Heb jij ons (eiwitrijk) receptenboek al?
Klik hier voor meer info.
Of lees de reviews op BOL.com!

Is een krentenbol gezond?

Voor veel Nederlanders is het een standaardinvulling van de broodtrommel: krentenbollen. Niet gek, want je grijpt er makkelijk een paar mee. In talloze gezinnen gaan er per week zakken van doorheen. Of je nu naar werk, school of gewoon een op een gezellige wandeling gaat, krentenbollen vormen de ideale lunch. Maar is een krentenbol gezond als lunch of tussendoortje? Of vallen ze toch eerder in de categorie van kaasstengels en croissantjes – broodsoorten die je vooral niet te vaak moet eten? Vandaag bespreken we uitgebreid alle factoren die krentenbollen gezond of juist ongezond maken.

Calorieën in een krentenbol

Het eerste dat veel mensen bij dit soort vragen vaak willen weten, is hoe veel calorieën er in een voedingsmiddel zitten. Dat is niet heel vreemd. Calorieën bepalen immers voor een groot deel welke invloed je voeding op je gewicht heeft. Hoewel je er niet alles vanaf moet laten hangen, vormen ze dus ongetwijfeld een belangrijke factor!

Per 100 gram bevat een krentenbol 270 calorieën. Nu zijn de meeste krentenbollen lichter, ongeveer 50 gram (al is dat natuurlijk iets afhankelijk van de grootte). Met één krentenbol krijg je gemiddeld dus ongeveer 135 calorieën binnen. Dat is niet heel veel, precies goed voor een snel tussendoortje om trek tussen de maaltijden te voorkomen.

Voedingswaarde krentenbollen per 100 gram (bron: Albert Heijn)

Voedingswaarde krentenbol  
Kcal270
Eiwit8 gram
Koolhydraten52 gram, waarvan suikers: 18 gram
Vet3 gram, waarvan verzadigd: 0,5 gram
Voedingsvezel2,5 gram

Macronutriënten in een krentenbol

Maar waar komen die calorieën dan precies vandaan? Een krentenbol bestaat voor een groot deel uit koolhydraten. Een deel van broodje bestaat uit krenten, die zoals al het gedroogde fruit erg rijk aan suikers zijn. Per 100 gram leveren krentenbollen zodoende ongeveer 52 gram koolhydraten. Dan is er 3 gram vet, waarvan 0,5 gram verzadigd is, met ten slotte nog 8 gram aan eiwitten.

Natuurlijk is dat allemaal exclusief beleg. Wanneer jij, zoals veel mensen, altijd een dikke laag boter op de krentenbollen smeert, verhoogt dat het aantal vetten en calorieën aanzienlijk. Zo wordt de krentenbol op aanmerkelijk minder geschikt als slank tussendoortje.

Suikers in een krentenbol

Er blijft echter nog een factor over die we toch echt even mee zullen moeten nemen om te bepalen of een krentenbol gezond is. Ondanks dat een krentenbol niet heel veel calorieën bevat is het aantal suikers namelijk wel relatief hoog! Ze kunnen je bloedsuikerspiegel nog steeds flink verhogen, met alle gevolgen van dien. Bovendien zorgt dat hoge suikergehalte ervoor dat je al snel weer honger hebt. Wanneer je je realiseert dat het overgrote merendeel van de Nederlanders te veel suiker eet, is dit misschien wel het sterkste argument tegen de krentenbol.

Is een krentenbol gezond?

Dus, alles bij elkaar genomen, is een krentenbol gezond? Het valt een beetje in de 'midden-categorie'. Er zijn gezonde alternatieven zoals bijvoorbeeld volkoren brood of speltbrood. Een krentenbol komt er in ieder geval aanmerkelijk beter vanaf dan veel andere calorierijke broodjes zoals worstenbrood of saucijzenbrood.

Een krentenbol bevat een heel redelijke hoeveelheid nutriënten, en de hoeveelheid calorieën is niet slecht. Voor sporters zitten er niet veel eiwitten in, maar dat kan natuurlijk gecompenseerd worden door eiwitrijk beleg op de krentenbol te doen, denk aan cottage cheese met achterham, kipfilet of rosbief. En zo geldt eigenlijk, zoals voor veel van dit soort producten: de gezondheid hangt af van de rest van het dieet. Komt de totale hoeveelheid voedingsstoffen ook mét de krentenbollen uit op een punt waar je het wilt hebben? Dan kun je er zonder problemen af en toe voor kiezen.

Zelf krentenbollen maken

En wil je echt zeker weten wat er precies in jouw krentenbollen verdwijnt? Dan is het natuurlijk ook heel makkelijk om ze zelf te maken. Op die manier weet je zeker dat je geen producten uit de supermarkt hebt waar allerlei onnodige toevoegingen in kunnen zitten. Met het volgende recept ben je eventjes bezig, maar die tijd zit hem vooral in het rijzen. Het levert ongeveer twaalf krentenbollen op.

Neem 300 gram krenten (of rozijnen) en laat die tien minuten wellen. Laat daarna uitlekken en dep droog. Maak vervolgens het deeg: kneed 450 (spelt)bloem met 6 gram droge gist, 25 gram suiker (optioneel - of minder naar smaak), 30 gram zachte boter en 300 ml melk. Voeg na 5 minuten kneden nog 8 gram zout toe. Eventueel kun je nog wat bloem of water toevoegen als het deeg te nat of droog is. Kneed uiteindelijk de rozijnen door het deeg, tot ze goed over het geheel vermengd zijn.

Laat het deeg ongeveer een uurtje rijzen met een theedoek over de kom. Het verdubbelt nu ongeveer in grootte. Maak vervolgens ongeveer 12 gelijke bolletjes. Laat ze even liggen, en dek ze dan af met (ingevet) huishoudfolie. Laat opnieuw een uur rijzen. Bak de krentenbollen ten slotte in 15 minuten gaar op 200 graden. Je kunt ze ook uitstekend invriezen!

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties