FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

Beste core stability oefeningen!

Ben jij een hardloper? Goede kans dat bij jouw trainingen vooral de beenspieren stevig aan het werk worden gezet. Of train je vooral om grotere biceps te krijgen? Dan zullen je armen waarschijnlijk het meeste werk verzetten in de sportschool. Maar hoe vaak train je specifiek je romp? Voor veel mensen is het antwoord hetzelfde: niet bijster vaak.

Zonde, want de stabiliteit van je romp – de zogenoemde core stability – is voor jouw algemene sportprestaties van groot belang. Hoe dat precies zit, en hoe je die core stability kunt trainen zodat je er bij het sporten profijt van hebt? Dat vertellen we je allemaal in de blog van vandaag!

Wat is core stability?

Core stability – ook wel rompstabiliteit genoemd – draait, zoals de naam eigenlijk al zegt, om de balans van je romp. Oorspronkelijk komt de term uit de revalidatietraining. Artsen en fysiotherapeuten kwamen er echter al snel achter dat een goede core stability voor iedereen van groot belang is! In het kort draait het er vooral om dat de verschillende stabiliserende spieren in je romp (deel van je lichaam zonder armen, benen en hoofd) voldoende kracht hebben.

De rechte en dwarse buikspieren, het middenrif en de spieren in je bekkenbodem zijn hierbij van het grootste belang. Ook de spieren in je onderrug, bilspieren en je schuine buikspieren zijn echter belangrijk. Zij stabiliseren ook de ruggengraat – eveneens belangrijk wanneer het om de balans van je romp gaat.

Waarom is core stability belangrijk?

Wanneer jij een sport beoefent die weinig met je romp te maken heeft, vraag je je misschien af waarom dit belangrijk is. Wat zou jij je immers druk maken om je buikspieren als je een hardloper bent? Toch is ook dan de core stability echter essentieel voor je prestaties! Je romp is namelijk een belangrijke factor bij het ‘doorgeven’ van kracht en beweging.

Het is de kern van je lichaam en zonder een stevige basis zou je maar wat rond zwabberen… Hoe beter die stabiliteit is, hoe gerichter en krachtiger je bewegingen ook zijn. En dat geldt voor alle bewegingen, met welke sport jij je ook bezig houdt.

Core stability en blessures

Bovendien verkleint een goede core stability het risico op blessures, én kan het bestaande klachten verminderen. Zo blijken mensen met onduidelijke pijnen in de onderrug vaak verlichting te ervaren door de rompstabiliteit te trainen. Een slecht functionerende core kan immers één van de redenen zijn dat je ruggengraat uit balans raakt.

Verder heeft de core ook nog tot taak om je organen te beschermen, en om je bloedcirculatie te ondersteunen. Dit betekent dat zwakke rompspieren ook een slechte ademhaling en darmklachten kunnen veroorzaken. Al met al is het zelfs voor niet-sporters dus van groot belang om de stabiliteit goed te houden!

Core stability training

Begin je je nu zorgen te maken hoe je al die nieuwe training ooit in je schema moet krijgen? Geen nood! Je hoeft er heus geen uren per dag aan te besteden. Onthoud ook dat je met veel compound oefeningen zoals de squat en overhead press ook je romp traint. Probeer om te beginnen naast je reguliere training twee tot drie keer per week ongeveer een kwartiertje specifiek met je rompstabiliteit bezig te zijn.

Bouw het langzaam op als je er nog niet veel ervaring mee hebt! Op die manier zul je al snel merken dat je balans beter wordt. Ook wanneer je rugklachten hebt, kun je overigens vaak je core stability trainen. Wel is het verstandig om in dat geval eerst even een arts of een personal trainer te raadplegen.

Core stability oefeningen

Goed, wat zijn die specifieke oefeningen voor je core dan? Als mensen aan buikspier of core training denken, dan komen ze al snel uit bij oneindig veel crunches en sit-ups. Dit zijn niet de meest effectieve oefeningen. Ze belasten slechts een klein gedeelte van je romp en ze kunnen zelfs flink schadelijk zijn voor je onderrug. Met de juiste oefeningen kan je je gehele core goed trainen en bovendien je rug besparen. Hieronder enkele goede core stability oefeningen. Wil je nog meer van dan deze basisoefeningen, dan zijn er op Youtube nog talloze alternatieven te vinden!

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties