon bij hun sociale leven. En dat betekent ook dat er regelmatig heel wat glazen alcohol doorheen gaan. Dat wordt over het algemeen niet als een probleem gezien – af en toe even los moet kunnen, toch? Veel mensen realiseren zich echter niet hoeveel schade ze aan hun lichaam toebrengen, ook met die incidentele avondjes.

Niet voor niets worden overmatig drinken (ook wel binge drinken of zelfs comazuipen) als enkele van de grootste probleemfactoren voor je gezondheid gezien. Hoe erg is het, en wat doe je eraan? In de blog van vandaag geven we je de belangrijkste informatie.

Wat is comazuipen/ binge drinken?

Voor het fenomeen binge drinken worden verschillende definities gehanteerd. In Nederland geldt de term wanneer je bij één gelegenheid meer dan vijf glazen alcohol drinkt. In de VS gaan ze uit van zes glazen binnen twee uur. Het idee is overal hetzelfde: binge drinken doe je wanneer je snel veel drank binnenkrijgt.

En als je een avondje gezellig in de kroeg staat, gebeurt dat vaak sneller dan je doorhebt! Comazuipen is doorgaans een gevolg van binge drinken. Je krijgt in dat geval zo veel alcohol binnen, dat je er bewusteloos van raakt. In extreme gevallen kan dat zelfs tot een langdurig coma leiden.

Alcoholvergiftiging

Dat comazuipen wordt ook wel, iets formeler, alcoholvergiftiging genoemd. Het centrale zenuwstelsel wordt in zo’n geval verdoofd door de alcohol, met bewusteloosheid tot gevolg. En dat gebeurt sneller dan je denkt – mensen met een licht postuur kunnen er na een glas of zeven al last van krijgen. Een alcoholvergiftiging is ongelofelijk ongezond, en niet alleen voor het moment dat je bewusteloos bent.

Je vergiftigt in feite je lichaam. Dat betekent schade aan het brein en een gevaarlijke stijging van de bloeddruk. Wie als twintiger meer drinkt, loopt later meer kans op hartinfarcten en beroertes. En ten slotte is binge drinken een belangrijke factor in het ontstaan van overgewicht of zelfs obesitas.

Binge drinken en afvallen?

Dat laatste punt is iets dat veel mensen zich maar nauwelijks beseffen. Alcohol bevat veel calorieën – maar liefst 7 per gram, bijna zo veel als vet. Daarbij komen nog de suikers, en in het geval van cocktails ook vetten. Per flesje bier krijg je zo 120 calorieën binnen, per cocktail kan dat oplopen tot maar liefst 400. Als je dat even doorrekent heb je tijdens een wilde avond zo je calorietekort van een hele week weggewerkt.

Voorbeeld: stel je eet van maandag tot vrijdag netjes 500 calorieën onder je energiebehoefte. Dit komt neer op een tekort van 5 x 500 = 1500 calorieën. Op zaterdagavond drink je 10 flesjes Heineken á 120 kcal per stuk. Dit komt neer op 1200 extra calorieën. Na het stappen eet je nog een broodje döner á  500-700  kcal, afhankelijk van de grootte. Bam.... daar gaat je calorietekort. Nogal zonde van je moeite die week!

Voor de fanatieke drinkers is dit bovendien nog een bescheiden avondje. En dan hebben we het ook nog niet eens gehad over andere snacks (chips, bitterballen) die je nuttigt tijdens het indrinken met vrienden.

Of, als je om te beginnen niet aan het afvallen was: je krijgt met gemak een paar duizend calorieën binnen als je even stevig doordrinkt. Vermenigvuldig dit met vijftig, en je ziet waarom wekelijks (binge) drinken na een jaar tot heel wat extra kilo’s kan leiden.

Comazuipen voorkomen: tips

Al met al zijn er heel wat redenen om comazuipen en andere vormen van drankmisbruik te voorkomen. Wil je wel gewoon met je vrienden naar de kroeg blijven gaan? Dan kan het lastig zijn om je ook daadwerkelijk in te houden en niet per ongeluk toch vijftien drankjes weg te werken. De volgende tips helpen je om je drankgebruik beperkt te houden.

1. Drink niet om dronken te worden

Merk je dat je eigenlijk altijd de stad in gaat met het expliciete doel om ladderzat weer terug te komen? Dan zit je eigenlijk sowieso al niet goed. Dronkenschap is ongezond, punt. Probeer om die mindset voor jezelf te veranderen: uiteindelijk wil je gewoon lol hebben met je vrienden. Kies je ervoor om dat als primair doel te houden, dan ben je al een heel stuk verder.

2. Niet indrinken

Indrinken zorgt er bijna gegarandeerd voor dat je veel te veel alcohol binnenkrijgt. Ga maar na: paar glazen voor je de stad in gaat, paar glazen als je er bent – en voilà, je zit zo aan de tien. Een goed begin is ook hier dus het halve werk. Blijf nuchter tot je daadwerkelijk in de kroeg staat, dat zal je op den duur heel wat glazen schelen.

3. Neem water tussendoor

Dehydratatie is één van de gevaarlijkste gevolgen van alcohol. Door tussendoor steeds een glas water te nemen, ontwijk je die dodelijke kater van de volgende ochtend. Bovendien zorgt dat water ervoor dat je maag voller blijft. Veel mensen zullen daardoor zonder enige moeite automatisch minder gaan drinken.

4. Ga voor alcoholvrij

Niet alleen bier bestaat in alcoholvrije vorm. Hetzelfde geldt voor de meeste cocktails, die in een ‘virgin’ variant gemaakt kunnen worden. Scheelt je niet alleen een hoop dronkenschap, maar ook een flinke berg calorieën.

5. Neem (beperkt) contant geld mee

Drank is duur, en dat merk je na zo’n avond. Iets te vaak wakker geworden met een gapende krater in je bankrekening? Door van tevoren een budget te maken, voorkom je dat. Neem precies zo veel contant geld mee als je uit wilt geven, en laat je pinpas thuis.

6. Licht je vrienden in

Om dat laatste te voorkomen kan het verstandig zijn om je stapmaatjes van je plannen op de hoogte te stellen. Leg ze uit dat je drankgebruik je dwars begint te zitten, en dat je hun hulp nodig hebt om daaraan te werken. Dat reduceert de groepsdruk om toch te blijven drinken, of het aantal rondjes dat je toch nog in je handen geduwd gaat worden.

7. Stop een tijdje helemaal

Heb je al vaker geprobeerd om met binge drinken te stoppen, en lukt het je niet? Dan kan het de beste keuze zijn om de drank een tijdje helemaal links te laten liggen. Dat kan zwaar zijn, maar je komt er een stuk gezonder en helderder uit! Lees ook deze blog met tien voordelen van stoppen met drinken. Ben je eenmaal van je drang naar alcohol af, dan kun je voorzichtig weer af en toe wat nemen.

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties