8

Waarom je moet stoppen met het buikspierkwartiertje! 

Het is weer januari: tijd voor overvolle sportscholen, met andere woorden. Zo lang mensen nog met hun goede voornemens bezig zijn, regent het plotseling aanmeldingen en nieuwe leden. En dan zijn er vooral veel nieuwe sporters die zich aansluiten bij het zogenaamde buikspierkwartiertje! Het klinkt dan ook ontzettend handig en effectief: in een kwartier alle oefeningen waarmee je dat extra buikvet verbrandt. Ideaal, toch? Helaas zit er wel degelijk een nadeel aan: een buikspierkwartiertje is niet bepaald effectief voor het verbranden van vet. Je kunt crunchen tot je scheel ziet, maar dat buikje verdwijnt er niet mee. Hoe dat zit, en wat dan wél werkt, bespreken we vandaag!

Hoe verbrandt je lichaam vet?

De plaatsen waar je lichaam vet verbrandt, hangt van allerlei factoren af. In principe gebeurt het overal ongeveer even snel. Dat proces kan echter door een paar oorzaken scheef gaan lopen. De balans van je hormonen is bijvoorbeeld belangrijk; meer cortisol zorgt voor hardnekkiger buikvet, en oestrogeen is verantwoordelijk voor meer vetopslag bij de benen en billen.

Maar ook de doorbloeding speelt een rol. Wanneer een lichaamsdeel slecht doorbloed is, is het moeilijker om daar vet vrij te maken voor de verbranding. Dat soort omstandigheden kunnen tot gevolg hebben dat je op bepaalde plekken snel slanker wordt, terwijl er elders niets lijkt te veranderen.

Buikspierkwartier is niet zo effectief

Maar wat is de opvallende afwezige in het bovenstaande lijstje van factoren? Training! En daar is een uitstekende reden voor: de hoeveelheid oefeningen op een bepaalde plek heeft namelijk geen enkele invloed op de vetverbranding ter plaatse. Je kunt je lichaam simpelweg niet dwingen om op die manier plaatselijk vet te verbranden.

De energie voor die spieren wordt vanuit je hele lichaam uitgevoerd, niet alleen uit het plaatselijke vet. Automatisch betekent dat dat het buikspierkwartiertje ook niet zo effectief is om vet te verbranden. Hoe veel buikspieren je ook traint, je hoeveelheid buikvet wordt er niet door beïnvloed. En je buikspieren worden nooit zichtbaar als er nog te veel vet boven zit!

Risico van blessures

En nog een extra nadeel van het buikspierkwartier: het is niet zonder risico op blessures. Heb je ook wel eens last van je rug of nek nadat je zo’n serie buikspieroefeningen uit hebt gevoerd? Dat kan nauwelijks een verrassing genoemd worden. Bij de meeste traditionele oefeningen voor je buikspieren dwing je je lichaam in een relatief vreemde kromme houding.

Daarbij komt er enorme druk op je rug te liggen. Met name de achterste helft van je wervelkolom komt in de problemen: die wordt enorm sterk uiteen gedwongen. En ook de aanhechting van de onderste wervels heeft het zwaar wanneer je je bol maakt. Dat maakt dit soort oefeningen niet per definitie slecht, maar zoals altijd geldt: overdaad schaadt.

Wil jij een Gratis Receptenboek ontvangen?

Hoe verlies je wel buikvet?

Wat doe je dan als je toch te kampen hebt met zo’n hardnekkig hoopje vet? Precies wat je voor ieder ander deel van het lichaam doet: minder eten, meer verbranden. Omdat het lichaam vet van over het hele lichaam haalt bij een calorietekort, komt daarbij vroeg of laat ook echt je buik aan bod. Het kan even duren, maar als je volhoudt en consequent een licht energietekort creëert, zal ook buikvet uiteindelijk als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Let dus een beetje op de calorieën en beweeg voldoende. Train productief: concentreer je voornamelijk op oefeningen waarbij je meerdere (grotere) spiergroepen aanspreekt. Hiermee verbruik je de meeste calorieën. Squats en deadlifts zijn dan ook enorm effectief, ook als je zo snel mogelijk van dat buikje af wilt!

Kan het buikspierkwartier nuttig zijn?

Voor de echte fans van het buikspierkwartiertje: nee, slecht hoeft het niet te zijn. Als je geen last van je rug hebt, zal het met de blessures nog wel meevallen. En je buikspieren worden wel degelijk wat sterker van constante training. Het belangrijkste is wel dat je niet met de verkeerde verwachtingen begint. Als je hoopt dat dat dagelijkse kwartiertje al je buikvet weg doet smelten, zul je bedrogen uitkomen.

Is het simpelweg je bedoeling om je core vanuit diverse hoeken te trainen? Dan kan het ook zeker geen kwaad. Toch kan het ook dan de moeite waard zijn om een wat gevarieerdere trainingsvorm te kiezen, waarbij je meer over je hele lichaam traint!

Interessant artikel?

Via onze Facebook pagina delen we dagelijks leuke tips, weetjes en gezonde recepten. Klik op ‘volgen’ hieronder en je blijft automatisch op de hoogte!

Heb jij ons boek al gezien?
Betaalbare, praktische en snelle recepten! Klik op de afbeelding voor meer info. Ook via BOL.com te bestellen!

Klik hier om een reactie achter te laten 8 reacties