Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

Hoeveel maaltijden per dag?

Misschien heb je wel eens de tip gehoord om meer kleinere maaltijden per dag te eten. In plaats van de standaard drie neem je er dan bijvoorbeeld zes, uiteraard met kleinere porties. Dit advies zou je helpen om bijna ‘automatisch’ gewicht te verliezen. Maar is het nu echt wel zo belangrijk om je voeding over kleinere maaltijden te verspreiden? Of kun je net zo goed voor grotere maaltijden kiezen als dat toevallig veel handiger uitkomt? In de blog van vandaag bespreken we van beide opties de voor- en de nadelen. Zoals gewoonlijk kun je aan de hand daarvan zelf kiezen wat voor jou de beste optie lijkt te zijn!

De kleine maaltijden per dag mythe

Het advies van 5 tot 6 maaltijden per dag komt voort uit het idee dat je stofwisseling alleen gaat werken vlak nadat je gegeten hebt. Met andere woorden: hoe vaker je eet, hoe meer je lichaam aan het werk moet. Die ‘thermogenese’, zoals dat heet, kost energie en dus calorieën. Met andere woorden: hoe meer maaltijden, hoe meer calorieverbranding.

Klinkt leuk, maar helaas werkt het niet helemaal zo! Want als je vaker eet, krijg je per maaltijd ook weer minder binnen. Dat betekent dat je lichaam per maaltijd ook minder hoeft te doen. In totaal worden er dus helemaal niet meer calorieën verbruikt! Er zijn dan ook meerdere onderzoeken gedaan die aantonen dat vaker eten helemaal niet tot meer gewichtsverlies leidt.

Eiwitten per maaltijd

Een andere reden om veel verschillende maaltijden te eten, is de eiwittenmythe. Het idee van dit verhaal is dat je lichaam niet meer dan 30 gram eiwitten per maaltijd kan verwerken. Eet je er meer, dan wordt dat overschot ongebruikt weer afgevoerd. Wil je dan genoeg eiwitten binnenkrijgen, dan zul je dus een stuk meer maaltijden moeten eten.

Ook deze mythe is echter geheel onwaar. We hebben er al een uitgebreider artikel over geschreven om uit te leggen waarom! Om het hier even kort te houden: er zijn ook experts die menen dat je ruim 100 eiwitten per maaltijd kunt verwerken. De 30 gram eiwittenregel is dus geen reden om kleinere maaltijden te eten.

Werken kleine maaltijden helemaal niet?

Maar, zeg je nu misschien, er zijn toch echt mensen die met kleinere maaltijden af weten te vallen. Hoe is dat dan mogelijk? Heel simpel: dat komt niet door de hoeveelheid maaltijden zelf. In plaats daarvan zit het verschil hem in wat er in totaal gegeten wordt. Zo gaan mensen vaak onbewust minder snacken als ze meer maaltijden eten. En dat scheelt dagelijks toch vaak flink wat chocola en koekjes.

Bovendien ligt de nadruk van die minimaaltijden ook eerder op een basis van groente en eiwitten. Ook dat leidt ertoe dat je in totaal minder calorieën gaat eten. Je zou echter hetzelfde resultaat bereiken door hetzelfde eten over grotere maaltijden te verdelen.

Voordelen van kleine maaltijden

Nu is het natuurlijk niet zo dat kleine maaltijden helemaal geen voordelen kunnen hebben. Voor sommige mensen zijn die er namelijk wel degelijk. Wanneer je snel de neiging hebt om te gaan snacken, kan dit bijvoorbeeld een oplossing zijn. Er zit echter maar zo weinig tijd tussen de maaltijden dat je nauwelijks gelegenheid hebt om aan het snoepen te slaan.

Ook wanneer je na maaltijden snel weer honger krijgt, kan een schema met meer eetmomenten werken. Je hebt dan minder last van dat dal in je bloedsuikerspiegel tussen de maaltijden door. Dat zorgt niet alleen voor minder snackbuien; je humeur kan er ook aanzienlijk op vooruit gaan.

Nadelen van kleine maaltijden

Voor sommige mensen zijn kleine maaltijden echter juist de minder geschikte mogelijkheid. Dat kan simpelweg door de praktische kant van de zaak komen. De meeste werk- en studieschema’s zijn afgestemd op drie maaltijden per dag. Bovendien kan het een gedoe zijn om met vier verschillende maaltijden in je tas de deur uit te gaan.

Een ander probleem kan zijn dat je je met die kleinere porties nooit helemaal verzadigd voelt na het eten. Sommige mensen vinden het prettig om een beetje licht te eten. Anderen voelen zich echter liever goed vol na een maaltijd. In dat geval kunnen kleinere maaltijden relatief onbevredigend aanvoelen.

Voordelen van grote maaltijden

Het eerste voordeel van grote maaltijden is dan ook precies dat: je hebt echt een goede portie eten per keer. Je weet dus in ieder geval zeker dat je er een voldaan gevoel aan overhoudt. Als je daarbij voor een goed vullend gerecht gaat, hoef je vaak ook niet bang te zijn voor enorme eetbuien. En eet je voldoende vezels, dan zal het met de suikerdip ook wel meevallen.

Een ander voordeel is dat grote maaltijden voor veel mensen gewoon handiger zijn. Je hoeft minder vaak in de keuken te staan, en je hoeft minder rond te sjouwen. En – ook niet per se onbelangrijk – we zijn er vaak gewoon aan gewend.

Nadelen van grote maaltijden

Dat wil echter niet zeggen dat het voor niemand de moeite waard is om naar kleinere maaltijden over te stappen. Merk jij dat je eigenlijk altijd na drie uur weer honger hebt? Dan helpt een grote maaltijd niet, zelfs als je er gezonde snacks bij eet. Ben jij de uren voor de volgende maaltijd eigenlijk standaard gruwelijk chagrijnig? Ook dan geldt weer dat kleinere maaltijden waarschijnlijk een betere keuze zijn.

Ten slotte zijn grote maaltijden waarschijnlijk minder geschikt voor mensen die juist aan willen komen. Als je een calorie-overschot wilt bereiken, moet je drie enorme maaltijden per dag wegwerken. Meerdere kleine maaltijden zijn in dat geval vaak praktischer.

Hoe vaak moet je eten op een dag?

Al met al maakt het voor de resultaten niet uit hoeveel maaltijden per dag je eet. Het maakt ook geen verschil hoe laat je ze eet, zoals we je in een ander blogbericht uitleggen! Ook na 8 uur – de meest genoemde grens – neemt je lichaam voeding nog op dezelfde manier op. Het enige dat daadwerkelijk van belang is, is dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Bedenk dus eerst wat je op een dag wilt eten, en kijk dan wat voor jou de beste manier is om dat eten te verdelen. Een planning die op jouw persoonlijke voorkeuren is aangepast, is de beste manier om goede resultaten te behalen!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties