12

Hoeveel liter water moet je per dag drinken?

Water is van levensbelang. Maar hoeveel liter water per dag moet je drinken om gezond te blijven? Veel gehoord is het advies om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken als je een gemiddelde, gezonde volwassene bent. Maar ook wordt vaak gebruik gemaakt van een formule om in jouw specifieke geval uit te rekenen hoeveel water je per dag nodig hebt. Dat is: 0,03 x je lichaamsgewicht = jouw dagelijkse hoeveelheid drinkwater.

Hoeveel water per dag drinken is gezond?

De meeste mensen weten wel dat voldoende water drinken gezond voor je is. Vocht is belangrijk, omdat het je lichaamstemperatuur regelt, je darmen helpt bij de opname van voedingsstoffen en voedings- en afvalstoffen door je lichaam transporteert. Essentiële functies dus. Ons lichaam bestaat niet voor niets gemiddeld voor zo’n 60 procent uit vocht.

Dagelijks verlies je ook vocht, zo’n 2 liter gemiddeld. Dat gebeurt door zweten, ademhalen, urine en ontlasting. Daarom moet je je vochtbalans op peil houden. Onder normale omstandigheden raden veel adviseurs aan om 1,5 tot 2 liter water te drinken.

Zorg voor een goede balans

Drink je te weinig, dan krijg je last van uitdrogingsverschijnselen en gaat je lichaam over op een soort stressmodus. Slecht voor je hart en je algehele gezondheid. Te veel water is trouwens ook niet goed, want als je echt extreem veel en snel achter elkaar drinkt, kan een watervergiftiging optreden. Je nieren kunnen 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.

Overigens kun je in Nederland prima water uit de kraan drinken. Dat is een stuk goedkoper dan flesjes bronwater of andere soorten speciaal water uit de winkel. Pas in het buitenland wel op, want niet overal is kraanwater zo goed drinkbaar als in ons land.

Meer water drinken bij speciale omstandigheden

Soms zijn er speciale omstandigheden waarbij je veel meer moet drinken dan normaal. Als je ziek bent en koorts hebt, is extra water nodig omdat dit je lichaamstemperatuur helpt reguleren. Heb je diarree, dan verlies je veel vocht en is het eveneens belangrijk om veel te drinken. Ook verlies je dan veel zout, dat je moet blijven aanvullen. Een kopje drinkbouillon is dan bijvoorbeeld een verstandige keuze.

Als je intensief sport, zweet je veel meer en verlies je wel tot een liter extra vocht per uur. Dat moet aangevuld worden, voor fanatieke sporters is water drinken dus extra belangrijk.

Kinderen en ouderen drogen eerder uit, maar kinderen hebben weer minder nodig dan volwassenen. Zwangere vrouwen hebben meer vocht nodig en vrouwen die borstvoeding geven al helemaal. Ook alcoholconsumptie speelt mee. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam. Een lekker koel biertje op een zonnig terras mag dus dorstlessend lijken, maar een glaasje water erbij kan geen kwaad.

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Lotte (beheerder) - 17 januari 2018

Dankjewel Maximilian, jij ook een gezond 2018 gewenst 🙂

Reageer
Maximilian Willert - 16 januari 2018

Mooi artikel! Erg bedankt voor deze waardevolle informatie en nog de beste wensen! 😉

Reageer
Lotte (beheerder) - 2 november 2017

Hi Denise,

Het idee is dat je bij het sporten net zoveel moet drinken als je uitzweet en uitademt. Om dat te meten, kun je een paar keer voor en na het sporten op de weegschaal gaan staan. Het gewicht dat je tijdens de trainingkwijt bent geraakt, drink je er extra bij. (Wat meer kan ook prima; je zit liever wat aan de hoge dan aan de lage kant). Natuurlijk hoef je dat extra water niet allemaal in één keer weg te werken: een deel drink je tijdens de work-out, de rest gewoon gedurende de dag.

Verder geldt in het algemeen natuurlijk: sowieso altijd drinken als je dorst hebt 🙂

Reageer
Denise - 2 november 2017

Hoi!!! Ik heb met die formule uitgerekend dat ik 1,7 liter per dag moet drinken maar ik sport fanatiek (Ik train 6x per week) Hoeveel moet jk dan drinken per dag?

Reageer
Mark (beheerder) - 7 augustus 2017

Hi Huisman,

Dankje en goed om te horen!

Groet,

Mark

Reageer
l.politiek-huisman - 6 augustus 2017

Het gebruik van water en de noodzaak zijn heel goed weergegeven.
Ik heb een fles kraanwater in de keken staan en gebruik geregeld
(Iede half uur ongeveer) een glas.bevalt prima. Veel succes!

Reageer
Mark (beheerder) - 29 november 2016

Dag Eline,

Goed om te horen dat je wat aan de info hebt!

Groetjes,

Mark

Reageer
Eline - 29 november 2016

Hoi mijn oma zij net je moet wel veel drinken want dat is van levens belang en ik zij ik heb geen dorst toen zij mijn oma zoek maar eens op en dit is de 2e website en ik moet 1,35 liter drinken.
Thanks voor de info!

Reageer
Mark (beheerder) - 2 november 2016

Dag Rob,

Wat is de reden dat je zoveel water drinkt? Misschien een idee om het iets te minderen? Naar 3-4 liter per dag?

5 of 6 liter water per dag is wel heel erg veel. Of dat schadelijk is durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik zou deze vraag even bij een arts of dokter weg leggen. Dan weet je het zeker.

Groetjes,

Mark

Reageer
Rob - 1 november 2016

Ik drink de laatste jaren meer dan 5 tot 6 liter water per dag. Ik ben 58 en weeg net iets meer dan 100 kilo. Eigenlijk voel ik daar weinig van, het enige is dat ik vaak naar de wc moet. Ik doe geen inspannende werkzaamheden waardoor ik zweet o.i.d. Ik gebruik wel medicatie die mij een droge mond geven.

Mijn vraag is of dit schadelijk is en zo ja, wat kan ik het beste doen?

Alvast dank voor uw reactie.

Reageer
Mark (beheerder) - 11 april 2016

Dag Judith,

Koffie en thee tellen mee, maar ik zou haar toch adviseren om voornamelijk water te drinken. Teveel cafeïne is niet goed, zou het daarom bij maximaal 3 koppen koffie per dag houden.

Ik zou haar adviseren om elke dag (naast koffie en thee) nog tenminste één grote fles water te vullen en ervoor te zorgen dat die aan het einde van de dag leeg is.

Een goede graadmeter om te kijken of je voldoende water drinkt is door te kijken naar de kleur van je urine. Wanneer de urine een gele kleur heeft is dit een indicatie dat je te weinig vocht binnenkrijgt.

Hoop dat je hier wat mee kunt!

Groetjes,

Mark

Reageer
judith kulk - 9 april 2016

1,5 tot 2 liter per dag drinken. Ik zag al op een andere pagina dat je melk ook mag meerekenen. Maar hoe zit dat met koffie en frisdrank? Mijn moeder wordt ouder en ik merk dat ze telkens minder drinkt. Laatst had ze al voor de 2e keer obstipatie.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 12 reacties