Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

6

Calorieën tellen, noodzakelijk of niet?

Een paar jaar geleden draaiden bijna alle diëten nog om het obsessief tellen van calorieën. Vandaag de dag zie je daar bijna niets meer van; macronutriënten en superfoods zijn nu opeens de leidende trend. Het calorieën tellen, daarentegen, is in het verdomhoekje terechtgekomen. Nog maar weinig mensen raden je aan om bij te houden hoeveel energie je dagelijks binnenkrijgt. Maar is dat nu wel terecht? Of heb je meer aan calorieën tellen dan veel mensen je willen doen geloven? We zetten in deze blog de voor- en nadelen op een rijtje. Zo kun je zelf kiezen wat bij jouw aanpak en doelstelling past!

Afvallen en calorieën

Om te beginnen moeten we één ding duidelijk stellen: afvallen is uiteindelijk een kwestie van calorieën. Als je meer eet dan je verbruikt, kom je aan; eet je minder, dan val je af. Natuurlijk kun je het jezelf makkelijker maken door bepaalde producten wel of niet te eten, en sommige opties zijn aanmerkelijk gezonder dan andere – maar in de basis komt het hierop neer.

Websites die je een ander ‘geheim om af te vallen’ proberen aan te smeren, proberen vermoedelijk om je iets te verkopen. Smoothie diëten, koolhydraatarme diëten en detox kuren veranderen niets aan de energiebalans van je lichaam – en die energiebalans blijft uiteindelijk heilig als het om je gewicht gaat.

Moet je calorieën tellen?

Of je wel of geen calorieën moet of wilt tellen is een persoonlijk kwestie. Het is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden.

  • Hoe serieus wil je het aanpakken?
  • Weet je ongeveer hoeveel calorieën je nu binnenkrijgt?
  • Heb je kennis van de macronutriënten en weet je hoeveel calorieën ze bevatten?
  • Weet je hoeveel calorieën je lichaam dagelijks ongeveer verbruikt?
  • Hoe snel wil je je doel bereiken?
  • Wat ben ik bereid op te geven voor mijn doelstelling?
  • Etc.

Waarom geen calorieën tellen?

Waarom raden veel website of methodes af om calorieën te tellen? Dit komt omdat 'gezonde' producten in het algemeen meer verzadigen. Wanneer je grotendeels gezond eet krijg je dus vanzelf minder calorieën binnen. Verder kan calorieën tellen leiden tot een ongezonde relatie met eten. Wanneer je alles tot op de calorie bij moet houden, kan dat tot obsessief gedrag leiden.

Mag je die paar gram van dat ingrediënt nog toevoegen? Is het in orde om een boterham te eten als je honger hebt? Kun je snacks als noten maar beter laten zitten omdat ze calorierijk zijn? Mensen die calorieën tellen, raken vaak snel hun plezier in eten en koken kwijt. Er is immers geen lol aan als je iedere hap eerst nauwkeurig af moet wegen! Wat is uiteindelijk het nut van obsessief gedrag als je er geen plezier meer in beleefd? Dit is een belangrijke vraag die je altijd zo eerlijk mogelijk zou moeten proberen te beantwoorden.

Calorieën zeggen niets over gezondheid

Een andere reden dat calorieën bedrieglijk kunnen zijn, is omdat ze niet direct alles over een voedingsmiddel zeggen. Als je alleen kijkt naar de hoeveelheid energie en macronutriënten die ze leveren, is de kans aanwezig dat je de micronutriënten (vitamines, mineralen) uit het oog verliest. Calorieën zeggen uiteindelijk niet veel over de gezondheidswaarde van een product, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Dat betekent dat calorieën tellen je niet automatisch gezonder maakt. Wie fanatiek calorieën telt, zal snel geneigd zijn om de verdere voedingswaarde van zijn eten te negeren. En dat kan weer leiden tot tekorten die je eenvoudig kunt vermijden door een beetje op je algehele voedingsbalans te letten.

Calorieën tellen kan tot ongezond eten leiden

En calorieën tellen kan zelfs tot ongezond gedrag leiden. Zo zorgt calorieën tellen er vaak voor dat mensen extra veel light-producten gaan eten. Die zijn immers slanker, en daarom beter – toch? Helaas valt dat tegen. Producten met minder vet bevatten vaak namelijk meer suiker dan de ‘volle’ varianten. Verder kan het zo zijn dat calorieën-tellers vaak kant-en-klare producten eten. Zo lang het binnen de macro's voor die dag past is het immers geschikt voor hun 'dieet'.

Als je puur naar je gewicht kijkt is dit inderdaad zo, maar als we de factor 'gezondheid' meenemen is dit weer een heel ander verhaal. Ook light frisdranken leveren weliswaar geen energie, maar ook hier is het effect op de gezondheid discutabel. Verse producten zijn doorgaans een stuk gezonder. Ze leveren veel meer belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Om te voorkomen dat je tekorten oploopt is het ook als je calorieën wilt tellen belangrijk hier rekening mee te houden.

De 'valkuil' van gezond eten

Voldoende reden om een beetje op te passen met dat calorieën tellen, kortom. Je wilt geen obsessie ontwikkelen, dit zal de kwaliteit van je leven niet ten goede komen. Maar betekent dat ook dat je het maar beter helemaal niet kunt doen? Is het, zoals veel websites beweren, voldoende om gewoon alleen gezonde producten te eten? Zo makkelijk gaat het helaas niet. Niet alle gezonde producten zijn immers ook geschikt om in grote hoeveelheden te eten.

Vooral voedingsmiddelen met gezonde vetten zijn waanzinnig verantwoord – maar ook waanzinnig calorierijk. Een handje noten, een avocado of een lepel lijnzaadolie kan voldoende zijn om je calorie-inname te hoog te maken. Voor één dag hoeft dat geen probleem te zijn, maar eet je er dagelijks enorme hoeveelheden van (zonder dat je het beseft), dan zul je het verschil wel degelijk gaan zien.

Inzicht in je voeding

Kortom, sport je veel en doe je enorm je best om af te vallen en lukt het maar niet? Dan kan het wel degelijk verstandig zijn om calorieën te tellen. Op die manier kom je er snel achter waar het bij jou fout gaat. Misschien eet je al jarenlang volvette kaas bij de lunch en heb je er nooit bij stilgestaan hoe energierijk die was. Misschien zijn het de gezonde snacks die je de das omdoen omdat je er toch wat te veel van eet.

Misschien zijn het gewoon kleine beetjes die zich over de dag opbouwen omdat je niet op je portiegrootte let. Al die gevallen zijn dingen waar je pas achter komt als je calorieën telt. Als je dagelijks een kleine hoeveelheid energie teveel binnenkrijgt dan kan dat op de lange termijn flink oplopen. Inzicht in je voedingspatroon is wel degelijk van belang!

Tijdelijk calorieën tellen

Natuurlijk betekent dat niet dat je voor de rest van je leven bij hoeft te houden hoeveel calorieën je eet. Wanneer je vooral inzicht in je voeding wilt krijgen, kan een week al voldoende zijn. Daarmee zie je immers al welke ‘slechte’ gewoonten bij jou voor problemen zorgen. Heb je genoeg kennis over de algemene energiewaarde van producten, dan stop je er gewoon weer grotendeels mee!

Eventueel kun je een dergelijke ‘cyclus’ om de paar maanden herhalen, om te zien of je nog steeds op het goede spoor zit. Tussendoor zoek je dan hoogstens de calorieën van nieuwe artikelen op, als je echt even wilt weten wat je nu in dat experimentele recept stopt.

Calorieën tellen, zin of onzin?

Dus, alles bij elkaar genomen, is calorieën tellen nu zin of onzin? Voor de meeste mensen ligt de waarheid ergens in het midden. Iedere calorie bijhouden is vaak te veel van het goede. Het leidt tot obsessies en ongezonde relaties met eten, waar je uiteindelijk niet gezonder van wordt. De calorieën helemaal negeren werkt echter ook niet, omdat je gewicht er toch echt van afhankelijk is. Nu en dan een tijdje calorieën tellen kan voor veel mensen gelukkig inzicht geven zonder direct obsessies te veroorzaken!

Ben je nu echt een enorme perfectionist, of probeer je bijvoorbeeld tot een extreem laag vetpercentage te komen? Dan is het bijhouden van calorieën voor jou waarschijnlijk een must. Wil je 'gewoon' fitter, gezonder én slanker worden? Dan is het zeker niet noodzakelijk om elke hap die je in je mond stopt nauwkeurig af te meten en te wegen. Het is aan jou om te bepalen hoe ver je hier in wilt gaan. Blijf er echter wel op letten dat je niet alleen naar de calorieën kijkt, maar ook naar je gezondheid. Het totaalplaatje blijft ook altijd van belang!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan wordt enorm gewaardeerd. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt enorm gewaardeerd!

Laat een reactie achter:

 

Mark - 8 september 2017

Ho Jeannine,

Wat bedoel je precies met een lijst waarmee je calorieën kunt tellen?
We hebben wel een boodschappenlijst. Zie hier: https://drogespieren.nl/wp-content/uploads/boodschappenlijst-drogespieren.nl_.pdf

Groetjes,

Mark

Reageer
Jeannine - 7 september 2017

Hebben jullie een lijst waarmee je calorieën kan tellen

Reageer
Mark - 2 september 2016

Dag Jan-Albert,

Wederom thanks! Dat doet me goed om door te blijven gaan! 🙂

Groet,

Mark

Reageer
Jan-Albert - 2 september 2016

Je blijft goede stukken schrijven die nuchter en informatief zijn en voor iedereen te behappen. Topwerk man!

Reageer
Mark - 23 november 2015

Hi Wout,

Leuk om te horen! Dankje! 🙂

Gr, Mark

Reageer
wout - 23 november 2015

Topsite.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 6 reacties