2

Griekse yoghurt of gewone yoghurt?  

Yoghurt kun je op ieder moment van de dag wel gebruiken. Een snel ontbijtje? Dan is een bak yoghurt met wat fruit ideaal. Op zoek naar iets om je rauwkost in te dippen? Van dit zuivel product maak je een heerlijk sausje. En heb je zin in een lekkere zoete snack, dan is een ijsje of smoothie ook zo gemaakt. De enige vraag die je je dus nog moet stellen, is welke je het beste kunt kiezen. Er liggen immers nogal wat varianten in de winkel – mager, vol, Grieks, gewoon… Vandaag bespreken we de verschillen tussen Griekse yoghurt en gewone yoghurt, waarbij we naar volle én magere varianten kijken.

Griekse en gewone yoghurt

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de gewone en Griekse variant? De basis van het productieproces is in wezen precies hetzelfde: tijdens dit proces vormen zich bacteriën die de melk zuur maken: zogeheten melkzuurbacteriën. De bacteriën vermenigvuldigen zich: de melk wordt dikker en zuurder waardoor er uiteindelijk yoghurt ontstaat. De ingrediënten zijn dus in principe hetzelfde.

Het grote verschil is dat er bij de Griekse variant vervolgens een deel van het vocht uit wordt gehaald. Het eindresultaat is zodoende wat dikker en romiger dan bij de gewone variant. Je kunt het vergelijken met hangop, waarbij je yoghurt ook uit laat lekken, maar dan iets minder zwaar. Voor Griekse yoghurt (0% vet) geldt nog steeds dat het daarom romiger smaakt dan magere gewone yoghurt!

(Griekse) yoghurt gezond

Waarom is dit zuivelproduct nu zo gezond? Een belangrijke reden is dat het veel calcium bevat. Dit is een mineraal dat je lichaam onder andere hard nodig heeft voor het onderhoud van een gezond gebit en botten. Vooral mensen die geen of nauwelijks zuivelproducten consumeren hebben hier te weinig van. Het voordeel van (Griekse) yoghurt is dat het vaak ook geschikt is voor mensen die melk niet goed verdragen.

De bacteriën bevatten namelijk veel lactase, een enzym dat helpt om lactose beter te verteren. En het is juist die slechte verteerbaarheid van lactose die vaak het probleem vormt. Let wel: als je echt lactose-intolerant bent, helpt die lactase niet. Alleen als je merkt dat je van melk duffig of misselijk kunt worden, kunnen (Griekse) yoghurt of andere zure zuivelproducten zoals kwark of karnemelk een uitstekende alternatieve bron van calcium zijn.

Eiwitten in Griekse en normale yoghurt

Maar is er ook een verschil tussen het eiwitgehalte van Griekse en normale yoghurt? Om te beginnen bevat Griekse yoghurt iets meer eiwitten, omdat het uit meer vaste massa bestaat. Zoals je weet zijn eiwitten belangrijke bouwstoffen voor je lichaam en spieren, én zorgen ze er onder andere voor dat je je langer gevuld voelt. Een schaaltje (Griekse) yoghurt bij het ontbijt helpt dus mee om eetbuien later op de dag tegen te gaan.

Ook bij de magere varianten van de twee yoghurtsoorten blijft het verschil in eiwitten bestaan. Griekse yoghurt (0% vet) bevat in verhouding meer eiwit dan de volvette varianten. Zie hieronder het eiwitgehalte per 100 gram.

Eiwitgehalte in de verschillende yoghurtsoorten (per 100 gram):

Magere: 4,5 gram eiwit

Griekse: (0% vet): 5,5 gram eiwit

Halfvolle: 4,5 gram eiwit

Griekse (5% vet): 4,5 gram eiwit

Volle: 4 gram eiwit

Griekse (10% vet): 4,5 gram eiwit

*Bron: Albert Heijn

Calorieën yoghurt en Griekse yoghurt

Het grootste verschil tussen beide varianten zit hem echter in het vetgehalte. Volle Griekse yoghurt bevat maar liefst 10% vet, waarmee de meeste merken per 100 gram al zo’n 120 calorieën bevatten. Bij gewone volle yoghurt is dat 'slechts' een vetgehalte van zo'n 3% en gemiddeld zo'n 60 calorieën – nogal een verschil, kortom!

De magere varianten liggen iets dichter bij elkaar, maar ook hier blijft de Griekse variant energierijker. Het bevat ongeveer 45-50 calorieën per 100 gram, waar dat voor gewone magere yoghurt ongeveer 35-40 calorieën is. Wanneer je voor Griekse yoghurt kiest, zul je er dus rekening mee moeten houden dat het iets meer energie levert. Dit hoeft echter geen probleem te vormen, omdat het ook sneller vult. Het hangt van jouw doelen en lichaam af waar je je prettiger bij voelt!

Volle yoghurt of 0% vet?

En welke soort je ook kiest, de vraag blijft natuurlijk: ga je voor vol of mager? Ook hier geldt eigenlijk weer dat het vooral afhankelijk is van jouw doelen en de rest van je voedingsschema. Wanneer je af wilt vallen en weinig calorieën binnen wilt krijgen, is de magere versie waarschijnlijk geschikter.

Ben je echter op zoek naar iets dat langduriger vult, of wil je juist een calorieoverschot creëren? Goede kans dat je dan meer aan de volle yoghurtvariant hebt. Uiteraard kun je de twee ook afwisselen, afhankelijk van de rest van je voedingspatroon. Zolang je maar onthoudt dat er niets mis is met vet op zichzelf, zul je de keuze vrij makkelijk kunnen maken!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 23 december 2016

Dag Freddy,

Bedankt voor je opmerking.
Daar heb je wel een punt. Zal het artikel binnenkort eens updaten!

Groet,

Mark

Reageer
F.W. Vermeulen - 22 december 2016

Jammer dat er geen prijs verschil, eventueel in %, wordt genoemd. Omdat ik zag dat AH als bron werd gebruikt.
Groetjes Freddy Vermeulen.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties